Egy félművelt panelproli nagyon szubjektív olvasó-naplója a 21. század negyedéről

Moha olvasó-NAPLÓJA

Moha olvasó-NAPLÓJA

Rodney Stark: Hamis ​tanúk (Évszázadok katolikusellenes mítoszainak cáfolata)

Se csalás, se ámítás: a könyv arról szól, amit az alcíme mond. S milyen jól!

2023. november 07. - Mohácsi Zoltán

stark_hamis_tanuk.jpg

NEM VAGYOK KATOLIKUS. Sőt, semmilyen szervezett egyháznak nem vagyok a tagja.

Ez nem volt mindig így.  Egyháztag voltam valamikor. Nem is rövid ideig. Tizenhét évig. Ennyi ideig tartott az első házasságom is. 

Amikor tag voltam egy egyházban, akkor az egy keresztény egyház volt. Adventista voltam. 

S nem csupán szobanövény-tag voltam, hanem arról szólt az egész életem, amiben hittem. Könyvet írtam, újságot főszerkesztettem, előadásokat tartottam, Biblia-köröket vezettem, lelkivezettem, presbiterként tevékenykedtem (na, ez nem az én ajándékom volt).

Az adventista egyháznak van néhány sajátos, a keresztény egyházak döntő többségétől eltérő tanítása. Nem zsidózó közösség, de a bibliai szombatot tartják az Isten szerinti pihenőnapnakEzt annyira lényegesnek tartják, hogy az egyház hivatalos nevébe is bekerült a szombat tanítása.. Bár magyarul esetlenül hangzik ez a név, mert nyelvtanilag elhibázott, de a lényeg ugyanaz marad: Hetednapi Adventista Egyház. (Nem hetednapi, mert a hetednap, az huszonnégy osztva héttel, vagyis 3,42 óra. Pedig itt a hetedik napról van szó. De ez itt teljesen mellékes.) Hasonlóan fontos tanítás a halottak állapotának a kérdése, ami nagyon sok manapság divatos nézetet, témát, vélekedést azonnal taccsra tesz: nincsen az embernek halhatatlan lelke, a halál után nincsen csámborgás, nincsen kommunikáció. 

Az adventista név azt jelenti, hogy Krisztus-váró. Az adventisták hisznek abban, hogy Krisztus második adventje, ezáltal ennek a világnak a vége igen közel van. S az azt megelőző idő igen kemény megpróbáltatások elé állítja az egész világot. Ezekben a megpróbáltatásokban igen komoly és nem pozitív szerepe lesz a Katolikus Egyháznak, a pápaság intézményének. A végidők eseményeiben Róma maga az Antikrisztus. S Amerikának is nagyon fontos szerep jut. (Amikor erről első alkalommal hallottam, az a rendszerváltás első éveiben történt, s akkor sokkal reálisabbnak tűnt mint manapság. De ki tudja, mit hoz még a jövő...?)

Amikor erről először hallottam megdöbbentem, visszarökönyödtem, lelassítottam. Mert bár ambivalens volt a viszonyom a katolicizmushoz. Ateista családban nőttem fel, de eszmélésem idején a katolicizmusnak komoly szerep jutott a szemem nyitogatásban. De mert egyfelől a hetvenes-nyolcvanas években cseperedtem, a hivatalos ateizmus, a vehemens klerikalizmus-ellenesség idején, bizony tudtam, amit tudtam a katolicizmusról. De legalábbis az inkvizíció borzalmairól, a sötét középkorról, Róma tudományellenességéről, csóró, a nézeteiért börtönbe zárt Galieiről, az erkölcstelen, orrba-szájba kefélgető, pénz- és hataloméhes pápákról (pfúj, phööö, Borgia-család!), a nácikkal együttműködő Rómáról.

Vagyis majdnem mindenről, amiről ez a könyv szól. S amiről azt mondja: egyáltalán nem úgy volt, simán tévedés, rosszabb esetben tudatos, a tényeknek ellene mondó képtelenség. 

  Rodney Stark, a szerző  

A két legfontosabb tény, amit már az elején le kell szögezni: a szerzőnek, Rodney Stark-nak semmi köze Westeroshoz! :-D

S ami még fontosabb: nem katolikus! Sőt, protestáns gyökerekkel bír. De egyébként sarokba szorítva bevallotta, leginkább agnosztikus. Vagyis ez a kötet egyáltalán nem katolikus hitvédelmi írat. Ha az lenne, az sem lenne baj, a mondanivalón semmin sem csorbítana, de így talán még hangsúlyosabb, amit mond, mert fikarcnyit sem beszél haza. De Stark kijelenti az előszóban: 

Végezetül el kell mondanom, hogy én magam nem vagyok római katolikus,
és nem is az egyház, hanem kifejezetten a történelem védelmében írtam ezt a könyvet.

(16.)

Nem mellékes az sem, hogy Stark vallásszociológus volt. Sajnos 2022-ben elhunyt. 

stark_hamis_tanuk_rs_2.jpg

A kép forrása

Tanulmányait a Berkeley egyetemen végezte, majd a Washingtoni egyetemen volt a szociológia professzora, 2004-ben a Texas állambeli Baylor egyetemen lett a társadalomtudományok professzora. Nevéhez fűződik a racionális döntéselmélet alkalmazása a valláselméletben.

Wikipedia

Rodney Stark tavaly nyáron, 2022-ben elhunyt. Nézeteiért felelősségre vonni már lehetetlen. Csak megkérdőjelezni lehet őket. Ha muszáj, s ha indokolt. 

   A 10 TÉTEL, AMI MIATT A KATOLICIZMUS FELHÁBORÍTÓ ÉS ELFOGADHATATLAN    

1. AZ ANTISZEMITIZMUS BŰNEI
Az egyház, amióta csak létezik: zsidóellenes. A pápaság mindig is üldözte, irtotta a zsidókat. Tevékenysége következménye volt a rengeteg középkori pogrom, és tulajdonképpen az általa ültetett mag hajtott fává a 20. század harmadánál a holokausztban. 

2. AZ ELTITKOLT EVANGÉLIUMOK
Róma az oka annak, hogy az evangéliumok valódi mondanivalója eltorzult, az általánosan elfogadott Jézus-képnek köze sincsen a valódi Jézushoz. Ennek érdekében a legfontosabb eszköz Róma kezében a manapság apokrifnek nevezett evangéliumok elhallgatása, eltitkolása volt. Ilyen evangélium Mária-, Tamás- és Júdás evangéliuma. 

3. A TOLERÁNS POGÁNYSÁG ÜLDÖZÉSE
A katolicizmus hatalomra kerülésétől, onstantin idejétől fogva pusztított minden vallást, ami nem ő volt. Így tűzzel-vassal tüntetett el minden pogány kultuszt, amihez csal hatalma volt. A pogány vallások bezzeg milyen türelmesek, megértők, élettér-hagyók voltak!

4. A SÖTÉT KÖZÉPKOR
A kereszténység hatalomra kerülésével beköszöntött a sötétség kora minden téren. Minden megtorpant, semmi fejlődés nem volt, meghalt a tudomány, a művészetek, a gazdaság, az építészet, minden. A butaság, a mocsok, a fertőzések, betegségek, az erőszak kora volt az mindenestül. 

5. A KERESZTES HÁBORÚK: FÖLD, FOSZTOGATÁS ÉS TÉRÍTÉS
A kelet ellen indított keresztes háborúk a kapzsiság, a vagyon és a hatalom háborúi voltak, korrekten bemutatták a kereszténység igazi, kegyetlen, irgalma nem ismerő arcát. Innentől számítható a gyarmatosítás kora. 

6. AZ INKVIZÍCIÓ SZÖRNYETEGEI
Az inkvizíció áldozata megszámlálhatatlan, minden bizonnyal több száz millióra tehető. A kegyetlensége pedig bestiális: szadista vadember volt minden inkvizítor! Élvezték a kegyetlenkedést, mások jajkiáltásait, halálhörgését, szenvedését, fájdalmát, kínjait. A papság egyeduralomra tört, és mások vagyonára hajtott. 

7. TUDOMÁNYOS ERETNEKSÉGEK
A katolikus egyház üldözte a tudományt, elzárkózott előle, a felvilágosodásnak kellett félreállítania, hogy végre haladhasson a világ. Gondolj csóró Galileire, aki börtönben fejezte be az életét a tudományos nézetei miatt! 

8. ÁLDOTT RABSZOLGASÁG
A katolicizmus mindig és állandóan a rabszolgaság pártján állt, mert soha nem az emberi jogok, a méltóság érdekelte, hanem pusztán a gazdasági és a hatalmi érdekei. 

9. SZENT AUTORITARIANIZMUS
A katolicizmus mint szélkakas, kivétel nélkül mindenhol, minden esetben az elnyomó államformák, rezsimek mellé állt, az ilyen hatalmakat támogatta és tekintette természetes szövetségesének. 

10. PROTESTÁNS MODERNITÁS
A kapitalizmus létezése, térnyerése a protestantizmus megjelenésének köszönhető, a kapitalizmus a katolicizmus semmit sem tett hozzá. 

stark_hamis_tanuk_02.jpg

  FORDÍTSUNK EGYET A NÉZŐPONTON!  

A könyv, ahogyan mondtam, azt fejtegeti, hogy mindez nem igaz. Tételesen cáfolja mind a tíz tétel állítását. Ami nekem, az átlag polgárnak néha teljesen meglepő.

Ráadásul, ugye, én abból a szempontból még csak nem is vagyok átlag, hogy másfél évtizedig adventista voltam. Aki még tanította is, hogy a bibliai próféciák alapján Róma az antikrisztus, akire a Jelenések könyvének 13. fejezete is vonatkozik, aki megtestesítője a félelmetes, rengeteg helyen felhasznált 666-os számnak. 

Persze, ha jobban belegondolok, a kettő nem zárja ki egymást. Mármint, hogy Stark-nak is, az adventistáknak is igaza van. Csak az adventistáknak sokkal könnyebb dolga van/lesz, ha Stark téved. :-D

Gondolkodtam, hogy sorra veszem a Hamis tanúk-ban felhozott, állítás-cáfolatokat, de aztán elvetettem a gondolatot. Nagyon hosszúvá lenne ez a bejegyzés. Viszont így meg kell elégedned azzal, hogy en bloc leírom:

  • A katolicizmus soha nem volt antiszemita, sőt!

  • A katolicizmus nem titkolt el semmiféle őkori iratot, evangéliumot, azok egyszeráen sületlenségeket tartalmazna, azért nem kerültek be a kánonba.

  • A katolicizmus nem üldözte a pogány vallásokat, nem irtotta azok követőit, sőt sokkal inkább igyekezett integrálni, amit, akit csak lehetett!

  • A sötét középkor egyáltlalán nem volt sötét, sőt, rengeteg tudományos felfedezés, a művészeti remek, építészeti megoldás (boltív, gótika) kötődik ehhez az időszakhoz! 

  • A keresztes háborúknak vajmi kevés köze van a gyarmatosításhoz, a térdig vérben gázolás vágyakozásához, sőt, gyakorlatilag védekező hadjáratok voltak, amit a bennük részt vevők finanszíroztak. 

  • A jegyzőkönyveket olvasva, azok tényeit rendszerezve a becsületes kutatónak azt a következtetést kell levonnia, hogy az inkcizíció egyáltalán nem szadista, vérgőzös szervezet volt, sőt, spanyol honban neki köszönhető például a boszorkányüldözések megállítása, s ha pusztán a számokat nézzük, s viszonyítunk, akkor például a magasztalt francia forradalom, igen, a nagy, nagyságrendekkel több, ártatlan áldozatot követelt. Ami nem menti ugyan inkvizíció hibáit, tévedéseit, túlkapásait , de tényszerűen vizsgálva a tevékenységét, a mai bíróságok is szabnak ki annyi halálos ítéletet (már ahol van még ilyen), amennyit az inkvizíció kiszabott. 

  • A katolicizmus nem hogy tudományellenes lett volna, sőt, az alapított egyetemek, sok esetben a kolostorok a tudomány, a rendserezett, vizsgálódó gondolkodás fellegvárai voltak. Mondjuk több helyen citáltam már magam is egy weboldalt, amit böngészve nagyon hasonló eredményre juthatunk mint Stark. Ja, és Galilei nagy firma volt, de el ne hidd, hogy akár csak egy napot is börtönben töltött! És egyáltalán nem volt köze a bíróság elé citálásának a tudományos nézetéhez! Ezt add össze!

  • A katolicizmus egyáltalán nem támogatta a rabszolgaság intézményét, sőt, a bibliai tanításból minden politikai hatalmat megelőzve vezette le, hogy Isten színe előtt minden ember egyenlő. 

  • A katolicizmus jobbára nem hasznot húzott az autoriter országvezetésk regnálásából, sőt, jobbára az áldozatukká vált. Amikor együttműködés volt ilyen államvezetések és Róma között, az soha nem a biblikus elvek megsértésével, hanem azokkal összangban történt. Az együttműködés soha nem az adott politikai hatalmak legitimációját jelentette a katolicizmus részéről, csak az egyház fennmaradásának, működésének a biztosítását. 

  • Fittyfenét a protestantizmusnak köszönhető a kapitalizmus megjelenése ahogyan Weber óta mindenki mondja, sőt! A kapitalista elvek szerinti működést, gazdálkodást a monostorok, kolostorok a protestantizmus megjelenése előtt hosszú-hosszú évtizedekkel is gyakorolták. 

Látod, nem fejtettem ki  semmit, mégis hosszú lett a lista! 

Az állítások cáfolatai a könyvben természetesen nem merülnek ki egy-egy mondatban. Nem is tehetik: nem egy esetben olyan zsigerinek vélt tudást állítanak tévedésnek, amiknek a cáfolata semmiképpen nem merülhet ki egy-egy mondatnyi legyintésben. Úgy vélem, hogy manapság legmegdöbbentőbb az inkvizícióról alkotott általános kép, valamint a katolicizmus és a tudomány viszonyának a visszájára fordítása. Jó, igen, persze, az egyáltalán nem létező, sötét középkorról szóló gondolatmenet is megérdemli a figyelmet. Meg amúgy minden más is... 

stark_hamis_tanuk_03.jpg

  MEGGYŐZETTEM-E ARRÓL, HOGY A KATOLICIZMUS MÁS MINT AHOGY TUDTAM?   

Mert azért ez a legnagyobb kérdés. Azért íródott a  könyv, hogy meggyőzzön. Még a szerző nem katolikus volta is ezt erősíti. Nemdebár.

A válaszom: is. Meg is győzettem, meg nem is. Volt fejezet, amit lehengerlőnek találtam (például az antiszemitizmusról, a tudományról és az inkvizícióról szólót), de akadt, amit gyengusznak bizonyult (például a keresztes háborúk és a sötét középkor témája). S természetesen mindegyik túl rövid, túl összefoglalós volt. 

Az értékítéletemet úgy próbálgattam magamban, hogy ha valakivel beszélgetnék a kérdésről, Stark adna-e vagy sem elég muníciót, hogy védjem az álláspontját?

  A JEGYZETEK MAJDNEM ÖRÖK PROBLÉMÁJA   

Lehet, hogy nagyon tudományos, de számomra irritáló a jegyzetek, lábjegyzetek megoldása. Egyfelől mert van belőle mindkettő. Ezt még csak-csak megérteném: jegyzetelt, forrásmegjelölt a szerző is, a lektor is, a fordító is. E kettőt a szerkesztő úgy választotta el egymástól, hogy az utóbbiak a szöveggel egy oldalra kerültek, a jegyzetek számait római számmal jelölve. A szerző jegyzetei meg arab számokkal a kötet végére, a jegyzetek számozását fejezetről fejezetre újra kezdve. Az ész megáll ettől a megoldástól! Mert nem elég, hogy folyton a könyv végére kell az olvasónak lapozni, ha érdekli a jegyzet, ott még keresgélheti is, hogy éppen melyik fejezetnél tart az olvasásbab, és éppen melyiknél lapozgat a jegyzeteknél.

De a megpróbáltatásoknak itt sincsen még vége. Mert a könyv végén nem csupán a jegyzetek kaptak helyet, hanem a felhasznált irodalom felsorolása is. Utána meg egy szószedet.

S még tudnak csavarni egyet a használhatatlanságon. Ha meg is lelem a szövegben a szerző láb- illetve végjegyzetét, ott jobbára csak egy szerző neve van, meg egy oldalszám. Vagyis lehet eggyel odébb is keresgélni az irodalomjegyzék alfabetikus rendjében. 

Ráadásként: a jegyzetek a kötet végén: tizenöt oldal. A bibliográfia és ajánlott iodalom: huszonnégy oldal. 

Vagyis a keresgélésről keresetlenül: meg akinek két anyja van, az lapozgasson, keresgéljen olvasás közben harminckilenc oldalnyi szövegben. Már ha egyáltalán megtalálja ezt a harminckilencet... Még leírni is sok. 

  MÉLYSÉGES A CSEND AKÖRÜL, KINEK ÉRDEKE A RENOMÉ-RONTÁS?   

Stark nem hatol mélyre az indokkeresésben. Jobbára megelégszik azzal a válasszal, hogy az egyház létezésének, működésének a megkérdőjelezése, a permanens karaktergyilkosság, vádaskodás, megbénítási, tönkretételi kísérlet a baloldal, az ateisták tevékenységének a következménye. Mert nem vallásos ember, a metafizikai okokat nem is keres. S mert történész az összeesküvés elméletekkel, világkormánnyal és hasonló egyéb dőreségekkel nem foglalkozik. Nem foglalkozott.

A könyv angolul 2016-ban jelent meg. Akkor már vastagon körvonalazódtak bekövetkező események, alakult ami mára sajnos már egyértelmű: küszöbön a Nagy Újraindítás. A katolicizmus kikezdése ma sem lejárt lemez: miközben szép lassan a pedofília is felsorakozik a támogatandó LMBTQ-marhaságok sorába, aközben az egyházban előforduló esetek transzparenciája kiemelkedő a médiában. S ebben az esetben korántsem támogató szándékú a tényfeltárás. A kétkulacsosság hatalma... S a Katolikus Egyház a közgondolkodásban gyakorlatilag a mai napig egyet jelent a kereszténységgel. S ha egy pap pedofil, akkor a kereszténységgel van alapvető probléma. 

Sajnos sokkal több ez mint pillanatnyi világnézeti csatározás. De mert Stark egy szót sem szól erről a könyvében, hát hallgatok én is. 
stark_hamis_tanuk_01.jpg

MCC Press, Budapest, 2023, 348 oldal · puhatáblás · ISBN: 9789636440039 · Fordította: Beke Ádám

8/10

2023 negyedik napja. Szombat hajnal. 4:11 van. Két órája fent vagyok. Szombat reggel van. Munkanapokon meg alig tudok hatkor felkelni. 

Elalvás előtt Placi barátommal beszélgettünk Messengeren a Covid hátteréről, a Georgia-kövekről, az épülő elkülönítő táborokról, az életben hagyható 500 millióról, Klaus Schwabról, Bill Gates-ről, a WHO-ról, arról, hogy szar világ jön, nagyon szar. 

Lehet, emiatt sem tudtam aludni. 

Mi vár ránk? A gyerekeimre? Az unokámra? Vajon milyen örökséget hagytam a lelkükben? 

Hajnali, ajánlott muzsika: Silhouette - Beyond the Seventh Wave

A bejegyzés trackback címe:

https://mohabacsi-olvas.blog.hu/api/trackback/id/tr3918250105

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szabó A. Imre · magyarido.blog.hu 2023.11.09. 01:05:47

Moha bácsi! Talán azért nem keresi Rodney Stark, hogy kinek érdeke az Egyház renomé-rontása, mert evidenciának veszi, hogy ez mindig is így volt és mindig is így lesz; az Egyháznak mindig voltak és lesznek ellenségei. Ezeknek akkor is szúrta a szemét, amikor olyan kicsi és gyönge volt, hogy művészet volt egyáltalán észrevenni és akkor is beleszálltak, amikor olyan hatalmas volt és erős, hogy öngyilkosság volt vele kikezdeni. Valószínűleg akkor járunk el a legokosabban, ha elfogadjuk Jézus Krisztus magyarázatát (mert ha valaki, ő nyilván tudta, mit beszél).

"(...)
Jn 15.18
Ha gyűlöl majd benneteket a világ, gondoljatok arra, hogy engem előbb gyűlölt, mint titeket.
Jn 15.19
Ha a világból valók volnátok, mint övéit szeretne benneteket a világ. De mert nem vagytok a világból valók, hanem kiválasztottalak benneteket a világból, gyűlöl benneteket a világ.
Jn 15.20
Gondoljatok a tőlem kapott tanításra: Nem nagyobb a szolga uránál. Ha tehát engem üldöztek, titeket is üldözni fognak. Ha az én tanításomat megtartották, a tieteket is megtartják.
Jn 15.21
S ezt mind az én nevemért teszik veletek, mert nem ismerik azt, aki küldött engem.
Jn 15.22
Ha nem jöttem és nem tanítottam volna őket, nem volna bűnük. De így nincs mentségük bűneikre.
Jn 15.23
Aki engem gyűlöl, Atyámat is gyűlöli.
Jn 15.24
Ha nem vittem volna végbe olyan tetteket közöttük, amilyeneket senki más nem vitt végbe, nem volna bűnük. De látták ezeket, mégis gyűlölnek engem is, Atyámat is.
Jn 15.25
Mert teljesednie kell a törvényükben olvasható jövendölésnek: Ok nélkül gyűlöltek.
Jn 15.26
Ha eljön a Vigasztaló, akit az Atyától küldök, az Igazság Lelke, aki az Atyától származik, ő majd tanúságot tesz rólam.
Jn 15.27
Tegyetek ti is tanúságot rólam, hiszen kezdettől fogva velem voltatok.
Jn 16
Jn 16.1
Azért mondtam el ezeket, nehogy megbotránkozzatok.
Jn 16.2
Kizárnak benneteket a zsinagógákból, s eljön az óra, amikor az, aki megöl titeket, azt hiszi, hogy szolgálatot tesz vele az Istennek.
Jn 16.3
Így fognak veletek bánni, mert nem ismerik sem az Atyát, sem engem.
Jn 16.4
Azért mondtam el ezeket, hogy ha majd eljön az óra, eszetekbe jusson, hogy előre megmondtam nektek. (...)
(...)"

Mohácsi Zoltán · https://mohabacsi-olvas.blog.hu 2023.11.11. 05:08:36

Nem, Rodney Stark biztosan nem emiatt nem keresi az indokot.

Egyrészt azért nem, mert a vallási hovatartozása miatt nem a katolicizmusban látta Jézus szavainak a materializálódását. Egy katolikus számára teljesen törvényszerű az azonosítás: ha egyház, akkor Róma. Egy nem katolikus számára egyértelmű, hogy ez nem így van.

(Csak zárójelben: az adventisták egyházról vallott hite, nézete nekem nagyon tetszik. Tulajdonítanak eszkatalogikus jelentőséget az egyházuk létének, tanításainak, de a választottság a felelősségről, az üzenet közvetításáről szól, Így a adventista szekérre való felpattanás nem feltétlenül VIP-belépő az üdvösségbe. Sőt! Azt mondják, Istennek van egy látható egyháza [ez az adventista] és van egy láthatatlan. MIndkettőnek meg van a maga szerepe, de az utóbbié az üdvösség.)

Másfelől azért sem, mert a vallási hovatartozásának sincs elég valós tartalma, hogy igaznak tartsa: inkább agnosztikus volt, mintsem keresztény.

Szabó A. Imre · magyarido.blog.hu 2023.11.13. 04:45:40

Ha megengeded, két észrevételt tennék:

1. Attól, hogy valaki agnosztikus (ami, ha jól értem, azt jelenti, nem foglalkoztatja Isten létének vagy nem lététnek kérdése), még láthatja (különösen, ha szociológus) a keresztények evilághoz való sajátos viszonyulását és az evilág ebből eredő konfliktusait velük (mármint a keresztényekkel).

2. Én nem hivatkoztam a katkókra, az Evangéliumra hivatkoztam. Márpedig az Evangélium katkónak, protkónak, neoprotkónak, mindenkinek, aki kereszténynek vallja magát, ugyanazt mondja.

Mohácsi Zoltán · https://mohabacsi-olvas.blog.hu 2023.11.13. 07:02:29

@Szabó A. Imre:
1. "agnosztikus":
Nem nem foglalkoztatja, hanem nem hiszi, hogy megismerhető Isten. Ezáltal szkeptikus bármilyen dogmarendszerrel szemben.

2. "izmusok"
Nem, valóban nem hivatkoztál. Csakhogy a könyv a katolicizmus védelme. A felvetésem az volt, ki támadja a katolicizmust, kinek fáj, hogy nem fekete bárány, és ki akar azt csinálni belőle. Ha ebben az összefüggésben az evangéliumot hozod, akkor Jézus szavai kire, mire másra vonatkoznának mint a katolikus egyházra. Ami az egész bejegyzés alanya.

Arról nem beszélve, hogy a két pont szervesen összefügg. Ha Stark agnosztikus, kis eséllyel hivatkozik Jézus metafizikus kijelentéseire, és még kisebb eséllyel vonatkoztatja azokat egy olyan egyházra, amelynek a választottságában, biblikus és eszkatologikus szerepében semmiféle szempontból nem hisz.

Frederick2 2023.11.13. 11:11:50

@Mohácsi Zoltán: Van valami, ami érdekel.

Amikor adventista voltál, egyértelmű volt, hogy az "adventisták vs. katolikusok" "kinek van igaza?" kérdésre azt válaszoltad: az adventistáknak.

Most, hogy több éve ott hagytad az adventistákat, változott ez valamit? Melyikük nézetrendszerét tartod helyesnek? Melyiküknek van igaza? Az adventistáknak vagy a katolikusoknak? Esetleg egyiknek sem?

Én papíron katolikus vagyok. Több éve gondolkodom azon, hogy kéne valamit tennem a katolicizmusommal. Mert csak úgy van, és kész, az meg nem jó. Hiszek Istenben, imádkozom is hozzá, ha nem is rendszeresen, de gyakran. Ugyanakkor a katolicizmussal kapcsolatban hiányosak az ismereteim, legfőképpen a dogmák terén. Nemrégiben letöltöttem Előd István "Katolikus dogmatika" könyvét, PDF-ben. Beleolvastam, hát nem könnyű olvasmány! Meg több éve rátaláltam erre a blogra, ami a katolikus dogmákkal foglalkozik (már nem aktív):
www.matthaios.hu/

Mohácsi Zoltán · https://mohabacsi-olvas.blog.hu 2023.11.14. 07:31:43

@Frederick2:
Phű, de nehezet kérdeztél! Illetve nem is a kérdésre felelni nehéz, hanem közben szembenézni azzal, ami belőle következik.

A válaszom röviden: soha nem kinek van igaza szempontból néztem az egyes felekezetek közötti dogmatikai különbségekre, hanem mindig az érdekelt, mit mondhat a Biblia. Mert a kereszténnyé létem alapja az volt, hogy elfogadtam: a Biblia nélkül nincsen kereszténység.

Ebből a szempontból a katolicizmus több ponton is hamar könnyűnek találtatik. Már csak azért is, mert a maga szemlélete szerint az egyház organizmusa és a hagyomány legalább akkora jelentőséggel bír mint a Biblia. Éppen ezért nem zavarja, ha bizonyos tanai csak nagyon lazán vezethetők le a Bibliából.

Az adventisták három legsajátosabb tana a heti pihenőnap, a szombat kérdése, a halottak állapotának a tanítása és a végső időkről eseményeinek a lefolyása. Az elsővel, a szombattal viszonylag sokat bíbelődtem. (Van a kérdésben két adventista alapköny. Az egyik Samuele Bacchiocchi munkája, a címe „Szombattól ​vasárnapig”. Pikantériája, hogy a szerző a Pápai Gergely Egyetemen erre a kutatásra kapott doktori címet. A másik egy John N. Anfrews nevű úriember „A szombat története” című tanulmánya.)

A halottak álapotáról szóló tanítás szerintem az egyik legvígasztalóbb és egyben leghátborzongatóm következményekkel járó tanítás.
adventista.hu/kik-az-adventistak/hitelveink/halal-es-feltamadas/
sola.hu/folyoirat/a-halottak-allapota-es-a-halal-hatalmabol-valo-szabaditas-igerete/

Mohácsi Zoltán · https://mohabacsi-olvas.blog.hu 2023.11.14. 07:32:17

(Nem fértem el egy üzenetben, itt a folytatás.)

Vagyis alapvetően a mai napig semm bajom az aafventista tanításokkal. Akkor sem, ha némelyikkel az életmódomban teljesen szembe megyek: az adventistk például nem isznak alkoholt, jobbára nem kávéznak és végképp nem dohányoznak. Én meg örvendeztem, hogy tegnapelőtt, egy konyhai rendcsinálás közben találtam még fél üveg pálinkát, meg is kellett kóstolno, hogy jó-e még, aztán gyorsan lementem elszívni egy vaskosabb szivarkát.

Amikor kimaradtam az egyházból annak nem dogmatikai oka volt. Egy magánéleti cunami közepébe kerültem. Magyar Jób a kilenker valóságában. Megzavarodtam, nem értettem, voltaképpen miképpen is működik Isten és ember kapcsolata. Mivel innentől nem tudtam szívből végezni mindazt a szolgálatot, amit addig végeztem, mert nem tartottam hitelesnek 9nmagamat, szép lassan visszahúzódtam.

S itt jött a tragédia. Az egyház egyik lelkésze, aki több ciklusban a közösség elnöke is volt, a megboldogult Szigeti Jenő prof mondogatta nem kis öniróniával, hogy az adventisták az a közösség aki nem meggyógyítja, hanem kivégzi a sebesültjeit. Megtapasztatam. Az életmódom miatt végül kizrtak a közösségből. Az indokkal nem volt a baj. a kizárás metodikája azonban teljesen ellene mondott az egyház működési szabályzatának is, de főképpen a szeretet elvének. Úgy volt szeretettelen és etikátlan, ahogyan volt.

De még nagyobb döbbenet volt, hogy azt hittem, nagyon sok hittestvérem a barátom. Vaskos tévedésben voltam. Úgy hárman maradtak mellettem. Nem kevésa három, belátom, mert nem a mennyiség, hanem a minőség a lényeg, de akkor hidegzuhany volt az embernélküliség.

A cunami vége felé, amikor a döntéseimet meghoztam és léptem is a valóra váltás érdekében (egy válás volt a kulminációs pont) megismerkedtem Szerelmetesfeleségtársammal. Akiben volt érdeklődés a hitem, a Biblia iránt. Még elmentünk együtt előadásokra is, bemutattam őt sokaknak. Aztán az egyik előadás végén egy hölgy udvariasan nsátáni mosollyal megkérdezte tőle, hogy valóban őmiatta váltam-e el a gyermekeim anyjától? (Ennek a kérdésnek semmi köze nem volt a valósághoz. Két és fél éves gyötrődés, vajúdás, próbálkozás után döntöttem a válás mellett, annak ellenére, hogy én jó darabig javítani, visszaállítani akartam a házasságunkat. Aztán beláttam, hogy nem fog menni: véglegessé tettem, ami permanensen ott volt előttem. A válókereset beadása után fél évvel ismerkedtem meg Szerelemtesfeleségtársammal. S mindezt egyébként a sátáni mosolyú hölgy is tudhatta. Ám ha nem is tudta volna, az SzFT-nek feltett kérdését semmi sem indokolhatta. Úg yfogtam vissza magamat, hogy ott helyben orrba ne vágjam. De komolyan. Köszönés nélkül, SzFT-t kézen fogva mentem a kocsihoz. Bocsánatot kértem tőle. Ő mondta, hogy nem rám haragszik, de adventisták között most volt utoljára. Találkozni sem nagyon akar velük. (Ez a közösségi összejövetlekre vonatkozott, egyénekkel még összejöttünk.)

Jó hosszú vagyok...

Tudom én, hogy nem emberekre kell tekinteni, de egyszerűen nem láttam értelmét, hogy mazochista módon rákényszerítsem magamat arra, hogy olyan emberek közé járjak, akiknek sem fontosak nem vagyunk, sem az igazság nem érdekli őket rólunk, sem segíteni nem hajlandók, ha baj van.

Elfeledtem mondani: nem egy utolsó sorban ülő, névtelen figura voltam: újságfőszerkesztettem, helyi gyülekezetet vezettem, több gyülekezetben rendszeresen előadásokat tartottam, mégis úgy engedtek el, ahogyan a pitypang megfehérült kis ejtőernyőseit elfújja a kétéves unokám.

*
Néha megkísért a kétség, hogy jól teszem-e, hogy önvédelemből, undorból, mert értlemetlennek találom az ottlétet, de távol maradok. Tök érdekes volt: tegnap könyvtárban voltam, kivettem egy kis C. S. Lewis kötetecskét. Az egyik esszéje az egyházi tagságról szól. Egy másikvelem jött könyvben, még hazafelé a buszon olvastam bele, szintén szembe találkoztam egy írással, ami arról szólt, hogy nincs indok a közösség elkerülésére. Aztán a ház alatt megpihentem, ekszívtam egy szivart, és akkor olvastam a te kérdésedet...

Frederick2 2023.11.14. 10:35:45

@Mohácsi Zoltán: Olvastam már ezt a sztorit, néhány könyvkritikádnál. Engem mindig elképeszt, elborzaszt, hogy egyes keresztény gyülekezetek, kisközösségek milyen intoleránsan kezelnek olyan embereket, akik nem illenek bele valamilyen téren a világképükbe.

Szerintem jól tetted, hogy ott hagytad azt az adventista közösséget. Véleményük lehet a magánéletedről - de milyen jogon szólnak bele? Én úgy vélem, ha ott maradtál volna, folyamatosan támadásoknak lettél volna kitéve, egészen addig, amíg nem úgy táncolsz, ahogy fütyülnek. Röviden: választanod kellett Szerelmetesfeleségtársad és a Gyülekezet között. És SzFT-t választottad a Gyülekezet helyett. Szerintem helyesen döntöttél. Nem Istent tagadtad meg, csak ezt a bunkón viselkedő kis közösséget.

Itt inkább az a kérdés: minden adventista közösség ilyen, vagy csak ez az adott közösség volt ilyen?

Én úgy vélekedek, nem kell feltétlenül keresztény kisközösség, hogy az ember keresztény lehessen, és eljusson Istenhez. Ugyanakkor jó lenne egy valódi közösség része lenni. A keresztény közösség lenne persze a legjobb. Biztos van olyan keresztény közösség, ami emberségesebb. Nem kerestél azóta egy másik közösséget?

A válaszodat amúgy köszönöm. Egy valamiben szerintem biztos lehetsz: Isten szeret.

Mohácsi Zoltán · https://mohabacsi-olvas.blog.hu 2023.11.14. 13:42:37

@Frederick2:
Az utolsó mondatod: ebben valahogy soha nem kételkedtem. Még akkor sem, amikor, hm, hogyan is mondjam, a bennem élő teológia tótágast állt. Nem voltam olyan konzekvens mint Jób, de a mélyben megmaradt valami kemény magja a hitemnek.

A kérdés, a probléma, ami felborított leginkább az volt, hogy amikor elvettem feleségül az exemet, kérdeztem az Eget, kell-e ez nekem, jó sül-e ki belőle. Olyan, akkor egyértelmű jelek, válaszok voltak, hogy csuda... Vagy csak megfelelően kell rendezni az információkat, hogy kellő konstellációban álljanak a rendelkezésünkre. De az tény, hogy őszinte voltam.

Tizenhét évet éltünk együtt. Ha nem is boldog szenvedélyben, de viszonylag problémamentes harmóniában. Felneveltünk kamaszkorukig együtt két gyereket, és a maga nemében mindkettő a helyén van, büszke vagyok rájuk.

Hosszú évek tanácstalansága, kétségbeesése után ők voltak a válasz arra, mifenének kellett nekünk egybekelnünk, ha ez a vége? S vajon ezentúl hogyan merjem bármiről azt gondolni, Isten akarata, ha ekkora alagút a vége?

A másik válasz Szerelmetesfelségtársam volt. Aki tíz évvel fiatalabb nálam. Amikor a gyermekeim anyját párul vettem, SzFT még csak tizennégy éves volt. Amikor találkoztunk, már harminc. Ha az exem nem borítja az asztalt, s ha én nem mondom kt és fél év múlva, hogy akkor nem csak asztaltól, hanem ágytól is, akkor nem vélok szabaddá egy új kapcsolatra, nem alakul ki bennem a biztos tudás, milyen nőt képzelnék magam mellé, és hiába is jött volna SzFT, aki a sablon minden fontos, lényeges részletének megfelelt, nem lettem volna rá nyitott.

Vagyis végső soron nagyon-nagyon sokat köszönhetek az exemnek, aki borította a házasságunkat. Akkor is, ha a válást végül is én vittem végbe.

De mindez nem rázta bennem helyre, hogy mindennapi kis pasasként hogyan a fenébe merjem értelmezni, miként működik Isten? Azóta sem.

*
Kisközösségek. Minden kisközösségben fenáll a veszély, hogy jobban belelátnak egymás életébe mint a nagyobbak. S ha belelátnak, kritikusabbak is. Gondolj egy faluközösségre. Az adventisták hazánkban, az utolsó, kb. tíz éves infóim szerint öt-hatezren vannak. Két adventista egyház van, ez a létszám akkor mindkettőt jelentette.

Természetesen nem ismer minden magyar adventsta minden magyar adventistát. De van átjárás a helyi közösségek között, és a helyi gyülökezetek tagjai jócskán ismerik más gyülekezetek tagjait is. Ez egyfelől nagyon jó.

A magam részéről két helyi gyülekezetnek voltam kronológikusan a tagja, és vagy öt-hat helyen voltam szószéken is. Az egyik helyi gyülekezet ráadásul a központi, legnagyobb tagszámű gyülekezet volt, Meg rengeteg otthoni Biblia-kört vezettem, ami független volt a helyi gyülekezetektől.

Az adventistáknak van egyfajta választottság tudata. Nem gonolják magukat többnek másoknál, más keresztény felekezeteknél, de az üzenetüket nagyon lényegesnek hiszik. Ezzel nem is lenne baj, ha a nem tévesztenék szem elől, hogy a leges-legényegesebb része az üzenetnek az ember elfogadása. A tévedésein és a marhaságain túl.

Nem gondolom, hogy adventista.betegség, ami velem történt. Szerintem simán emberi gyarlóság. Arról nem beszélve, hogy az adventisták döntő többségének ugyanúgy meg van a mindennapi élete, mint bárki másnak, nekik is csak huszonnégy órából áll a nap, nekik is priorizálni kell, mire szánnak időt. S ha valaki hülye, akkor adventistaként, keresztényként sem lesz okos, csak megváltott.

azt akarom ezzel mondani, hogy nem, nem kerestem másik közösséget. Elég volt tizenhét év. Nem hiszem, hogy bárhol máshol lényegileg másképpen müködnének a dolgok. Mindenhol emberből vannak a keresztények. Vagy sokkal lazábbak a kapcsolatok, és akkor nem fáj annyira az érdektelenség, vagy szorosak, de akkor közelebb jönnek a marhaságok is, a szeretetlenség is sokkal súlyosabban vág arcon.

Arról nem beszélve, hogy egy másik közössgében permanens teológia feszültséget hordoznék, keltenék másokban is, magamban is, hiszen a speciálisan adventista nézetek úgyis kibuknának belőlem. Arra pedig a rosszul értelmezett üdvösség önelégült gőgje úgyis lecsapna. S mert ember képviseli, hát emberi módon.

S eszembe sincsen azt mondani, hogy az egész adventista bagázs ellenem fordult, mert az nem lenne igaz. Még csak különösebb ellenem fordulás sem volt, annyira nem voltam lényeges pont. Leginkább a közöny volt a dominins. Legalábbis én azt tapasztaltam meg. Tény, hogy még olyan emberek is mondtak egetverő ökörségket, akiket közelebbről ismertem és szerettem, de utólag felfogtam, amikor a válásom ellen tiltakoztak kézze-lábbal, azért tették, mert gyalázatosan állt a saját kapcsolatuk is. Van, aki azóta már elvált, van, aki ugyanabban a híg fosban dagonyázik azóta is, s nyeldekelve tűri, ha szint túl magasra emelkedik. Nekik az volt a problémájuk velem, hogy a keresztény elveinknek ellene mondva, de logikai érvekkel megátmogatva mertem lépni, és nem tudtak rá igazán mit mondani. Csak vágytak arra, hogy bárcsak lépni mernének ők is.

Mohácsi Zoltán · https://mohabacsi-olvas.blog.hu 2023.11.14. 14:01:36

[Elfogyott az írható karakterek száma... :-D]

S azt hiszem (folytatva az előző gondolatot), ez máshol sincsen máshogyan. Függetlenül bármilyen izmustól.

Az edventisták védelmében még elmondom: nem egy gyöpösödött bagázs ám. Szabad volt gondolkodni, s bár értékelték a közösségi összhangzattant, szabad volt másképpen vélekedni ebben-abban. A nagy, közös hitelvekben persze volt egyfajta megkövetelt egység (ahogyan a helyi gyülekezetem tagja fogalmazta egy alkalommal: ha a piros hajúek gyülijébe járok, ne sértődjek meg, ha megköveteleik, hogy legalább egy vörös tincsem legyen már), de soha senkit nem néztek ki, ha nem adventistaként vett részt a közösségi összejövetleken. Sőt, még akkor sem, ha hangoztatta a maga más nézeteit.

Ezzel együtt nem mondom, hogy különösebben liberális lett volna a társaság, mert az sem volt. Mondom, gyöpösek gyp-sek mindenhol vannak, és sajnos beszélni is tudnak, és még sajnosabb, ezt meg is teszik. :-D

*
Ó, igen, egy apróság. Nem kellett váasztanom a gyülekezet és SzFT között. Mire SzFT-vel összejöttünk én gyakorlatilag már nem jártam gyülekezetbe. A kizárásom ugyan akkor történt, amikor már együtt laktunk, de akkor már, hm, másfél éve együtt voltunk. Vagyis az időt nézve a kizárásomat nem kapkodta el a helyi gyülekezet.

Az eset, amikor a nem kedves tesónéni beszólt SzFT-nek a visszatérést, illetve SzFT ottmaradását akadályozta meg. Egyikünknek sem volt kedve ilyen ostobaságokkal xarakodni. Nekem már, SzFT-nek még nem volt ennyire fontos a kérdés. Mondjuk benne ez az eset végleg le is zárta az adventista vonalat. Legalábbis ami a hivatalos egyhzasdit illeti, mert ezzel-azzal összejártunk, tartottam a kapcsolatot, ezáltal ő is, és nem volt ellenvetése.

*
A jog a beleszólásra. Pál azt mondja, hogy a keresztények világossága lettek ennek a világnak. Aki látványosabb szolgálatot végez, annak a látszatokra is jobban kell ügyelnie, mert ha valami megkérdőjjlezehtőt csinál, akkor nem csak a személyére fröcsköl a sár, hanem az egész közösségre. Azzal, hogy egy helyi gyülekezet vezetőjeként elváltam és nem tőlem vált el az exem, sőt, aztán összejöttem, és egy évig házasság nélkül együtt is éltem egy másik nővel, akivel nyilván közös volt az ágyunk is, nem vetett jó fényt az adventistákra. Ezt teljesen megértem. Nem is a kizárásommal volt bajom, hanem annak a mindennek ellene mondó rendezésével.

A nem kedves tesóéni beszólása pedig nem hivatalos megnyilatkozás volt, hanem privát tapintatlanság és ostobaság. Szerintem ez a két dolog mindenhol máshol ugyanígy működik. Ha egy pápa pedofil, akkor az az egész katolicizmust degradálja. S ha Manci néni beszól valakine mise után, könnyen lehet, hogy akinek beszólt, többet a templom közelében nem látják.
süti beállítások módosítása