Egy félművelt panelproli nagyon szubjektív olvasó-naplója a 21. század negyedéről

Moha olvasó-NAPLÓJA

Moha olvasó-NAPLÓJA

Ladislav Fuks: Boldogultak bálja

Kellemes cseh bohózat az első világégést közvetlenül megelőző időről

2022. november 08. - Mohácsi Zoltán

fuks_boldogultak_balja.jpg

Máris szólok, mielőtt bárki más szólna (be):
az archív képek hangsúlyozottan csak illusztrációk, a legritkább esetben csehek,
és pláne nem ott készültek a felvételek, ahol a regény játszódik.

Megint Könyvmegálló. (Csodálatos rendszer lenne, ha nem lenne egyértelműen észrevehető, hogy amikor hideg van, jobban fogynak a szekrényekből a könyvek. :-( Érthető, de fájdalmas. Illetve itt Kasásdűlőn van valaki, aki rendszeresen letépi a könyvekről a borítókat. Marhára haragudhat az olvasásra.) Ott találtam. 

Fuks neve nem volt ismeretlen előttem, bár még egyik könyvét sem olvastam, de ez még nem volt a kezemben. A kép és a szöveg közötti díszsáv és a betűtípus fogott meg. Az ígérte, ami aztán tetszett is a könyvben.

Mert nem olyan volt, amit a többi könyve ígér. Ez vidám, könnyed bohózat, ami egy kicsit... De erről majd bővebben. 

Én Ladislav Fuksról valamiért azt gondoltam, hogy az aktív alkotói időszaka az ötvenes évek lehetett. De ez is csak blikk volt, nem tudás. Mert ha tudok, azt tudhattam volna, hogy még a hetvenes években is bőven alkotott. Nem volt egy derűlátó író. Ahogy olvasom, olyan kis kafkai derűvel értelmezte irodalomba az életet. S foglalkoztatta a negyvenes évek zsidókat érintő rettenete. 

Br tisztában vagyok vele, hogy akkor, amikor Fuks a köynveit írta a holokauszt még nem volt szinte kötelezően letudandó minden irodalmár számára, de bizony azóta tengert lehet rekeszteni vele. S lehet, hogy fantasztikusan jó könyv a Mundstock úr vagy A hullaégető, s bár itt van mindkettő a polcomon, bevallom, a téma miatt midnkettő hidegen hagyott eddig. Mert számomra egyszerűen már unalmas. A tévedés jogát fenntartom. A felém irányuló megvetés lehetőségéről lemondok, de eltűröm. Megértem, de részben egyfajta permanens agymosás következményének tartom. (Vö. Rácz András könyvével.) 

Nos, a Boldogultak bálja a legszebb cseh irodalmi hagyományokat és hangulatot kelti újra életre. Igen, gondolj csak nyugodtan Jaroslav Hašekre, Karel Čapekre, Vladimir Paralra, Bohumil Hrabalra, a legjobb formájukban. Amikor jókedvűen, derűsen, éles szemmel figyelnek, aztán nekifognak, hogy elmondják, mit láttak. S mi nagyon jókat mosolygunk, de közben mindvégig érezzük, hogy a mosolyokon, röhögésen túl itt véresen komoly dolgokról van szó. Meg arról, ha nem tudunk már nevetni a fene megette az egész marhaságot, amit életnek hívunk.  

fuks_boldogultak_balja_lf.jpg

Ezt az egyetlen képet találtam Fuksról, amelyiken derű van az arcán, a száján, a kalaptartásán.
A többin véresen komolyan öltönyös a tekintete.

Mert azt jól tudjuk, elvárjuk, hogy ami cseh, az derűs, humánus, szerethető és úgy mond valamit. Gondolj csak a talán legismertebbre, Menzel Sörgyári capriccio-jára, és a kedvességében szép Magda Vásáryová-ra és a Kern András által zseniálisan, üvöltve szinkronizált Pepin bácsival (Járomir Hanzlik).

fuks_boldogultak_balja_vasaryova.jpg

Nem is említek több példát, se irodalmit, se filmeset. Hosszan lehetne sorolni, s mindegyik szívnek kedves jelenetek idézne fel. De a csehek azért manapség is tudnak hasonlókat csinálni. Vedd ajánlónak: a Férfiremény című 2011-es vígjáték pazar lett, és nem csak azért, mert az egyik főszereplője, Kerekes Vica magyar és ugyancsak szemrevaló hölgy. (Azért sem teszem ide a gyönyörű melleit!) Bár kétségtelen, hogy az én ízlésem szerint, a melleit kivéve) hústalan a hölgy. De a vonzereje kétségtelen. Szerintem a színészi képessége is. 

fuks_boldogultak_balja_kv.jpg

Eltértem a témától. Fuks könyvében semmilyen ilyesfajta szerepe nincsen a gyöngébbik, de sokkal szebb nemnek. Egészen másra épít. 

SZÁZADELŐ  ÉS KÖNYVSZTORI

Ahogy mondtam, a regény a századelőn játszódik. Az emberiség egyik legbékésebb, legereszelahajamat korának. Amikor úgy festett, nincs itt semmi baj, élni jó, az élet szép, a jövő rózsás, süt a Nap, hull a hó, kávéházba járunk, ismerkedünk az autómobilokkal, nem kell tíz év és Minarik Ede focicsapatot szervez, mert „Kell egy csapat!”.

Kedélyes, udvarias kor ez.Fuks alapötlete arról szól, mi van, ha egy kórházban összecserélik két ember nevét, mert a vezetéknevük megegyezik, nem is túl sűrűn előforduló név, Brázda, és ahhoz a családhpz küldik ki az üzenetvivő embert, akinek a családtagja még bőven életben van. S (most tekintsünk el a szükséges bonyodalmak részletezésétől) a család el is  temeti a halottját, nem tudbán, hogy a koporsóban valaki más fekszik. Aztán majd kiderül, hogy a más is más, sőt... 

A történet egy kórház rossz könyvelésre épül. Euáltal jönnek-mennek a halottnak hitt emberek. Az ebből fakadó komiku adja magát, és Fuks csavar is néhányat az alapokon. 

Érdekes a könyv szerkezete. Mert a bohózat, a fő sztori gyakorlatilag és látszólag a könyv háromnegyedénél végetér. 

fuks_boldogultak_balja_1.jpg

Addigra úgy fest, kiderül, hogy mi is az igazság a rengeteg Brezdával. (Más kérdés, hogy csak úgy fest... Lesz még itt fordulat!) 

Nem is értettem, hogy Fuks minek húzza még a sztorit. Ha egyszer helyére került minden hulla és minden élő... Kétségtelenül zökken egyet a cselekmény. Látszólag. Mert itt térünk rá a regény valós mondanivalójára. Ami nem annyira bohózat. De ezt Fuksnak a legutolsó oldalig sikerül eltitkolnia. Ott szívet facsar, könnyet gyűjt, és az elfojtott, tahetetlen harag által majdnem klinikai frusztárciót kelt. 

fuks_boldogultak_balja_4.jpg

A történet egy bállal fejeződik be. Nem csattanó nélkül. A bál nem Woland bálja, hanem az élet ünneplése. Egyszer élünk és bár sokszor halunk ebben az egy életben, a kollektív őrület követkkezményei visszakívánják még ezeket az elviselhetetlennek tűnő, mindennapi halálokat is. Hát még az utolsó előtti béke harmónikus, derűs, cseh mindennapjait. Amikor úgy gondolta mindenki, hogy Szarajevó utén a szerbeket akár seprűvek is el lehet kergetni. 

fuks_boldogultak_balja_3.jpgÚgy mesélik a zenekar az utolsó pillanatig játszott a süllyedő Titanicon. MIntegy gondoskodva a nagy eséllyel halállba menők gondatlanságáról. Aztán elsüllyedt az egész zenekar is a Titaniccal. 

KONYHAFILOZÓFIAI KÖZBEVETÉS

Amikor világégésekről, forradalmakről, esztelen vérengzésekről, diktatúrákról, kémtörténetekről, vagy akár csak komolyabb társadalmi megmozdulásokról hallok, olvasok, nézek ezekről szóló bármit, mindig azon tűnődöm, tanult-e belőlük bármit az emberiség? Bármilyen szinten. Jutott-e előrébb általuk? Tanult-e belőlük bármit is? Vajon a tengernyi vér és halál magasabbra szintre emelt-e bennünket? 

Persze, naiv kérdés tudom. De mondtam már, naiv fickó vagyok. 

Persze, hogy frászkarikát!

De ne szidjuk a politikusokat (dehogynem!)! Ugyanazt csinálják nagyban, amit mi kicsiben. Vajon a mi szintünkön tanultunk-e bármit is a konfliktusainkból? Legyen szó akár a családunkról, a szomszédainkról, a munkatársainkról. Mit is mondhatnék?

Persze, hogy frászkarikát! Nem szeretjük a konfliktust, a feszültséget, a veszekedést, a viszálykodást, de mert mindig a másik kezdi, ő provokálja ki, ő okozza, s mert mi békések vagyunk, de hülyék nem, rendre háborúban találjuk magunkat. Vagy ha nem, akkor meg másdolagos, alávetett, megalázott helyzetben, pozícióban. 

A „nagyok” által okozott szenvedés, tragédia csupán méreteiben, hatásában nagyobb mint amit a mi szintünkön mi okozunk mindennap egymásnak. Csak hatásai nagysgában van különbség, a lényegében azonban nincsen. 

De ha itt és most mi nem akarunk, tudunk vagyunk hajlandók váltani, változtatni, másképpen csinálni, új utakat keresni, akkor milyen alapon várjuk el másoktól, a mi szinten levőktől vagy odafentiektől, hogy egészen másképpen csinálják az életünket? 

Mondom, naiv vagyok és valamelyest idealista. 

Vagyis a bohózat hirtelen a legtökéletesebb tragédiába fordul. Egy oldal alatt abszolút fel- és kifordul a világ a magából. S a Brezdáknak, akik eddig úgy fest, megúszták, egytől-egyig annyi. S Fuks bohózata itt mélyebb értelmet nyer. Ahogyan a könyv címe is. Mert több rétegűvé válik. 

Boldogultak a bálon résztvevő összes volt kórházi ápoltak, akikről sorra azt gondoltuk, meghaltak, miközben nem tettek ilyet, csak ugye, az adminisztráció... De aztán kiderül, hogy úgy nagyjából mindannyian utolsó bálozók voltak, akik ott voltak a bálon. Kiradírozta őket a történelem mindennapjaiból az emberiség egyik legostobább, legvéresebb, legérthetetlenebb konfliktusa. De előtte még báloztak egyet a megboldogultak. 

Lássunk egy dalt róla! Nincsen kétség, ez nem a a cseh, hanem a magyar valóság volt. (De képzelj el valami hasonló csehül! Szerinted jobban jártál volna?)  

Tudod, az van, hogy Fuks könyve, bár ott a háromnegyedénél azt gondoltam, nem így lesz, mégis marad birtokon belül. 


Európa
, Budapest, 1977, 208 oldal · keménytáblás · ISBN: 9630708663 · Fordította: Zádor Margit · Illusztrálta: 
Ivan Popovič

8/10

2022 november eleje. Tegnap péntek, viszonylag jól végeztem a dolgozdámban, Szerelmetesfeleségtársam még küszködött a munkájával, amikor hazaértem. Beültem egy kádnyi meleg vízbe, kávéval, epres natúr joghurttal, és elolvastam ott egy mesekönyvet, némi zenei körítéssel. Aztán betettem egy mosást. Aminek a végén, a centrizésnél a mosógép olyan hangot produkált, hogy szerintem arra az egész ház felfigyelt. Rohantam leállítottam. Kinyitottam. Víz már nem volt benne, a ruhák nagyjából kicentriződtek. De olyan furán állt a belső dob, az ajtaja is alig nyílt ki. 

Kerestünk szerelőt. Aki távirányított, és füllel hallhatón tudta, miről beszél. Amikor megtudta, milyen típisról van szó, alábbhagyott a lelkesedése. 
– Ha Indesit vagy Wiirhpool lenne, nem lenne akkor aa baj, de ennek a Zanussi típusnak csak flkesszel szétszedhető a dobja. Ha valakinek van egy komplett dob a sufniban, akkor nyert ügye van. De a dob ára, a cseréje olyan negyven-negyvenötezer. 

Vagyis ma megyünk a MÉH-be a mosógéppel, mert hová tegyük, aztán vadászünk valami használt masinát, mert legalsóbb hangon százhúsz ezrünk nincsen új gépre. Ezáltal még egy héttel kitolódik számunkra a halottak napja. Bár olyan szomorú, esős idő van, hogy annyira nem is bánom, hogy nem látom ma Kőbányát, Kispestet és Erzsébetet. 

A bejegyzés trackback címe:

https://mohabacsi-olvas.blog.hu/api/trackback/id/tr10017969512

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szabó A. Imre · magyarido.blog.hu 2022.11.16. 01:52:38

Ezt a Fuks-regényt én valamikor, a nyolcvanas években olvastam. Próbáltam felidézni, úgy tűnt sikerül is, de sokkal valószínűbb, hogy csak el tudom képzelni. :-) Itt kell lennie valahol a polcokon, ha befejezem, amit most olvasok, meglehet, előkeresem és talán még újra is olvasom.

És ha már eszembe juttattad: lehet, hogy nem szerencsés, hogy ezzel traktállak, nyilván, elég ideges vagy miatta az én rémtörténeteim nélkül is, de ez a mosógép-mizéria szerintem egy elég általános jelenség. Amikor új lakásban költöztünk 1991-ben, a régi lakók otthagytak egy Hajdú automata mosógépet (amit, elmondásuk szerint, 1985-ben vettek), mi ezzel a mosógéppel 2004-ig mostunk, pedig volt mosnivalónk bőven, mert szépen jöttek egymás után a gyerekek. 2004-ben a mosógép meghibásodott, kihívtuk a szerelőt, aki azt mondta, hogy már nincs a géphez alkatrész-utánpótlás, csak használt alkatrészeket lehet hozzá beszerezni, ha lehet egyáltalán, döntsük el, kísérletezünk-e az alkatrészek keresgélésével vagy veszünk egy új gépet. Mi vettünk egy új, szupermodern gépet, ami kb. hét évig működött, majd beadta az unalmast, a javítási költsége közel egy új gép ára lett volna. Ekkor vettünk egy új, még szuperebb gépet, ami két év és két hónap után (két hónappal a garanciaidő után) fingott ki, a javítási díj ekkor is nagyjából egy új gép árát kóstálta volna... Nem ragozom, 2004 óta a negyedik mosógépet "fogyasztjuk" el és már ennek is kotyog, üt a csapágya, pedig még csak három éves körül van. 2004-től máig szerintem a létező valamennyi lehetséges mosógéphibával találkoztunk, számtalan mosógépszerelő járt nálunk, mindnek megvoltak a maga jótanácsai és rémtörténetei arról, hogy mire számíthatunk. A mosógépeknél csak az elektromos vízforralókkal szereztünk rosszabb tapasztalatokat, a legtovább egy 3000 Ft-os bírta, két évig, a legrövidebb ideig egy 17000 Ft-os, három hétig, az elmúlt években legalább tíz vízforralónk volt (most is van kettő, mert vennünk kellett egyet, míg az előző a szervizben volt :-)). Ezekből a tapasztalatokból én azt a konzekvenciát szűrtem le, hogy ma egy "tartós fogyasztási cikk", a legjobb esetben is, addig szolgál, ameddig a garanciája szól, a gyártók feltétlenül belekonstruálnak a termékeikbe egy olyan gyenge pontot, ami biztosítja, hogy nem bírják tovább, mint ők azt jónak látják --- és ezt képesek úgy nevezni, hogy tervezett elavulás. Kínomban azt találtam ki, hogy mindent addig használok, amíg effektíve szét nem hullik és ha feltétlenül muszáj valamit vennem, az alapján választok, hogy milyen hosszú egy termék a garanciaideje. (Mindezt azért írtam le, talán hasznos lehet számodra a mosógépbeszerzés során.)

És még mindig eszembe jutott valami. :-) Valamikor a Covid-19-járvány kitörése előtt olvastam, hogy a nagy világgyártók panaszkodnak, hogy tele vannak a raktáraik, nem tudják eladni a csudamasináikat, bármennyire is próbálják azokat mindenféle energiatakarékos-, környezetbarát-, klímabarát- és hasonló címkékkel rátukmálni a balek fogyasztókra. Majd olyan egy-másfél évvel ezelőtt pedig azt (olvastam), hogy a vezető multicégek tudatosan visszatartják a termékeiket, hogy hiányt gerjesszenek a piacon és így jelentősen árat tudjanak emelni. Ez a kemény, nem a f*szom! Csak megoldották, hogy ne csak megvegyük a vackaikat, de még jóval többet is fizessünk a sz*rért! Így megy ez.

Nem fárasztalak tovább. :-)

Mohácsi Zoltán · https://mohabacsi-olvas.blog.hu 2022.11.17. 15:57:41

@Szabó A. Imre:
Fuks:
Már megérte megírnom ezt a bejegyzést! :-D

Mosógép:
Nekünk egy Hajdúnk volt, úgy tizenöt évig. Amikor agonizált, a szerelő azt mondta, ki ne dobjuk, inkább költsünk rá, mert ha megtesszük, még tizenöt évig mosógp lesz nekünk. De akkoriban felajánlottak nekünk egy sokkal okosabb, pofásabb masinát. Az halt meg most. De tény, hogy meglepetésünkre vagy tíz évet kibírt, pedig egy időben három gyerek plusz két felnőttre mostun. Ez a tíz év ért véget most.

De mobiltelók tömkelegével jártunk úgy, ahogyan te mondtad: ahogy lejárt a gariidő, pusztult a telefon. Ez itt a reklám helye: a második Xiaomi-mat nyúzom, három éve. Előtte is az volt. Egyszer a régebbi feladta a leckét. Meg is vettem az újat, beüzemeltem, de még mielőtt kalapáccsal javítottam volna a régit, tettem vele egy teljesen értelmetlennek tartott kísérletet. S nem meggyógyítottam? Azóta itt van a fiókban, menetkészen, ha az újjal történne valami.

Ámde igen és valóban: vevőként roppant frusztárló, hogy több tízezres, százezres cucokat pár évre veszünk, és kódolt a meghalásuk. Ugyanakkor a gyártói szempontot is értem, csak etikusnak nem tartom. Viszont tény, mifenéből élnének, ha élethosszig működnének a termékeik? Mondjuk ebből fakad a kérdés: régen hogyan élt meg egy asztalos, ha olyan bútort csinált, ami nemzedékeket kiszolgált? Vagy a suszter, aki összerakott egy cipőt, és az nem instant, első esőben oldódó cipő volt. (Egy CCC-s bakanccsal jártam úgy idén, hogy egy esős napon a jobb lábam péppé ázott benne, a bal csontszáraz volt. Nem volt eltörve a talpa. Visszavittem, közölték, hogy semmi baja. El se mentem érte, mert minek... Mint ahogy Hofi mondta: „Asszonyom, a cipő nem ázik be. Meleg van, izzad a lába." Ez esetben csak a jobb. A balban lehet, rossz a keringésem. :-D

Szabó A. Imre · magyarido.blog.hu 2022.11.19. 02:51:56

@Mohácsi Zoltán:

Fuks --- újraolvasás: Már jónéhány éve, lehet az már tíz-tizenöt is, azon vettem magam észre, hogy olvasmányaim nagy többsége újraolvasott könyv. Elég jól szoktam emlékezni arra, amit olvastam, de ezek az emlékek, nyilván, évek-évtizedek alatt elhomályosodnak és marad egy kép vagy érzés, ami egy-egy adott olvasmányhoz kötődik. Amikor újra előveszem ezeket a régi olvasmányokat szinte minden alkalommal azt fedezem fel, hogy mennyivel izgalmasabbak és gazdagabbak ezek a munkák, mint az emlékek, amik megmaradtak bennem és ez szerintem nagyszerű élmény. Olyan, mint mikor egy régen sokat hallgatott muzsikát hosszú-hosszú idő után újrahallasz és az magával ragad, ugyanakkor számos új színt, hangulatot és eddig észre nem vett részletet, finomságot is fölfedezel benne. Most éppen Jókaikat olvasok újra. Nemrég volt az a műbotrány, amikor Tóth Kriszta költőnő forszírozta, hogy elavult emberképe miatt vegyék ki Jókait a kötelező olvasmányok közül (konkrétan Az arany embernek ment neki). Ekkor határoztam el, hogy utánajárok én ennek az "elavult emberképnek". Újraolvastam a Rab Rábyt, az ...és mégis mozog a földet és most épp Az arany embert olvasom. Ha lesz rá időm és türelmem, majd megírom egy blogbejegyzésben, mire is jutottam a Jókai emberképével. :-) A nyolcvanas években rengeteg cseh regényt is olvastam, időnként azok is terítékre kerülnek ezért-azért (pár éve épp több Páralt is újraolvastam, már nem emlékszem milyen apropóból --- de nem bántam meg :-)). És most, ugye, képbe került ez a Fuks is... :-)

Mosógép: Egyszer megkérdeztem egy mosógépszerelőt, hogy, mégis, milyen gépet érdemes venni és ő azt mondta, hogy teljesen mindegy, ezek az új gépek mind kurva szarok, ha három évet kibírnak, akkor már az nagyon szép dolog tőlük. Most olyan gépünk van, amire öt év garanciát adtak, abban bízom, míg a garancia tart, addig tudunk mosni. :-/ És: fölvetetted, hogy, ugyan, miből éltek a régi iparosok, ha életre szóló termékeket készítettek? Szerintem abból, hogy nem volt tömegipar, tehát, ha valakinek bútor vagy cipő vagy bármi más kellett, azt csak tőlük tudta beszerezni, emellett ezeket a hosszú élettartamú termékeket folyamatosan javítani is kellett, az is munkát adott nekik. Valamint ezek az iparosok, legalábbis vidéken, parasztok is voltak, tehát földet műveltek, állatot tartottak, az élelmiszert, takarmányt maguk termelték meg, mint környezetükben mindeni más. Bizonyára nem volt az egy egyszerű, könnyű élet, de sokezer évig elműködgetett, míg a modern ipari társadalom nem egészen egy évszázad alatt teljesen gallyra vágta a bolygót, miközben világválságból világválságba bukdácsolt. Uff! Beszéltem. :-)

Mohácsi Zoltán · https://mohabacsi-olvas.blog.hu 2022.11.22. 16:22:20

ÚJRAOLVASÁS:
Én pont ellenkezőleg, van sok minden, amit szeretnék újraolvasni, de mindig jön valami őj, valami olvasatlan itthon a polcon, s nem jutok hozzá a régi, beváltakhoz.

Amikor igen, akkor azért vannak változások a tetszési indexben.

RÉGI IPAROSOK
Valóban, a javítások... Meg lehet, nem volt minden faluban asztalos vagy kútásó. Erre nem is gondoltam.
süti beállítások módosítása