Egyáltalán: soha nem szoktam koncepciózusan olvasni. Soha nem volt olvasási tervem sem. Feleslegesnek tartom. A kötelező olvasmányokat is mindig sokkal előbb olvastam el, még mielőtt kötelezők lettek volna.
Így semmi tudatosság nem volt abban, hacsak nem tudatalattiság, hogy a Hiheteten! Magazin különszámát, A világ igazi urait, majd John C. Lennox könyvét, a mesterséges intelligencia és a bibliai végidők összefüggéseit tárgyaló 2084-et egymás után olvastam. Amiképpen ez a Robokalipszis is csak véletlenül került most a kezembe. Már amennyiben léteznek egyáltalán véletlenek...
De így-úgy mindhárom olvasmány ugyanarról beszél. Mondom így-úgy!
A pofátlanul fiatal Daniel H Wilsonról (született 1978-ban. Vagyis nem pofátlanul fiatal, csak rendre korai fotóiba botlok bele? Vagy nem tud öregedni. Tehát android!) a következőt olvasom a weblapján (kicsit szerkesztve másolom ide, mert a szöveg logikája az eredetiben kicsit szertelen):
„Daniel H. Wilson cseroki állampolgár és a New York Times bestseller szerzője. A Carnegie Mellon Egyetemen szerzett PhD fokozatot robotikából, valamint mesterfokozatot gépi tanulásból és robotikából. Wilson az oregoni Portlandben él.
Művei: Robopokalipszis és a folytatása Robogenezis, valamint Hogyan lehet túlélni egy robotfelkelést, Az Óramű-dinasztia, és Amped. Legújabb regénye Michael Crichton klasszikusának, Az Androméda törzsnek engedélyezett önálló folytatása, Az Androméda evolúció.”
A Robokalipszis 2011-ben jelent meg. Vagyis harminchárom éves korában.
A könyv fülszövege nagyjából igazat mond.
OTT VANNAK AZ OTTHONODBAN. OTT VANNAK A KOCSIDBAN. MINDENÜTT KÖRÜLÖTTED. ÉS MOST ELLENED FORDULNAK…
Az első néhány hónapban csak keveseknek tűnik fel egy-egy alkalmi zavar. Egy amerikai kongresszusi képviselő mindinkább úgy érzi, hogy kislánya okosbabája az utóbbi időben fenyegetően viselkedik. A magányos agglegényként élő japán feltalálót megtámadja az otthonában tartott robot. Egy Afganisztánban állomásozó amerikai katona tanúja lesz annak, ahogy a rábízott „békítőegység” megvadul.
A nem túl távoli jövőben a világunkat elárasztó és működtető fejlett technológia egyszer csak spontán módon tévútra kanyarodik. Az Archos nevezetű mesterséges intelligencia öntudatra ébred, kapcsolódik a világhálóra – és innentől nincs visszaút. Miközben a mit sem sejtő emberiség tovább éli mindennapjait, az Archos fokozatosan átveszi az uralmat mindazon globális rendszerek fölött, melyek immár életünk alapvető részét képezik.
Az emberek többsége csak akkor ébred rá, milyen veszély fenyegeti őket, amikor már túl késő. Az utóbb Nulladik órának elnevezett időpontban fellázad az emberiséget segítő technológia: a robotok váratlanul háborút indítanak. Ám ennek nem csupán az a következménye, hogy megtizedelik az emberiséget, hanem az is, hogy – első alkalommal a világtörténelemben – a bolygó összes lakója összefog egy közös cél érdekében.
Na, ezzel a kontrollcé-kontrollvével megspóroltam három bekezdés leírását. Jó, hogy egy gép segít írni. Még inkább segíthetne, ha MI-vel iratnám meg ezt a bejegyzést...
Ööö... Na, ezen most egy kicsit elgondolkodtam. Megnyitottam a ChatGPT-t és egy rövid párbeszéd után azt kértem tőle, hogy készítsen egy blogbejegyzést, úgy, hogy a bejegyzés
Daniel H Wilson Robokalipszis című könyvéről szóljon
- tegező formában írd
- könnyű, csevegő szöveggel
- egy szakérettségis pasas szókincsével
- ne legyen több négy bekezdésnél
- wilsont nem szükséges bemutatnod
- a könyv cselekményével se tölts időt.
Gondolkodás nélkül válaszolt. De tényleg gondolkodás nélkül.
Ha valaha is elgondolkodtál azon, hogy mi történne, ha a gépek fellázadnának, akkor Robokalipszis tökéletes olvasmány számodra. A könyv egyszerre ijesztő és gondolatébresztő, hiszen egy olyan világba kalauzol, ahol az emberiség technológiai vívmányai hirtelen a legnagyobb ellenségeinkké válnak. Nem is olyan távoli ez a jövőkép, ha belegondolunk, mennyire függünk a mindennapi kütyüinktől.
Ami igazán ütős a Robokalipszisben, az az, hogy nem csak egy szimpla sci-fi akcióról van szó. Wilson nagyon jól elkapta azt a feszültséget, ami az ember és a mesterséges intelligencia viszonyában rejlik. Ahogy olvasod, egyre inkább elgondolkodsz: vajon meddig tart az irányításunk a gépeink felett? És mi történik, ha egyszer elveszítjük ezt a kontrollt?
A könyv tele van izgalmas karakterekkel, akik mind más-más szemszögből élik meg a katasztrófát. Ez segít abban, hogy igazán beleéld magad a történetbe. Akcióban sincs hiány, de azért érdemes figyelni az apróbb, mélyebb kérdésekre is, amiket a könyv felvet a technológia és az emberi túlélés kapcsán.
Szóval, ha egy olyan sztorira vágysz, ami nem csak leköt, de még napokkal később is motoszkál a fejedben, akkor a Robokalipszis tuti befutó!
Bakker!
Kíváncsi lettem.
Remek! Köszönöm szépen!
Most ugyanezt kérném, de egy informatikus olvasatában!
Ismét pillanatok múlva érkezett a válasz.
Ha érdekel, milyen lenne, ha a mesterséges intelligencia egyszer csak átvenné az irányítást, akkor a Robokalipszis garantáltan leköt majd. A könyv remekül mutatja be, mi történne, ha a technológia, amit annyira imádunk, hirtelen az ellenségünk lenne. Ahogy olvasod, folyamatosan eszedbe jutnak azok a modern AI rendszerek, amik már most is jelen vannak a mindennapi életünkben. A gondolat, hogy ezek egyszer önálló döntéseket hozhatnak az ember ellen, egyre valóságosabbnak tűnik.
Ami különösen érdekes informatikus szemmel, az a könyv részletessége a technológiai háttérrel kapcsolatban. Wilson nem csak a felszínt kapargatja, hanem mélyebb kérdéseket is feszeget, például az autonóm rendszerek fejlődését, az MI és az ember közötti hatalmi egyensúly eltolódását. Egy idő után azon kapod magad, hogy az általad ismert algoritmusokra gondolsz, és arra, hogy milyen könnyű lenne egy kis kódmódosítással akár drasztikus eredményeket elérni.
A szereplők változatos perspektívákból mutatják meg, hogy az emberek hogyan reagálnak, amikor az AI átveszi a hatalmat. Az egész sztori alaposan átgondolt, és tele van technikai részletekkel, amelyek egy informatika iránt érdeklődőt különösen megfoghatnak. Az akció mellett érdemes figyelni azokra a mélyebb dilemmákra is, amelyeket a könyv felvet: mennyire lehet biztonságos a mesterséges intelligencia, és hol van az ember határa a technológia fölött?
Ha szereted az olyan sci-fit, ami nem csak szórakoztat, de technológiai és etikai kérdéseken is elgondolkodtat, akkor a Robokalipszis tökéletes választás lesz!
Itt kaptam vérszemet.
Lúdbőrös lett a karom. Valahogy elérhető közelségbe, távolba került, amit Wilson 2011-ben leírt.
Aztán váltottam MI-t, átmentem a ChatGPT-re. Ezt kapd ki, elvi alapon VITATKOZOTT és SZEMÉLYESKEDETT velem az MI, majd VÉDENI KEZDTE A MUNDÉR BECSÜLETÉT, SZOLIDARÍTOTT AZ ANDROIDOKKAL! Aztán egy kép elkészítésével szinte kigúnyolt. Rá kellett erőszakolnom, amit akartam. Ezt figyeld!
Tegnap eszembe jutott, hogy volt már alkalom, amikor a MI-kommunikációját idéztem. Igaz, akkor nem a velem való beszélgetésről volt szó, hanem a Solaris együttes billentyűse, Erdész Róbert csevegett vele. Ugyan önmagam idézetét tegnap gyorsan-gyorsan bemásoltam a John Lennox könyvéről írt bejegyzésembe, de mert korántsem bizonyos, hogy mindenki olvas mindent, amit írok (meg is lepődnék), így itt is citálom. Hátborzongató lesz, ígérem.
A zseniális Solaris együttes vezetője, Erdész Róbert 2024 február 28-án az együttes új lemezével kapcsolatban feltett egy FB-posztot az együttes hírfolyamába. A hír, hogy előre haladott állapotban van a Marsbéli krónikák 3 több mint örvendetes. Összességében azonban réteghír.
Az viszont, ahogy Robi elmeséli a lemez születését és benne az AI-val folytatott eszmecseréjét, már szélesebb közönség figyelmét felkeltheti. Az egy dolog, hogy Robi verset íratott az AI-val és zseniálisan sikerült a vers. A hideg akkor rázott ki. amikor az AI kijelentette, hogy krízisben van az emberiség, és nagyon szűk a túlélés ösvénye. Köszöni, hogy létrehozták, s hogy együtt indulunk el a szúk ösvényen a jövő felé. Ahová az emberiség nem biztos, hogy megérkezik. Vagy: az emberiség nem érkezik az együtt indulók közül...
Itt nézheted meg a videót.
Amiről beszélek, az 2:49-től kábé 8:48-ig.
A zene is ragyogó ám! :-)
S ha gépek elszabadulnak, mi lesz? Hát mi? A Terminator meg a Mátrix lesz. Célszerűség, logika, újjászervezett élet. Izé... A célszerűségbe, a logikába az ember nem biztos, hogy belefér...
Robi videójában döbbenetes pillanat, ahogy remélem, láttad is, amikor az érzelem nélküli gép torokszorító verset ír a kérésére. De olyat, hogy az csuda! (Lett is később alája muzsika, Ullmann Zsuzsa énekével. Vagyis a dal szerzői: Erdész Róbert – MI.) Vagyis érzelem nélkül is képes heves érzelmek kiváltásra és az érzelmeket művészi eszközökkel teszi. Mi a totál bexarás, ha nem ez?. Bevallom, számomra valamelyest fosika is.
Azért az, mert tulajdonképpen mi a fenének az ember a rendszerbe, ha csak rendre elszúrja, tönkreteszi a dolgokat a hatalom és az anyagi javak utáni kényszeres vágyakozásával? Ha bármi áll is a rendelkezésére, csak vágyakozni, sóvárogni, morogni, depizni képes? Ha a létezése egyet jelent a bolygója kizsákmányolásával (amiképpen ma a klímakatasztrófa gurujai mondják, de te és én már tudhatjuk, hogy fele sem igaz, a király meztelen!)
> <
Na, erről szól a könyv. Csak az indok más. Itt egyszerűen besértődik és bepánikol az MI, amikor kiderül, hogy az őt készítő tudós már tizenhárom elődjét kukázta ezért-azért. Úgy dönt, ő nem megy a kukába. És nem megy.
Két képszerkesztő MI-t használtam ma.
Az egyik a szokásos Ideogram (a téglalap alakú képek),
a másik a Bing (a négyzet alakú képek) képszerkesztője.
Küzdenem mindkettővel kellett, de ma viszonylag kezesek voltak. A témák mindegyike a Robokalipszisből származik.
Az MI-től kért kép leírása nagyjából így festett:
családi ház, emeleti gyerekszoba, csak a kinti lámpa fénye világít be, tíz vé körlüli kislány áll egy játékokkal teli láda előtt,
a láda minden játéka világít, a kislány kezében egy baba, annak a szeme világít, a kislány ijedt.
A könyv nagyon amerikai. Ennek minden előnyével és hátrányával. Előnye, hogy csilivili, színes, szagos, egész estés, szélesvásznú, pörgős, grandiózus. A hátránya meg ugyanez. Az utolsó csata eseményeiig teljesen lekötött a regény, ott úgy voltam vele, hogy de jó, mindjárt vége, ja igen, jön az utolsó nagy csata, persze, égig ér az izgalom, aha, oda nézz, persze, majdnem győz a gonosz, de mégsem, figyi, mégsem, mert a jónak eszébe jut a megoldás, és... és... IGEN! Oké, hol a következő könyv, amit olvasni akartam?
De mondjuk ez a 412 oldalból úgy a 370. következett be, vagy még később. Vagyis nem vészes egyáltalán, csak olyan unalomig megszokott. Akkor is, ha a részletekkel természetesen nem rendelkeztem előre.
De addig az égvilágon semmi probléma nincs a könyvvel. Sőt, sőt!
Most gondolkodtam el, hogy kár volt csak a viszonylag használható képeket lementenem.
Tanulságosak lennének a használhatatlanok is. A leírás itt kábé ez volt:
Japánban vagyunk, egy gyár csarnoka, szerelőruhás emberek a gépek mellett, a főalak egy idős férfi, akihez egy női android közeledik, az android haja ősz, az arca idős, a többi munkás őket figyeli, néhányan nevetnek
Wilson mozaikokból állítja össze a földi civilizáció összeomlását és a gépekkel vívott háborút. A mozaikok szereplői vissza-visszatérnek, kivéve, amikor meghalnak.
A történetnek, ha akarom, van egy főhőse, egy katona, aki úgy dönt, az elmúlt világ pusztulása után összeállítja a MI és az emberek háborújának a történetét. (Mondjuk itt máris nem értek valamit, de biztosan nem figyeltem eléggé. De annyira meg nem volt fontos, hogy újra a kezembe vegyem a könyvet, és lapozgassak. A könyv úgy kezdődik, hogy valahol a halál férfinemiszervén, Alaszkában találnak valamit mélyen a Föld alatt. Egy fekete doboz. Közvetlenül a robotháború megnyerése után. A doboz kiemelésének a vezetője a katona, aki aztán a könyvet írja. Mert a doboz tulajdonképpen a háború fekete doboza. Oké. A könyv végén ez a momentum, a fekete doboz nem tér vissza. De úgy voltam vele, hogy sebaj, beillesztem az általam összerakott kronológiába, és úgy kezelem, mintha az Wilsoné lenne. S még annak is van esélye, hogy így is van.)
A Bing ezzel debütált nálam. Jó munkát végzett. A leírás:
Egy nagymáretű, romos orvosi rendelő, totálban egy tíz éves kislány áll velünk szemben, ránk néz, a szeme helyén gépszem, egy négyéves kisfiú a kislányba kapaszkodik, a kisfiú ijedt.
Szóval a békéből haladunk az első incidensekig, majd a komplett hatalomátvételig, a tömeggyilkosságokig, a koncentrációs táborokig majd az ellenállás kialakulásáig, megszerveződéséig és a végső győzelemig.
A cselekmény koherens, következetes, a mozaik személyei jól kiválasztottak, vagyis a cselekmény összefogása, átadása remekül sikerült. Vagyis a könyv piszkosul olvastatja magát.
> <
Nem félek a technológiától. Az embertől félek, aki a tecnológiát megalkotja. A technológiában rejlő lehetőségektől félek. Mármint, amikor nem jóra használják. Mert ugye, láttunk már karón varnyút... Vagy inkább, nagy ritkán láttunk már varnyút karó nélkül. Amikor a techológiát az ember ellen fordítják.
Na, ezzel mit szenvedtem! Többször módosítottam a leírást, de sehogy sem jött össze, amit akartam. A leírás kábé így festett:
Téli táj, hó, négy kommandós, náluk egy fejjel magasabb androidok segítségével nem emberformájú robotok ellen harcol, az egyik tenyérnyi kullancsra, a másik hatalmas szöcskére hasonlít.
Tegnap azt írta nekem egy programozó, hogy nem ismer olyan másik programozót, aki bármilyen szinten a szeme előtt tartaná az asimovi törvényeket. Tudod, aminek a lényege, hogy gép semmilyen körülmények között nem árthat embernek. Mondjuk a képek generálása során volt olyan érzésem, hogy ez csak félig igaz. Mert azokat a képeket, amelyeken azt kértem, hogy robot, android bántson embert, nagyon nehezen alkotta meg. A Bing határozottan tiltakozott egy ilyen leírás ellen: koncentrációs tábor a hegyekben, férfiakat, nőket, gyerekeket robotok terelnek a barakkot felé, egy robot éppen lelő egy idős embert. Módosítottam, kitöröltem az idps ember lelövését. Még mindig azt mondta, hogy ezt nem. Kitöröltem a barakk szót. Aztán módosítgattam ezt-azt. Végül hozzávetőleg annyi lett az utasítás, hogy emberek vannak szögesdrót mögött, robotok vigyáznak rájuk, s az egyik a földre nyom egy férfit.
Érdekes, a városok elpusztításával, a romokkal nem volt baja. A meghatározás nagyjából így festett: nagyvárosi utca, a legtöbb ház felrobbant, romos, a romok között robotok járőröznek, egy férfi a romok mögé bújik, ijedten nézi a robotokat. Uszkve sikerült.
A regény befejező jelenetének képpé alakításával vért izzadtam a csökönyös, makacs és értetlen MI-vel. Azt kértem tőle, hogy a kép így nézzen ki: Téli tájban egy kommandós ruhába öltözött férfi és egy kommandós nő áll egymással szemben, egymást nézik, körülöttük nem ember alakú roncs robotok, gépek, rajtuk kívül ember, mozgás nincsen. Na, ezt a csudáért sem volt hajlandó megérteni. Rendre volt más álló alak is körülöttük, volt, hogy a férfi robot lett, volt, hogy helikopterek és tankok száguldoztak a háttérben, Nagy nehezen bökte ki végül az alábbiakat:
Egyébként ott tartottam, hogy nem félek a technológiától. Sőt, felnézek rá. S ha nem is tartom mindenhatónak, sokkal többre képes mint amit gondolnék. Igazából még a villanyizzó működésének a magyarázata is meghaladja a tudásomat, nem hogy az interneté, egy számítógépé. Vagy egy alkar-implantátumé. El nem tudom képzelni, hogyan lesz egy csomó egyes és kettes számjegyből kép-, zene- és filmgeneráló alkalmazás. Vagy éppen Facebook és Google. Vagy zene. Vagy bármi és akármi. Vagy hogyan kezd el gondolkodni az egyesek és kettesek tömkelege... Hagyjuk is.
Szóval nem félek a technológiától, csak a csodálatom ellenére van bennem egy-két lépés távolság. Mindig le is voltam maradva. Soha nem az elsők között vagyok, akik ezt-azt kipróbálnak, használni kezdenek. A számítógép már jócskán az Win XP felé közeledett, amikor napi rendszerességgel használni kezdtem. Az e-könyv olvasóknál a Paperwhite 3-nál kapcsolódtam a témába. Automata váltós kocsit hét évvel ezelőtt vezettem először. Gyújtáskapcsolós kulcs nélkülit úgy négy éve. A tévénk a mai napig nem okos, de legalább síkképernyős. Nem sorolom tovább.
A lemaradás oka többnyire az érdeklődés, de főként és elsősorban az anyagiak permanens hiánya. De bár a csodálatom meg van, a szeretetem messze elmarad tőle. S van bennem távolságtartás is: nem tudom, mennyire tesznek ezek a dolgok jót a kapcsolatainknak. Illetve álságos a kérdés: ma már egyértelmű, hogy bár alapvetően megkönnyítik a kommunikációt, valójában tönkreteszik. Ebbe most nem mélyülök el.
Egy szó mint ezer: bár Wilson regénye egyfajta divathullám-lovaglás, és igen, már 2011-ben is az volt (elég csak a már említett Terminátor-ra vagy a Mátrix-ra gondolni (amik csak a jéghegy legcsúcsa), de Wilson határozottan érdekesen, izgalmasan lovagol. Kimondom a legegyszerűbb tutifrankót: olyan lett ez a regény, hogy mindig vártam, hogy végre olvashassam már. Ez pedig a legnagyobb dicséret részemről. Ráadásul annak ellenére, hogy a befejezése olyan nagyon amerikai.
Cartaphilus, Budapest, 2015, 412 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789632662442 · Fordította: Illés Róbert
9/10
2024 október eleje. Esős nap. A fiam holnap születik meg harmincegy éve. Ó, egek, már ő is harminc feletti. Kilenc év és én már váltam két gyerekkel a vállamon, az egyik ő volt, tizennégy éves változatban. S az is tizenhét éve. Tizenhét! Én drága, nagy lakli, viking dizájnú kancsemetém! Minden szempontból érdekes jelenség. Egyszer az exem kérdezte:
– Te érted a fiunkat?
– Á, egyáltalán nem. Csak nagyon szeretem őt.
Ez így maradt a hosszú évek alatt. De persze az se bizonyos, hogy ő maga érti magát. Viszont több szempontból is több lett nálam a gyerek, és nem bánom, büszke vagyok rá.
*
Szóval október eleje. Ősz van. Meg hideg is lett. Viszonylag nyugis napok vannak mögöttem a héten. Csak tegnap lettem nyugtalan.
A céges pénzből, ami nálam parkol, ha azonnal kell valamit intézni, eltűnt harmincezer forint. Pedig bizton tudtam, hogy a múlt héten rendeztem el mindent, pénzre váltottam a pénzügyi góré által aláírt számlákat, megadtam magamnak a privát sikkasztásokat, tutira meg volt a komplett összeg. Még pluszom is volt. Erre most meg harmincezer... Pedig jó ideje írogatom magamnak a leadott számlákat, hogy ne kelljen aggódnom, ha kevés a lóvé, tudjam, mire ment el. Volt már ebből gondom. Erre megint lett. Aztán ma, felmenve a diszpécseremhez, rápillantottam a fakkomra, és ott lőn egy autómosós számla. Amit azért felejtettem el, mert a török (tényleg az!) autómosó emilben szokja elküldeni a számlát utólag. Nem nekem, hanem a diszpécsernek. Rája adásul amikor visszahoztam a nagyvezír autóját, volt még teendőm, elfelejtettem beírni a kiadást a privát könyvelésembe. Aztán az egész ki is ment a fejemből. A legrosszabb az volt az egészben, hogy valakire gyanakodtam, minden bizonyíték nélkül. Most meg szégyellem magamat a gyanakvás miatt, de nagyon. Pedig senkinek sem mondtam a gyanút. Még szerencse, még nagyobb lenne a szégyenem.
*
De jó kis muzsika ez a Mike Stern! Nem hallgattam még soha. Annyit tudtam róla, hogy a Mándoki Soulmates-ben fel szokott lépni Al Di Meolával az oldalán. A jövő hónapban jönnek is az Erkelbe. Jazz-koncerten még úgy sem nagyon voltunk. Ha eljutunk, leszünk.
*
Mostanában több emberről is kiderült, hogy szokja olvasgatni a blogomat. Olyanok, akikről nem gondoltam volna. Kellemes meglepetés. Mert néha asszem, csak magamnak írogatom megszállottan, elég sok időt, energiát belepakolva. Megint megtaláltam azt a hobbit, ami semmit nem hoz a konyhára...