Egy félművelt panelproli nagyon szubjektív olvasó-naplója a 21. század negyedéről

Moha olvasó-NAPLÓJA

Moha olvasó-NAPLÓJA

Jurij Poljakov: Gödölye tejben

2018. augusztus 08. - Mohácsi Zoltán

poljakov_godolye_tejben.jpg

Na, szóval ezt már unom, mert a kutya sem fogja nekem elhinni, ha egyszer, ha a jó Isten is úgy akarja, a nyilvánosság elé kerül majd ez meg az szépirodalmi- írásom. Nyár eleje óta bogarászgatok egy történettel. A főszereplője egy félig elvetélt író. Ő meséli a történetet. Vidéken él, van két gyerekkori cimborája, történnek dolgok, elmélkedik erről-arról, etc., etc. A bevezető sorok három mondata így fest: „Mondom akkor, ami fáj. Íme: ma már mindenki író. Még én is.”

Ezek után, kb. egy hónapja került a kezembe a Hogyan lettem híres író? című kötet, amit elég hamar le is tettem, de amikor olvasgattam a Moly-os véleményeket a könyvről, valaki ajánlotta Poljakov regényét. Már a hátlap fülszövegénél fogtam a fejemet. Kb. egy éve volt egy írásötlete, jegyzeteltem, bogarásztam, utánaolvastam, agyalgattam; s aztán egy megjelent könyv hátlapján ott volt a sztorim. Legalább Szerelmetesfeleségtársamnak elmondtam előtte, mire készülök… 

Ennyit rólam.

P. S.: A végső álcsúcsos Vámos Miklós Legközelebb majd sikerül-je lett. Az a végső kiterülésem. 

Jó Poljakov könyve. Olvasmányos szatíra, jókat lehet röhigcsélni rajta, még jobbakat szörnyülködni, és még jobban rádöbbenni, hogy mit tett, tesz velünk a történelem. S nem tudom eldönteni, voltaképpen melyik vonulata miatt is szerettem meg?

Ez nyilván kiélezett karikatúra, de mi van, ha alapvetőn mégis valami hasonló módon működnek a dolgok. Függetlenül attól, hogy más az ország, más a történelmi helyzet, de voltaképpen az ember nem más?

Gondolkodtam már rajta, hogy néha jó lenne úgy könyveket olvasni, hogy nem is tudom, ki az írója, semmit háttérinfóm nincsen magáról a könyvről, de semmi, csak maga a puszta történet, stílus van előttem, s úgy dönteni, tetszik-e? S mennyiben térne el az értékelésem a mostani, dús háttérinformációs értékelésektől? Mert tudom, hogy ezzel-azzal, így-úgy elfogult vagyok.

De Poljakov jó. Akkor is, ha részben ellopta az én még meg nem jelent ötletemet! :-)

4/5

(2014)

Helikon, Budapest, 2011, ISBN: 9789632272986 · Fordította: Goretity József

A bejegyzés trackback címe:

https://mohabacsi-olvas.blog.hu/api/trackback/id/tr314168997

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása