

Amíg a másik Lunde-könyvbe, a Szélcsináló-ba csak véletlenül futottam bele, ezt a kötetet, pontosabban a tetralógia további köteteit már tudatosan kerestem.
Ami talán meglepő az előző kötetről írt értékelésem utolsó sorait tekintve, ahol azt találtam mondani, hogy a történet végére a szerző, Maja Lunde coelho-i alacsonyságokba tör. De ott is hangsúlyoztam, ez csak a történet legvégére igaz, addig nincsen baj. Ez a nincsen baj vett rá arra, hogy nyitott legyek a sorozat többi történetére is.
Meg az, hogy ezek a könyvek egyszerűen gyönyörűek. Néha súrolják a giccs határát, de valahogy mindig a határon innen sikerül maradniuk. Ezért is tettem a másik alkotót, Lisa Aisato-t a címbe. Szerintem az ő közreműködése nélkül simán nem ütnének akkorát Lunde történetei.
Mivel közvetlen összefüggés nincsen a négy rész között, teljesen mindegy az olvasás sorrendje. Ez volt bent a könyvtárban. Hát ez jött velem.

A két szerzőről, alkotóról nem mondom el újra, amit a Szélcsináló kapcsán már elmondtam. Nem is másolom ide, ha érdekel, kattints át, kérlek! A képen balról jobbra az író és a grafikus. Középen meg az aktuális közös gyermekük. Aminek ugyanúgy, amiképpen a Szélcsináló esetében, csuda jót tett, hogy az a grafikusa, aki a grafikusa lett.
*
A kisvárosban (faluban?) mindig sötét, lámpát kívánó félhomály van. S mindig szemerkél az eső. Esőkabát csizma nélkül kilépni nem ajánlott a házból. Mindenki levert, fáradt, éhes és kedvetlen. Mert soha nem süt a Nap, nincsen elegendő étel. A fülszöveg ezt mondja:
Lilja a gyermekkor és a kamaszkor határán nagy változásokon megy keresztül, de körülötte a természet olyan eseménytelen, mint mindig. A lány csak halványan emlékszik a ragyogó Napra, az általa ismert világ esőtől nehéz és sötét. A vizes földben semmi sem nő, az örök félhomályban egyetlen növény sem érzi jól magát.
Lilja árva, a nagyapjával él, aki zöldségekkel látja el a falut. A nagypapa egy nap otthon felejti az uzsonnáját, és amikor Lilja utánaszalad az üvegházhoz, észrevesz valamit, ami mindent megváltoztat.
Titkos ösvényt pillant meg, amely az erdőbe vezet, ahová gyerekek nem mehetnek. A kíváncsi Lilja azonban a többi gyerekkel ellentétben elfojtja a félelmét, és egyedül elindul az ösvényen. Odabent, a sötét fatörzsek között egy másik, virágzó világot fedez fel, ahol hatalmas kaland vár rá. Szembe kell néznie legnagyobb félelmével, ugyanakkor szeretetet és boldogságot is talál ott – és nem utolsósorban a tavasz reményét.
A fülszövegből nem jön teljesen: a történetnek van egy határozottan disztópiás jellege. Valami végzetes történt a világgal, amitől mindenkinek sokkal rosszabb lett a sorsa. Hogy mi ez a rossz, arról senki sem beszél. Csak az esőt, a nedvességet és a sötétet unja mindenki. Meg az éhezés permanens kínját.
De ahogy a fülszöveg mondja, a főszereplő Lilja nagypapája rendszeresen hoz valahonnan friss zöldségeket, gyümölcsöket. Nem sokat, de valamennyit mindig. Mindenki úgy gondolja, Lilja is, hogy az erdőszéli üvegházban termeli őket.
Apró kis képekből tudjuk meg mennyire rossz a helyzet. A gyerekek legfőbb szórakozása, hogy a pocsolyák mellett vízimalmot építenek. Nagypapa és unokája között nincsen fizikai kapcsolat, nem ölelték még meg soha egymást.
*
Gondolkodom, mennyire spoiler elmondani bármit a történetből. Mármint amit a fülszöveg nem írt le, és ami nem kitalálható. Mert adva van, ugyebár a könyv címe is: A Nap őrzője.
Ami kapásból sugallja, nem kell hozzá Sherlock Holmes-nak lenni, hogy ha nincsen Nap az égen, és van egy őrzője, nos akkor...?
Valamikor a hetvenes években volt egy rajzfilm, ami nagyon megmaradt bennem. Van könyvváltozata is, volt a kezemben, de jóval bővebb volt a történet mint a rajzfilm, viszont amivel bővebb volt, az nem tetszett. Az a baj, hogy sem a rajzfilm, sem a könyv címére nem emlékszem pontosan, az MI-Haver meg nem találta.
Arról szólt a történet, hogy két csibész kiskrapek kilesi és éjszaka elfogja a Holdat, és bezárja egy tóparti barlangba. A Hold a rabság bánatában fogyni kezd, és csak fogy, és csak fogy... A gyerekek megijednek, s végül kiengedik őt a barlangból. A Hold boldogon pattan fel az égre, és a szabadság boldogságától azonnal kerekedni kezd.
A két vásott, unszimpatikus kiskrapek a Hold őrzője volt a rajzfilmben. Itt meg a Nap őrzőjéről van szó.
Igaz, azt, hogy mi történt, mielőtt nedves, lucskos, esős lett minden, csak a kötet háromnegyedénél tudjuk meg. Onnan már egyértelmű a ki kivel van ki ellen. A hogyan még nem, de az már csak a végjáték lefolyása.
Ettől függetlenül nem mondom el, mert azért az olyan lenne mintha elárulnám, ki a gyilkos.
*
Szól-e valamiről A Nap őrzője, s ha igen miről? Szól. Szerintem két dologról is.
Egyrészt arról, hogy kíváncsiság és bátorság nélkül nincsen megoldás. Egyik sem hiányozhat. Kíváncsinak kell lennünk arra, mi történt, s ha tudjuk, akkor bátornak kell lennünk, hogy legyőzhessük az akadályozó erőket.
Másrészt, és szerintem ez a fontosabb, a bosszú erejéről és torzító hatásáról szól.
Mostanában nézzük a Downttown Abbey című sorozatot. A kastélyban szolgál egy komorna és a lakáj férje. A komornát egy vendég lakáj megerőszakolja. Mert a férje volt már börtönben, s mert ismeri őt a komorna, inkább nem beszél arról, ami történt. De a feszültségnek valahol ki kell jönnie, s a komorna az egyik legrosszabbat választja: a férjével nem beszél. Egyébként imádják egymást. Aztán a férj mégis kitalálja, mi történt. Egy napra elmegy a háztól. MIután visszajön, érkezik a hír: az erőszakoló lakájt meggyilkolták.

Mrs. és Mr. Bates, alias Joanne Froggatt és Brendan Coyle
Hogy a férj ölte-e meg vagy sem, néhány évadon keresztül rétestésztázzák. Még az is felmerül, hogy nem is ő volt, hanem az asszony, mert annak is van valami a múltjában, ami megerősítené az esetleges bűnösségét. (Ez már kicsit fárasztó volt, a hosszú sorozatok visszatérő hibája, ha nincsen balhé, valamit kavarni kell.)
Nem is ez az igazán érdekes. A kérdés sokkal inkább ez:
– Zsákom – kérdeztem Szerelmetesfeleségtársamat –, neked melyik lenne fontosabb: megbosszuljam, kicsináljam a fickót, aki megerőszakolt, vagy az, hogy veled éljem le az életemet, együtt legyünk a maradék időben és ne a börtönben rohadjak?
Szerelmetesfeleségtársam meghökkent. Elgondolkodott. Nekem nem kellett gondolkodnom. Láttamm rajta, hogy vadul jár az agya, s hogy legszívesebben azt felelné, hogy csináljam ki a fickót, aztán éljünk együtt a halálunkig, de fogta, hogy ez most nem opció.
– Nem tudom... Talán az, hogy... igen, az, hogy együtt legyünk, fontosabb lenne!
Megkönnyebbültem.
Ugyanez a kérdés A Nap őrzőjé-ben is: melyik a fontosabb az élőknek vagy a bosszúnak élni? Mert a kettő együtt nem megy. S vajon az élők mit kívánnak jobban: a halottak megbosszulását vagy hogy életbenmaradtként összekapaszkodjanak?
Lunde válasza egyértelmű. De elképesztőn realista. Tudja, érzi, hogy a bosszúval töltött hosszú évek rombolása nem múlhat el egy csettintésre sem a bosszúállóból, sem a magukra hagyottakból.
Innentől nem csupán az a kérdés, vagyok-e elég tökös a bosszúhoz, hanem az is, vagyok-e annyira erős, hogy az élőkért éljek? Az igazságérzet kielégítése a lényeg vagy a további emberi élet?
Eszembe jutott Ákos fantasztikus Ember maradj című dala.
*
Igazából nem tudom, kinek, melyik korcsoportnak szól A Nap őrzője. Hozzám szólt. Félig sci-fi, félig mese, félig realizmus, félig példabeszéd, meg igazból egyik sem.
Ráadásul a giccs határán táncol a szöveg is, az illusztrációi is. A szöveg már a Szélcsináló esetében, legalábbis a legvégén súrolta a coelho-i szintet. A rajzok amott viszont nem. Vagy csak nem voltam hozzájuk szokva. Ebben a történetben előfordult, hogy kicsit cöccögtem. De tényleg csak kicsit.
A Nap őrzőjé-nek a története jobb a Szélcsináló-é. Sokkal. Tetszett a szelesé is, nem mondom, de ez meg is fogott. Annak az üzenete valamelyest didaktikus lett, ezé meg elgondolkodtató. Az egész koherensebb, következetesebb, logikusabb.
Cser, Budapest, 2022, 200 oldal · keménytáblás · ISBN: 9789632786919 · Fordította: Patat Bence
8/10
2025 Mikulásának a napja. Nem tettem ki a csizmámat. Szerelmetesfeleségtársam sem. Nem is lett benne semmi. :-)
Valami érthetetlen okból ma hajnali háromkor felébredtem. Vissza akartam aludni, de nem ment, átjöttem tehát a nappaliba olvasni, írni. Még mindig ezek a hajnalok, reggelek a legharmonikusabb részei az életemnek. Pedig semmi különös nincsen bennük.
Miután Szerelmetesfeleségtársam felébredt, úgy fél nyolc felé, kicsit beszélgettünk, aztán összebújtunk, kávéztunk, reggeliztünk, majd nekiveselkedtünk az ebéd készítésének. Ami nem volt rettentő kihívás: tejfölös karfiolleves, hagymás csirkemáj, kapros joghurtöntetes zöldségsali (káposzta, sárgarépa, saláta, alma, uborka, paprika, sajt), meg egy mirelitből sütött almásrétes. Nem gourmandság egyik fogás sem, de elég jól sikerült. El is álmosodtunk utána.
Most fél öt van, készülünk átmenni egy kicsit italozni és kockajátékozni Ofiákhoz, a svájci magyar barátainkhoz. Nem maradunk sokáig, hajnalban indulnak vissza odakintbe.
*
El-elkövetem azt a hibát, hogy ilyen-olyan érdekesebb témánál a Facsén beleolvasok a kommentekbe. Semmiből sem tanulok. Elképesztő, hogy milyen méltóság, elegancia nélkül zajlanak a beszélgetések, és csipcsup semmikre is milyen gyorsan érkeznek trágár, sértő, degradáló reakciók. Mintha a kommentelők önértékelése múlna azon, le tudják-e győzni az ellenfeleket. Mert győzni kell, s mert ellenfelek vannak.
Szó sincsen beszélgetésről, információcseréről, pláne nem kulturált vitáról. Gyerekes viták, személyeskedések, sértegetések mennek. Néha csurran-cseppen valami információ is, de a fő csapás jobbára a fideSS-es nyaloncságtól, a faroktúró libernyákig terjed. S persze mindenki tudatlan, lusta ge@i, aki semminek sem néz utána, nem gondolkodik, és ha igen, akkor is sz@rul rakja össze a dolgokat, tehát egyáltalán minek az ilyennek élni. Mert Gyurcsányista, O1G-s, Putyin fasisztája vagy EU-bábja.
Annyira szomorú ez az egész... Persze, a nagy számok törvénye alapján mindezek simán elő is fordulhatnak. De miféle érv a másikkal szemben a személyeskedés, a fikázás, a karaktergyilkosság? Visszataszító!
Most éppen arról olvastam, hogy Budapest csőd közelében van, és vajon mennyire tehet erről KariGeri és mennyire a kormány, amely lerabolja a szolidaritási adóval az önkorikat. A téma érdekes lett volna. De egy kis olvasgatás után mégis elmenekültem onnan. Is.





















































































































































































































































