

Samuele Bacchiocchi adventista lelkész volt.
Adventisták. Protestáns felekezet, amely a 19. század közepén, egy Krisztus-váró mozgalom maradékából keletkezett. Egy Wiiliam Miller nevű farmer olvasgatta a Bibliát, Dániel könyvét, és a 8.fejezet alapján úgy gondolta, hogy némi Biblia-ismerettel, számolgatással és történelmi adatokkal meg tudja mondani, mikor jön vissza Jézus.
Tömegek hittek neki. S persze majdnem ugyanekkora tömegek csalódtak egy hatalmasat, miután a várt időpont eljött, elmúlt és nem történt semmi. Ezért ezek a tömegek hátat fordítottak az egész adventvárásnak. Érthető, logikus reakció.
Volt azonban egy kis csoport, amely azt mondta, nem a számítás volt helytelen, hanem az értelmezés. Ebből a kis csoportból lett aztán a hetednapi adventisták egyháza.
Ebben a csapatban volt egy fiatal hölgyemény, aki döbbenetes fizikai körülmények között látomásokat kapott. Sokan hittek neki. A mai napig is sokan hisznek neki. Ellen Gould Harmon volt a neve, amíg férjhez nem ment egy James White nevű úriemberhez. Utána Ellen G. White-nak hívták. Nem kicsit volt íráskényszeres, hihetetlen mennyiségű könyvet, cikket, bizonyságtételt írt.
Személyét és munkáját legalább annyira kritika és támadás érte, mint a mormonok prófétáját, Joseph Smith-ét. (Mellesleg az adventmozgalom nyomán született az Őrtorony Társaság is. Ja, igen, a Jehova Tanúi. Vannak összecsengések. Az előbbi tanult az utóbbitól, de elképesztő túlzásokba esett, el is tévedt rendesen.)
Az adventmozgalom maradéka, a White nevű zászlóshajóval egyetemben gyakorlatilag azokat a hitelveket vallja mint bármely protestáns egyház, csak a hangsúlyt Jézus második adventjére helyezik. Teszem hozzá a Bibliával megegyezően. De az adventista teológiában azért vannak itt-ott bizonyos különbségek.
A bibliai szombat és Bacchiocchi – na, ezen aztán tutira meg fogsz lepődni!
Az egyik legfőbb teológiai különbség, hogy az adventisták vallják, a teremtéskor az embernek adott pihenőnap, a hetedik nap: a szombat.
Ha elmélyedsz a kérdésben, nagyon nehéz cáfolni, hogy az adventistáknak igazuk van ebben a bibliai hetedik nap kérdésben. Folytatom majd még a különbségeket, de máris Samuel Bacchiocchi-nál tartunk a szombat-kérdéssel. Nemcsak azért, mert Bacchiocchi adventista volt. Hanem azért, mert ahogy a fülszöveg mondja:
Dr. Samuele Bacchiocchi (1938-2008) az első nem katolikus, aki oklevelet szerzett a római Gregoriana Pápai Egyetemen. VI. Pál pápa aranyérmet adományozott neki, mert summa cum laude minősítésű tudományos fokozatot szerzett.

A helyzet az, hogy ez így igaz is, meg nem is. Nem így igaz. Apró pontosítások szükségesek, hogy tökéletesen igaz legyen.
A summa cum laude meg volt Bacchiocchinak, de nem a doktorijára, hanem a licentia-ját szerezte így meg. A licentia a doktori fokozat előtt van: általános tanítójogot ad az egyházban. A doktori fokozatot, amely a licentia felett van, Bacchiocchi azt magna cum laude minősítéssel érte el. Aranyérmet pedig valóban kapott VI. Páltól.
2004--ben balhé tört ki Bacchiocchi körül. Barbara Bergami, a Pápai Gregorián Egyetem főtitkára azt állította, hogy Bacchiocchi nem kapott summa cum laude minősítést, nem kapott VI. Pál aranyérmet és nem publikálhatta teljes terjedelemben a disszertációját, csak részleteket. Ez nyilvánosan is keringeni kezdett, és komoly támadások érték Bacchiocchit, különösen adventista és ellen-adventista körökben.
Bacchiocchi nyilvánosan tiltakozott, és közzétette az oklevelek, érem és imprimatúra fényképeit, valamint a kiadott disszertáció dokumentumait.
2007. február 23-án Gianfranco Ghirlanda SJ, a Gregorián Egyetem rektora hivatalos levelet írt, amelyben elismerte, hogy Bacchiocchi a licentiáját summa cum laude minősítéssel szerezte, s valóban kapott VI. Pál aranyérmet. Pontosította, hogy a doktorijára nem summa-, hanem magna cum laude minősítést kapott. Végül bocsánatot kért az egyetem nevében a téves és félrevezető állításokért. Bacchiocchi ezután közleményt adott ki, amelynek a lényege ebben a mondatban összegezhető: „a keresztény megbocsátás szellemében számomra az ügy lezárult”.
Most jön a lényeg! Tudod, mi volt Bacchiocchi doktori disszertációjának a témája? Az a címe, ahogy később könyvalakban is megjelent, hogy Szombattól vasárnapig (A vasárnapünneplés kialakulásának történeti vizsgálata a korai kereszténységben).
Gondolj bele, odamegy egy adventista manus a katolikus világ Harvard-jára (aki nem ott végzett, majdnem esélytelen a püspökségre), ír egy doktorit arról, hogy a pápaság megváltoztatta a Tízparancsolat egyik törvényétpontját, és magna cum laude doktorátust kap érte, meg pápai kitüntetést!
Nem semmi!
A könyv magyarul is olvasható. Meg szerintem minden nyelven, ahol adventisták vannak. És nagyjából, ha nem is nagyon sokan, de minden országban vannak.

Az adventista teológia egyéb sajátosságai
Csak felsorolás szerűen. (Ha részletesebben érdekel az alapvető, huszonnyolc hitpontjuk, kattints ide.)
- Hiszik, hogy a mostani földi történelem vége Jézus Krisztus második eljövetele, adventje lesz.
- Úgy hiszik, hogy a mozgalmuk Istentől való, különleges üzenettel. Amitől nem superman-ek, csak hatalmas felelősséggel bírnak a világ felé, amelyben élnek. Csak a terminológia miatt: a különleges üzenet a hármas angyali üzenet a Jelenések könyvének 12. fejezetéből (6–12).
- Hangsúlyozzák Isten törvényének, a Tízparancsolat egészének a biblikus jelentőségét. Igen, a szombat mint pihenőnap különös jelentőséggel, mintegy isteni pecsét jelleggel bír. (Írom ezt szombat hajnalban, az Emerson, Lake and Palmer 40th Anniversary Reunion Concert-jét hallgatva és alkalmanként bele-bele nézve...)
- Különös jelentőséget kapnak náluk a próféciák, amelyeket historikus szempontból, vagyis a történelemben megvalósulva magyaráznak. A történelemszemléletüket meghatározza Ellen G. White egy első alkalommal Loveland’s Grove-i összejövetelen (Ohio állam, 1848. márciusában).kapott látomásán alapult. A lényege, hogy az emberi történelem nem más mint Krisztus és Sátán között folyó gigantikus küzdelem az emberek lelkéért. A római egyház különösen nagy, negatív szerepet kap majd a küzdelem vége felé.
- Mert az embert holosztikusan szemlélik, nagy hangsúlyt fektetnek az egészséges életmódra.
- Bár vannak árnyalatok közöttük, de disznóhúst nem fogyasztanak (vannak, akik másfajtát igen, de sokan közülük vegetáriánusok és vegánok), nem isznak alkoholt és nem dohányoznak.
- Nagy hangsúlyt fektetnek a mozgásra, a napfényre, a természetre.
- Úgy tartják, hogy az ember antropológiai szempontból is egész, nincsen halhatatlan összetevője, így nincsen halhatatlan lelke sem. Halhatatlanságot majd a feltámadás után nyer.
- A halál egyfajta alvás, amiből van ébredés.
- A halottaknak semmi részük nincsen már az életből, nem tudnak semmiről, semmilyen formában nem lehet velük kommunikálni.
- A pokol nem az örök szenvedés helye, hanem a végső, teljes pusztulásé
Nos, ez a könyv az utolsó pontról. Hosszan, szélesen, alaposan, meggyőzőn.
Nem mondom, hogy könnyű olvasmány. De azt sem, hogy nehéz. Azoknak, akik semennyire sem ismerik a Bibliát, nos nekik nehéz. Már csak a rövidétesek között eligazodni is. De egyébként Bacchiocchi nem ír lilán, a gondolatmenete világos és simán követhető. Nem használ csak beavatottak számára érthető terminológiát, de mondom, a biblai fogalmak ismerete kicsit sem jelet hátrányt az érvei, mondanivalója megértéséhez.
No, gyerünk, lássuk, miről van szó!

Harry Anderson: A terremtés napja No. 1.
Eredetileg csináltatni akartam képeket ehhez a bejegyzéshez az MI-vel. Az MI-kkel. Se szeri, se száma, melyikkel.
Nem sikerült. Illetve sikerült, de sehogyan sem, semelyik sem tükrözte, amit akartam. Megint szembe néztem egy régi dilemmámmal: ami keresztény az jobbára nem művészi, ami művészi, az jobbára nem keresztény. Naná, hogy vannak kivételek!
Ebben a bejegyzésben nem a akartam a klasszikus festészetet műveit felhasználni. Azért nem, hogy ne riasszak el még több olvasót, mint amennyit a téma eredtileg is elriaszt. Viszont ilyen vagy a promptjaim voltak rosszak, vagy az MI-k nem voltak képesek értelmezni őket.
Viszont a festőket, akiknek a művei végül bekerültek, ő ajánlotta. Legnagyobb döbbenetemre még adventista is van közöttük, Nathan Greene-nek hívják. Egy csomó képét ismertem, csak nem tudtam, hogy egy adventista embertől származnak. Egyébként határeset, hogy ne legyenek giccsesek. A szintén keresztény Harry Anderson sokkal jobb, de még rá is igaz, amit a ChatGPT összefoglalásában olvastam: inkább illusztrációkat készített, nem önálló festményeket. Most nem taglalom a megfogalmazás gyengeségeit.
És ajánlott az MI (ez most konkrétan a ChatGPT volt) olyan modern, kortárs festőket is, akik elismertek művészek, bár én még a nevüket sem hallottam. Ez nem az ő hibájuk, hanem a félműveltségemé.
Az emberi antropológia dualisztikus szemlélete
manapság mindent áthat. Mondhatni, szinte mindenkinek tök természetes, hogy ilyenje van az embernek. Tudniillik van neki egy többé mint kevésbé vacak, halandó teste, meg van egy halhatatlan lelke.
A lelke a test elmúlása után tudattal bír, kommunikálni képes, önálló entitás, amely beleszólhat a fizikai testben élők életébe. Ez a lélek anyagtalan, független a fizikai test korlátjaitól. De beszélni azt mégis tud. Meg gondolkodni. Kísérteni, meg láncot csörgetni. Asztalt táncoltatni. Ugyan az elképzelés a görög filozófia óta ismeretes, és sajnálatosan a kereszténység is ezt nyomta majd' kétezer éven át, de teljes mellszélességgel a 19. század spiritiszta „felismerései” által izmosodott meg, és terjed el a 20. században a New Age sokszínű marhaságai által.
A halhatatlan lélek aztán még új testben is meg tud születni, és ilyen-olyan módszerekkel ki is lehet belőle csalni az előző életeinek az emlékeit.
A legvadabb keresztény verziókban még közbe is tud járni Istennél a még a Földön maradtakért. Mi több, akár társmegváltóvá is válhat. (Csak rázom a fejemet a logika kifordulása láttán: a megváltásra szoruló teremtmény közbenjár annál, aki maga a mindenható szeretet? És segít a Mindenható kegyelemnek véghez vinni a megváltás tervét, munkáját? Ez komoly? Mert az nem ér rá, figyelmetlen, ügyetlen vagy lusta? Vagy mi? Hát mi a blaszfémia, ha nem ez?)

Harry Anderson: A terremtés napja No. 4.
A vallásos dualizmus azt feltételezi, hogy az ember a halála után elfoglalja a földi élete értékének megfelelő transzcendentális helyet: vagy a Mennybe jut, vagy a Pokolba. Netán egy közbülső várakozóhelyre, mielőtt bármelyik végletbe becsekkolhatna. Aham, ez a purgatórium.
A dualista antropológia, ahogy mondtam, a görög filozófiából, elsősorban Platóntól és Arisztotelésztől származik. Vagyis nem a Bibliából, nem a zsidó gondolkodásmódból és nem a kereszténységből. Viszont cserébe nagyjából minden spiritiszta, okkult frinc-francnak az alapja. Ami hol nevetséges, hol rémisztő. Spiritiszta szeánsz a Bibliában is van: óv is tőle a Könyvek Könyve, bár nem fejti ki, hogy ezekben az esetekben van kommunikáció, csak éppen nem az elhaltakkal, hanem csak az őket megszemélyesítő hatalommal.
S akkor a kérdést még meg sem komplikáltam Raymond Moody-val és Elisabeth Kübler-Ross-al, a legnevesebb halálkutatókkal. Az utóbbi egyik könyvének a címe: A halál mint ragyogó kezdet. Örvendezz hát, ha meghal valaki neked kedves! (Ez cinizmus volt!)
El sem kezdem sorolni, hová mindenhová beette már magát ez a szemlélet. Lehet, egyszerűbb lenne azt sorra venni, hová nem. Hát például az adventista teológiába nem. (Az igazság megkívánja, hogy hozzátegyem: az Őrtorony Társaság is tartja a harcállását.)
Látszólag elvont, lila, súlytalan, jelentőség nélkülinek tűnik az egész probléma. Modernül el lehetne intézni azzal, amivel a kommentszekcióban bármit félre lehet söpörni: „Most tényleg ez a legfontosabb?”
Mindennél van valami fontosabb. Valós súlyát tekintve is. Ha meg a szemlélőjének, képviselőjének a nézeteit, meggyőződését tekintjük, akkor pláne.
Mert ugyan mi „a” legfontosabb a világon? Élethelyzete, meggyőződése, hite válogatja, kinek mi az. Vagyis ezzel az érvvel bármit le lehet söpörni az asztalról. De tényleg bármit. Tényleg. Próbáld csak ki!
De mert a kultúrát annyira átitta már ennek a szemléletnek valamilyen verziója, voltaképpen egyikünk sem mentes a hatása alól. Csak a jelentőségét nem ugyanúgy látjuk. Igen súlyos következményei vannak. Legelső sorban az, hogy gyakorlatilag jelentéktelenné, fölöslegessé teszi Jézus kereszthalálát.
Az alapállás
az, hogy a Biblia igaz. Van Isten, van Fia, van bűn, van kárhozat, van üdvösség, mert van megváltás. Tehát megváltó is van. A biblia sztorik igazak, a szöveg ihletett. Metafizikus kérdésekben tehát alapvető viszonyítási pont a Biblia. Innen nézve az antropológia metafizikai kérdés. Ugyanis, ha Isten teremtett bennünket, nála ki tudja jobban, miképpen áll össze az ember nevű bűvös kocka,? Meg a sorsa. Nemigaz?
Vagyis Bacchiocchi túl sokat nem vacakol ezzel a kérdéssel. Mármint, hogy a Biblia igaz-e vagy sem. Az alapállásból indul ki. Még az értelmezés alapelveivel sem bíbelődik.
Az adventista szemlélet alapvetően fundamentalista. Terhelt szó. De itt nem úgy érthető. Vagy inkább: jobbára nem úgy.
Azt jelenti, hogy az adventisták hisznek a Biblia Istentől ihletettségében. De nem gondolják, hogy Isten szóról-szóra diktálta volna az egyes könyveket a szerzőknek, mert ő nem tud írni. Tud: hát ott van a Tízparancsolat. Illetve nincs sehol. Miközben mindenhol ott van.
Hű, ez így zavaros... Szóval a Tízparancsolatot eredetileg a saját ujjával írta kőbe. Ami követ aztán Mózes haragjában összetört. A második verziót már nem Isten írta fel újra kövekre. Úgy látszik pedagógia szempontból már nem akart kőműveskedni. Szóval tud írni. Mégsem ő írta a Bibliát. Még csak nem is diktálta. Csak ihlette. Meghagyva a szerzők egyéni stílusát, szemléletmódját, szerkesztési elveit. Csak megfelelő mederben tartotta a dolgokat, egységesítette a mondanivalót.
S mondom, Bacchiocchi ezzel nem bajmolódik. Messzire vezetne, így soha jutna el a lényegi mondanivalóig.
A lényeg: ha nem akarunk hinni a Bibliának, nyugodtan maradhatunk a dualisztikus antropológia mellett a holosztikus szemlélet helyett. A nyugodtan-t úgy gondolom, hogy semmi sem akadályoz meg benne. Mi több, ezer megerősítést kapunk úgy mindenfelől.

Salvador Dali: Szent Keresztről nevezett Jézus Krisztus
Manapság az a hülye, aki azt mondja nem halhatatlan a lelkünk.
Bacchiocchi meg az adventista teológia (jó, igen, az Őrtoronyé is) azt mondja, nem az. Oké, van néhány fehér holló protestáns teológus is, Bacchiocchi meg nem rest böcsületesen meg is említenii őket. Ámde fittyfenét halhatatlan a lékünk! Ha az lenne, semmivé lenne a megváltás művének a koherenciája.
Egyébként ez szerintem csuda jó hír! Mármint nem az, hogy összeomlik a koherencia, hanem az, hogy nincsen halhatatlan lelkünk. Majd elmondom, miért az.
A biológia és a dualisztikus antropológia
Az embert Isten komplex lénynek teremtette: fizikai testbe, alkotó értelemmel ruházta fel és érzelmekkel cizellálta. Képessé tette a szeretetre, az egység, a szerelem megtapasztalására, a munkára, az etikai, erkölcsi morális döntésekre. Akár arra is, hogy Isten ellen döntsön. Így egyben, bruttó ember az ember. Ha bármelyik alkatrész gallyra megy, akkor nincsen ember. Pont.
Ahogyan gondolkodunk, úgy élünk. Ahogyan élünk, az visszahat a gondolkodásunkra. Gondolkodni az agyunkkal gondolkodunk. Az agyunk matéria. Ami valahogy, valamitől működik. (Oké, nem mindenkinél, van akinek csak a motorikus funkciók irányítására szolgál, legalább ne az asztalra sz...jon, de nem a logika, a gondolkodás , a mérlegelések és a döntések székhelye. De most tegyünk úgy, mintha minden ember képes lenne erre. Ha már az kétségtelen, hogy Jézus mindannyiunkat megváltott.)
Szóval van itt hetven kilencven kiló matéria, ami egyszer csak életre kel, mozog, gondolkodik (legyünk nagyvonalúak!), tud dönteni Isten ellen is, meg ember ellen is. Be tudja gombolni az ingét, összekapcsolni a melltartója pántját, felhúzni a sliccét, lehúzni a vécét maga után, atomerőművet tervez, tele festi évszázadok gyönyörködtetésére a sixtus-i kápona plafonját, odarakja a Guernrca-t, a Magányos cédrust és az Ecce homo-t, megkomponálja a D-moll toccata és fúgát, a Négy évszak-pt, az Örömódát, az Eleanor Rigby-t, a Bohemian RHapsody-t, a Wish You Were Here-t és az Awaken-t, megírja a Száz év magányt, a Marsbéli krónikákat és a Latroknak is játszott című tetralógiát. Kitalálja, hogyan lehet kicserélni egy ember szívét és kutatókat küld az űrbe. Igaz, közben megleli annak is a többféle módját, hogyan pusztítsa el leghatékonyabban önmagát, hogyan tartsa kézben és sakkban önös érdekei miatt az egész világot.

S mindezt a gondolkodásával éri el. Az agyán keresztül. Amit a mai napig nem értenek még a kutatók sem. Ha a szemet, a májat nem értik, hogyan értenék az agyat? A szem Debrecen, Miskolc, Szeged, az agy New York, London, Los Angeles. (Az arányok valósak, nem én számolgattam, hanem az MI-t kértem meg, hogy arányítsa össze a szem és az egy hozzávetőleges sejt-darabszámát egy ismert külföldi és egy magyar várossal.)
Aztán ugyanaz az ember, akí fest, ír, zenét komponál, orvosol, űrbe megy, bombát készít és háttérhatalmat hoz létre a világ irányítására, megszűnik élni. Kimegy belőle a szufla. Nem lát, nem hall, nem beszél, nem gondolkodik. Ott a matériája, de mit sem tud, mit sem csinál már. Az agysejtek hamarosan felbomlanak. Velük együtt a személyiség is Annak minden együtthatójával, következményével. Onnantól nincsen ember. Csak anyag van.
Ezt mondja a biológia.
Meg a bibliai antropológia.
Meg Sanuel Bacchiocchi az utóbbi nyomán, annak igazságát fejtegetve.
Isten, ember, élet, halál, halhatatlanság, feltámadás, evangélium, kakoangélium*
* Ilyen szó valójában nincsen is, de az MI azt mondja, tulajdonképpen helyes forma. Az evangélium azt jelenti: jó hír. A kakoangélum meg azt, hogy rossz hír. Ilyen kis frappáns vagyok. De kizárólag az MI-vel.
És most töprengek, hogyan lehetne összefoglalni Bacchiocchi könyvének a tartalmát... Mert részletesen végig tekinteni az érveit, indokait, a bibliai összefüggéseket, hát az irgalmatlanul hosszú lenne. Szerintem nem is érdekelne annyira téged.
Gondoltam, felteszem a Molyra a könyv tartalomjegyzékét. Nem teszem. Nyolc oldal a tartalomjegyzék. Mondjuk ebből is látszik, hogy Bacchiocchi rendszeres ember. Volt. De nagyon az volt.
[Mély levegő, mert most bizonytalan vagyok, hogyan lépjek tovább... Aham, figyelj csak!]
Bacchiocchi azt mondja, és úgy is van, a Biblia holisztikusan mutatja be és szemléli az embert. Egyben, mindenestül nézi. A test, a gondolkodás, az érzelmek kölcsönösen hatnak egymásra, egyik nincsen a másik nélkül. A bibliai szóhasználatban mindig minden a teljes emberre vonatkozik. De soha, semmiféle része nem halhatatlan. Az embernek nincsen, nem is volt feltétel nélkül halhatatlan összetevője.
A könyv címe gyakorlatilag lefedi a teljes tartalmat. Bacchiocchi azt mondja, vagy-vagy. Vagy van halhatatlan részünk, vagy lesz feltámadás. A kettő kizárja, értelmetlenné teszi egymást. Ha van halhatatlan összetevőnk, értelmetlen dolog a test feltámadása, feltámasztása. Márpedig a Biblia erőteljesen arra mutat rá, hogy a Jézus követőinek a legnagyobb reménysége az örök életre való feltámadás. Ami majd akkor következik be, amikor Jézus visszajön. Addig meg a nihil van a holtak számára.
A halál ellenség. Ezt Pál apostol mondta. Aki az ellekezőjét állítja, az hazudik. Ugyanazt hazudja mint Sátán- Az Édenben éppen az volt az ő legnagyobb hazugsága, hogy tagadta a halál létét: „Bizony nem haltok meg.” (1Móz 3:4), mondta az első emberpárnak Ha a halhatatlan lelkünk, akkor igaza van. De nem az. A halál létezik, meghalunk és amíg holtak vagyunk, addig semmit sem tudunk erről a világról.

Salvador Dali: Szent Biblia-sorozat
A halál majd Jézus adventjével veszíti el végleg a partit.
Amikor első alkalommal találkoztam a speckó adventista tanításokkal, volt, amelyikkel elég sokáig küzdöttem, rágódtam rajtuk. Ilyen volt például a szombatról szóló tanítás, meg egyes próféciák értelmezése is. Meg Ellen White személye és munkája. (A stílusával, a dagályoságával, a hihetetlen bőbeszédűségével tizenhét év alatt sem barátkoztam meg, még akkor sem, miután a szolgálatának elméleti alapjait beláttam, és elfogadtam, hogy az volt a szerepe, ami. George R. Knight-nak van róla egy csudára kiegyensúlyozott sorozata, ami az elvi alapokat remekül rendbe teszi.)
A lélek halhatatlanságának a kérdése, a halál állapota és a feltámadás ideje, mikéntje, na az tök logikus, és egyértelmű volt. Hát ja, nincsen semmiféle halál utáni öntudat, ha ilyesfélével találkozunk, az spiritizmus, Sátán csalása. A halottak meghalnak, öntudat nincsen, a test megy a földbe, az Istentől kapott életerő, ami a matériát élővé tette, az meg vissza Istenhez. Az öntudat, a gondolatok, érzelmek meg a levesbe. Legalábbis a feltámadásig.
Bonus jó hír: nincsen pokol. Jelenleg nincsen. Nincsen időtlen időkig pokolban tartó szenvedés. Nem, akkor sincsen, ha jól esne, ha ez meg az oda kerülne. De nincsen és nem is lesz. Cserébe a halála után senki sem kerül fel Istenhez. A keresztények reménye a feltámadt test az újjáteremtett Földön. (Oké, tudom, persze, kivéve a gyevi bírót, meg Énok-ot, Illést és Mózest, meg egy maroknyi csoport, akik Jézus feltámadásakor támadtak fel.

John McNAughton: Jelenések 19:11–13
Tettem egy próbát a ChatGPT nevű haverral. Lehidaltam. De egyébként ugyanez az egyértelműség fektetett engem is két vállra anno az adventista teológiával történt birkózásomkor.
Vagyis ebben a kérdésben a ChatGPT MI-je adventista. :-D
Megkérdezte, készítsen-e egy táblázatot arról, mit gondolnak a különböző felekezetek erről a kérdésről. Mondtam neki, hogy nosza hát! Megcsinálta.
A halhatatlan lélek kérdése:
a Biblia álláspontja és a felekezeti nézőpontok
Forrás / Felekezet |
Tanítás a lélekről |
Halál utáni állapot |
Halhatatlanság módja |
|
Biblia (szöveg szerint) |
Az ember „élő lélek” (nefes), nem birtokol halhatatlan lelket. |
A halottak „alszanak”, nincsenek tudatuknál (Préd 9:5, Zsolt 146:4). |
Feltámadáskor kap halhatatlanságot (1Kor 15:53–54). |
|
Katolikus egyház |
Az embernek van halhatatlan lelke, amely a halál után is tovább él. |
A lélek azonnal ítélet elé kerül: menny, purgatórium vagy pokol. |
A test a végidőben támad fel, a lélek ekkor egyesül újra vele. |
|
Protestáns fő irányzatok (református, evangélikus, anglikán, baptista többség) |
Hasonló a katolikus tanításhoz: a lélek tovább él a halál után. |
A hívők lelke a mennybe, a hitetleneké kárhozatra kerül; a test feltámadására várnak. |
Halhatatlanság a lélek révén, de a test is megdicsőül Krisztus visszatérésekor. |
|
Ortodox egyház |
Lélek halhatatlan, a halál után tudatosan él tovább. |
Lélek „ideiglenes helyen” van (mennyország előszobája vagy pokol előérzete) a végső ítéletig. |
A feltámadáskor test és lélek egyesül, örök életre vagy kárhozatra. |
|
Hetednapi Adventisták |
Az ember halandó, nincs veleszületett halhatatlan lélek. |
A halál „alvás”; nincs tudatos létezés. |
Csak Krisztus visszatérésekor a feltámadásban kap halhatatlanságot. |
|
Jehova Tanúi |
Nincs halhatatlan lélek, az ember egésze hal meg. |
A halottak nincsenek tudatuknál; „nemlétezés” állapota. |
Isten feltámasztja az embereket a földi paradicsomban vagy a mennyben. |
|
Unitárius / liberális irányzatok |
Többféle értelmezés: van, aki metaforikusan kezeli a lelket, mások hisznek valamiféle továbbélésben. |
Általában a személyiség vagy emlék továbbélése Istennél. |
Nem hangsúlyozzák a klasszikus halhatatlanság fogalmát. |
|
Persze, hogy nem verseny ez! Szó sincsen ilyesmiről. De azért a táblázat végeredménye nem tűnik túl bonyolultnak.
Egyébként folytattuk a beszélgetésünket.
Tök ugyanezt mondja Bacchiocchi is. A kérdés az, vajon csakugyan és egyértelműen ez szűrhető-e le a Bibliából és a történelemből vagy Samuel Bacchiocchi is MI (AI) volt? :-D
A könyv szerkezete
Mondjuk ezzel tudnék vitatkozni, csak semmi értelme. Mármint azzal, hogy célravezető-e az a szerkekezet, amit Bacchiocchi adott a könyvének. Tudniillik Bacchiocchi
- az első részben sorra veszi az Ószövetségben használt lélek szavakat alkalmazásait. Ha nem is a teljesség igényével, de a legjellemzőbbeket áttekintve.
- Majd megteszi ugyanezt az Újszövetséggel is.
- S csak utána fejti ki a dualisztikus szemlélet mindent leuraló térhódítását és veszélyeit.
- Aztán elmondja, miképpen tekint a Biblia egésze az ember halálra öntudatlan (alvás).
- Majd következnek az ellenérvek ellenérvei.
- Majd sorra veszi azokat az igehelyeket, amelyek látszólag nem azt mondják, amilyen következtetésekre eddig jutottunk.
- Egy fejezetben áttekintjük, a pokol szerencsére miért nem az a hely, mint aminek a mindennapokban tudjuk.
- Átnézzük, hogy akkor mi is fog történni, milyen sorrendben, miután Jézus visszajött.

Vincent van Gogh: Csendélet Bibliával
Vagyis legnehezebb, legszárazabb, értelmezés szempontjából a legijesztőbb résszel kezd. S miközben leírtam ezt a mondatot, azon tűnődtem, ugyan kit érdekel manapság ez a kérdés annyira, hogy kétszáznegyven oldalt elolvasson miatta. Mármint azon adventistákon kívül, akik szeretnék megerősíteni azt, amit hisznek. Viszont akit érdekel, azt tutira érdekelni fogja a Biblia eredeti nyelveinek a szóhasználata is... Gondolom én.
Ellenérvek, ellen-versek, és ellen-ellen-magyarázatok
Persze, hogy vannak a Bibliában olyan részek, amelyek úgy fest, ellene mondanak ennek az egységes képnek. Már csak azért is, mert a Biblia, amit olvasunk, fordítás. A fordításokban pedig ott van a fordító értelmezése is. Meg a nyelvek különbsége. De még ha mindettől eltekintünk, akkor is vannak olyan szakaszok, amelyek ellene mondanak az egésznek.
Kezdő keresztény koromban egy később családjogi bíróvá lett fiatalember, Norbi azt mondta nekem, és genetikus adventistaként tudta miről beszél (genetikus adventista: visszamenőlegesen adventista volt a család), hogy először nézzem meg, a Biblia egésze mit mond, mit sugall egy kérdésről. S ha az egészet látom, utána próbáljam a problémás szakaszokat értelmezni. Vagyis ha a Biblia egésze azt mondja, hogy a halál ellenség, nincs halhatatlan lelkünk, a halál a személyiség teljes megsemmisülése, a személyiség csak a feltámadással áll majd helyre, addig kikapcs van, és egy igehely meg nem ezt, akkor továbbra is az egész igaz, és a problémásnak van valami egyéb feloldása. Ez fontos alapelv és gyakorlat lett a számomra a későbbiekben.
De tény, ami való, vannak szakaszok a Bibliában, amelyek mintha nem azt mondanák, amit az egész mond.
Bacchiocchi nem lacafacázik, hanem sorra veszi őket, és összefüggésbe helyezi az összeset.
Mutatok egy példát. Komolyan megkérdőjelezi a Biblia halálról szóló, itt fejtegetett üzenetét csak az az egy mondat is, amivel Jéus a kereszten a jobb latort (Campanile fantáziaterméke óta tudjuk, milyen kedves, jópofa fickó volt Kaleb) vigasztalta: „Bizony mondom néked ma velem leszel a paradicsomban!” (Direkt nem tettem vesszőt a mondatba, mert a vessző meghatározza az értelmezést. Mert figyelj csak: az eredeti szövegben nincsen ám központozás (interpunkció). S mi minden múlhat ezen a kis cafrang írásjelen! Figyelj csak!
Vagyis írhatom így is: „Bizony mondom néked, ma velem leszel a paradicsomban!” Vagyis mikor lesz Jézussal a paradicsomban a jobb lator (tudjuk, Kaleb)? Hát ma!
De írhatom így is: „Bizony mondom néked ma, velem leszel a paradicsomban!” Vagyis: ma mondom, ígérem, én az Isten Fia, hogy amikor eljön az ideje, üdvözülni fogsz. Nyakatekert így a megfogalmazás, de figyelj, olvass már egy kis Szopokhlészt, Dante-t vagy Shakespeare-t, aztán beszélgessünk!
Egy szó mint tengernyi: Bacchiocchi követi Norbi barátom alapelvét, amikor leteszi az alapokat és az egészből alakítja ki a véleményét, majd ennek tudatában, ismeretében magyarázza az egésznek látszólag ellentmondó részeket. Semmit sem kikerülve, semmi elől sem megfutamodva, érzékenyen, logikusan.
MI a pokol van? Tényleg nincsen Pokol? Hurrá!
Nem nincsen, hanem még nincsen. De akkor sem úgy lesz, hogy mindörökké lesz. Csak addig lesz, amíg van értelme, hogy legyen.
Tekintsünk most el attól a kérdéstől, hogy ugyan ugyan hogyan lehetséges egy halhatatlan lelket fizikailag egy örökkévalóságon át kínozni! Mármint ha igaz, hogy halhatatlan lelkünk van, ami vagy az Úrhoz kerül a halálunk után, vagy le a Pokolba.
Sokkal fontosabb kérdés, hogy azzal a ténnyel, hogy Isten a szeretet, ugyan mennyire egyeztethető össze bárkinek is a végtelenségig tartó kínzása? És ki kínozza azt akit kínoznak?
A Biblia azt mondja, lesz Pokol, de a Pokol csak a büntetés végrehajtásának az idejére fog „üzemelni”. Hozzávetőlegesen mint egy gigantikus krematórium. De persze az sem garantált, hogy effektíve valóban arról lesz szó, hogy bárkinek is át kell élnie, milyen elevenen megsülni.
A pokol lényege: azok, akik a lelkiismeretükkel szembefordulva szembe fordultak Istennel, nem akarnának egy örökkévalóságon át Vele élni, ezért nem bünteti őket az Isten önmagának a jelenlétével. De a bűn pusztításának sem akarna még egyszer teret adni, hagyni, biztosítani. Ezért lesz a történelemben egy reszetálás, egyfajta gyári visszaállítás.

Salvador Dali: Corpus Hypercubus
Miért jó hír, amiről Bacchiocchi azt állítja, hogy a Biblia azt állítja?
Valahol fentebb azt mondtam, szerintem csuda jó hír, amit a Biblia a halottakról mond, és majd elmondom, miért mondom, hogy jó hír.
Hát most mondom el.
Azért jó hí, mert így nagyon tiszta a kép. Aki meghalt, az halott. Pont. Hatalmas szerencséjére semmit sem tud arról, mi történik azokkal a szeretteivel, akik itt maradtak utána a Földön.
Roppant egyszerű eldönteni a mindenfajta spiritiszta jelenségekről, hogy micsodák is. Ha nincsenek bóklászó, élőket csesztető lelkek, akkor a spiritiszta jelenségek sem általuk és tőlük valók. Jó, az nem megnyugtató, hogy egzaltált, lelkileg cafrangolt emberek rossz srófra csavarodott pszichéje is művelhet csodákat, de a pakliban erősen benne van, hogy akár emberen túli jelenségek is lehetnek ezek. Nem véletlen, hogy az Ószövetségben Isten halálbüntetésre méltónak találta, aki ezzel a kérdéssel játszadozott. Mármint a halottak megidézésével. Mert, hogy ilyen nem a halottak jeleznek, jönnek vissza. Oké, nem megnyugtató, hogy bármi is megjelenhet, de legalább azt tudhatjuk, hogy tuti nem az jön, akit várunk, ha ilyesmit macerálgatunk. Szóval csuda jó hír, hogy gondolkodás nélkül tudunk dönteni, mivel érdemes foglalkoznunk, és mivel nincsen indok, amiért érdemes lenne.
Jó hír, hogy egy pillanatig sem kell Istent szadista felsőbb hatalomnak gondolnunk, aki jelenleg és majd egy örökkévalóságon át azon lesz, hogy amíg mi hávájozunk a Mennyben, ő addig kínozza azt, akit esetleg mi mindennél jobban szerettünk. Ugyan mennyire lehetne élvezetes számomra a Menny, ha közben meg bármikor láthatnám, hogy odalent Szerelmetesfeleségtársammal, a lányommal, a fiammal, az unokáimmal, Nagyival, Anyuval, Apuval (nem sorolom tovább, végtelen lenne) mi történik. Tudnék-e önfeledt lenni Isten jelenlétében, miközben tudom, mit csinál azokkal, akiket én szerettem?
A helyzet az, hogy a legjobb hír, hogy van jó hír mindeneket illetőn.
Ámen!

Nathan Greene: Áldott remény
Bibliaiskolák Közössége, Budapest, 2013, 288 oldal · puhatáblás · ISBN: 9786155260131
Fordította: Sonnleitner Károly
9/10
Az alábbi kép egyben link is ám!

2025 augusztusának a háromnegyede, István névnap után kettővel, ami a hét közepén volt. Így ezen a héten két péntek és két hétfő volt. :-D
Meg egy Mandoki Soulmates-koncert. Ahová végül nem mentünk, mert egész nap esett az eső. A YouTube-on élőben adták az egészet. És nagy részében akkor is esett. Itthon nem. És koncert után csuda gyorsan hazaértünk otthonról itthonra. :-D
Szerelemetesfeleségtársam húzta a száját, hogy nem megyünk, aztán meg nem győzött örülni, hogy este tízkor már nem kell utazgatni, sétálni, hanem csak elmegy fogat mosni, és mehet is csicsikálni.
S lőn így...