Egy félművelt panelproli nagyon szubjektív olvasó-naplója a 21. század negyedéről

Moha olvasó-NAPLÓJA

Moha olvasó-NAPLÓJA

Goscinny – Morris: Lucky Luke 45. – A Mississipin

A Mississippi és a gőzösök szinte követelik a hajóversenyt

2022. július 10. - Mohácsi Zoltán

lucky_luke_45_a_mississipin.jpg

Ugyan mit nem írtak még le, mit nem írtam még le a Lucky Luke-ról? S mit tud adni a negyvenötödik szám, amit az előzők még nem adtak? 

Mégis, amint láttam, hogy előkészületben van ez a klasszikus, a legkedveltebb füzetek közé tartozó hajózós cowboy-sztori, azonnal előrendeltem. A kiadó, a Pestikönyv pedig, ahogyan szokta, tartotta a szavát, az ígért napon postázta is nekem a füzetet. (Ha közvetlenül tőlük rendeled, nincsen postaköltség!)

Tíz éves korom táján Magyarországon még nem jelent meg képregény-kiadvány. A képregények csak napi-, heti- és havilapokat segítettek magasabb példányszámú eladáshoz. Újvidéken a Forum kiadó gondozásában azonban rendszeresen, méghozzá magyar nyelven megjelent mind a Lucky Luke- (csak ott és akkor Talpraesett Tom néven) mind az Asterix-füzetek. (A Talpraesett Tom huszonhárom történetig jutott.) Ami innen, Magyarországról, gyerekként nézve egyet jelentett a beszerezhetetlenséggel. Vagyis a permanens, kielégíthetetlen vágyakozással. (A lányok utáni vágyakozásommal többre mentem. A második feleségemet nyűvöm.)

Nem is volt soha sem Talpraesett Tom, sem Asterix képregényem. Mármint amint el nem kezdték itthon is kiadni őket.

Az Asterixet mikor, ki és hogyan. Úgy fest, a Móra Kiadónál szerencsére lehorgonyzott a sorozat. A Lucky Luke-ot, méltatlanul eltekintve az Egmont által kiadott két füzettől, 2006 óta a Pestikönyv adja ki hazánkban módszeres, szívós következetességgel és rendszerességgel.

Ha jól számolom, már csak harminckét füzettel vannak lemaradva. Az eredeti sorozat, segítek, a nyolcvankettedik számnál tart. A Pestiköny kiadásai és sorszámozása egyáltalán nem követi az eredeti megjelenés sorrendjét és számozását. Így eshetett meg, hogy ez a negyvenötödiknek magyarul kiadott történet eredetileg a tizenhatodik volt a sorban. 

Goscinny és Morris negyvenhat Lucky Luke történetet jelentetett meg együtt. A Lucky Luke szellemi atyja egyértelműen Morris volt. Eredeti nevén, ha már belga, Maurice de Bevere-nek hívták az úriembert. Sajnos 2001 óta nincsen már velünk. Goscinny-el ez volt a hetedik közös Lucky Luke-munkájuk.

lucky_luke_45_a_mississippin_05.jpg

A hét a tökéletesség száma. Tudod, Isten is hét nap alatt teremtette a világot.

A Sátán száma ezért a hatos: csak próbálja utolérni Istent, igyekszik az ő szerepében tetszelegni, de legalább egy lépéssel mindig le van maradva. Ezért hívta őt nérei Szent Fülöp Isten majmának.

S mert abszolút negatív a szerepe, így a tökéletesség száma megháromszorozódik, hogy érzékeltesse a tökéletes gonoszságot: 666. Mindig, mindenben csak kulloghat Isten mögött, akit a mennyei lények háromszor szentnek neveznek. Vagyis minden tekintetben tökéletesnek. 

Teológia vége.

Igen jól is sikerült! A Mississippin a legkedveltebb Lucky Luke-füzetek közé tartozik. Az én kezemben első ízben még az újvidéki kiadása volt, kiskamaszként. Természetesen csak kölcsönben, egy parádfürdői kamu egészségügyi rehabilitáció alkalmával. Az volt az egyik első találkozásom Lucky/Talpraesett Luke/Tommal. (Azért egyik első, mert a szintén kamun rehabilitálódó csemetének, aki kölcsönadta olvasni, volt még négy másik füzete is. Mocsokul irigykedtem ám!)

Véletlenül tűnt fel, hogy a Mississippi folyó nevét elég eltérőn írják, hol egy, hol kettő pé-betűvel. A 45. Lucky Luke füzet puhatáblás kiadásán egy pé-vel szerepel. A keménytábláson kettővel. Az a helyzet, hogy az utóbbi a helyes. Spongyát rá, a legjobb családban is előfordul! 

lucky_luke_45_a_mississippin_18.jpg

Miről szól „A Mississippin”?

Hát Lucky Luke-ról. :-) A történet voltaképpen pofon egyszerű. Adva van két hajóskapitány, akik egy-egy hajóval fuvaroznak a Mississippin. Ádáz ellenfelei, sőt, ellenségei egymásnak. Ki nem állhatják a másikat. 

Az egyik kapitány szimpatikus, a másik simán gazember. Hogy melyik-melyik, az azonnal lejön Lucky Luke-nak, amikor első alkalommal találkozik velük. A kapitányok éppen egy kocsmát vernek szét egymáson.

Kicsit csillapodva egy fogadást kötnek Luke füle hallatára.Úgy döntenek, egy versennyel döntik el, kié legyen a Mississippin való fuvarozás teljessége. A vesztes, mindketten megfogadják, mindörökre eltűnik a folyóról. 

A pozitív kapitány rövid töprengés után meghívja a gőzösére a cowboyt. Az meg, lévén, hogy az útvonal éppen megfelel neki, igent mond. 

A verseny roppant egyszerű: a két gőzhajó egyszerre indul New Orleansból, és amelyik előbb ér Minneapolisba, annak a kapitánya a győztes.

lucky_luke_45_a_mississippin_11.jpg

Nem aprózzák el, mondhatom! New Orleans lent van nagyon délen, nagyjából az Egyesült Államok közepén, Minneapolis pedig fent, egyenes vonalban felette, északon, A táv cirka kétezer kilométer (Google szerint, autóval, mérföldben 1260). A neve is erre utal: az odzsibvé indiánok nyelvén nagy folyót jelent. Vagyis, ha jól kutakodtam és számoltam (bár annak idején örültem, hogy a matek érettségin egyáltalán átvergődtem valahogy), Luke körülbelül két hétig hajózott együtt a maga kapitányával, és ugyaneddig küzdött a galád kapitány és az emberei ellen. 

Mert tulajdonképpen ez a történet: nem csupán verseny van, hanem galádságok is, bevetett, akadályozó tényező figurák. Természetesen Luke mindegyiken kifog valahogyan, valamiképpen. 

Meg aztán ott van a hektikus, szeszélyes Mississippi is. Igaz, persze, az nem csupán a jó kapitány ellen dolgozik: az általa támasztott nehézségek, apadás, áradás a rossz kapitányt is sújtják. De Luke még ezek esetében is hathatós segítség. 

A végkimenetelben aztán nehogy kétséged legyen ám! :-D

lucky_luke_45_a_mississippin_01.jpg

Miért jó a Mississippis Lucky Luke?

Miért, mondtam én, hogy jó? :-D Persze, egyébként nagyon jó! Keresgélem is a saját kérdésemre a megfelelő választ. De csak a szokásos feleleteket találom.

Tudod, tréfásak a rajzok. A gőzhajókat nagyon szerettem nézegetni, pedig nem vagyok technikabuzi. (Ööö... Ez a szó már nem szalonképes. Tehát: nem vagyok technikameleg.) Egyszerűen csak piszok jól rajzolta meg őket Morris. Valamikor a kezembe kerülő Mozaikok egyikében volt egy léghajó építéses sztori. Órákig nézegettem azt a Mozaikot. Pedig gyerekként sem érdekelt a technika. Nem vagyok kétbalkezes, volt már a kezemben mindenféle szerszám, dolgoztam még horonymaróval is, de soha nem éreztem azt, hogy szerszámmal a kezemben megleltem életem tevékenységét. Meg hogy érdekelne, mitől megy a villamos.  

*

Apropó Mozaik. Utána kutattam. Úgy rémlett, a hetvenes években, még a Digedag-érában abban is volt egy gőzhajó-versenyes történet. Majdnem jól emlékeztem. Nem verseny volt, de üldözés. 

S miután megjelent a bejegyzésem, egy különös nevű olvasó, Ford Prefect, a Betelgeuse rendszerből figyelmeztetett, hogy dehogynem, volt a Mozaikban gőzhajó-verseny, mégpedig a a legelső és sajnos folytatás nélküli könyvben, amit magyarul kiadtak!

A könyv hat Mozaik-füzetet tartalmaz, és abból négy a verseny lefolyását meséli el. A felállás eléggé hasonlít a Lucky Luké-hoz. Adott két kapitány. Itt voltaképpen mindkettő szimpatikus, csak akik mellettük állnak azok nem. Az egyik mellett küzdenek a főhösök, a három manó, Dig, Dag és Digedag, a másik mellett pedig az ellenlábasaik, Mrs. Victoria Jefferson és Springfield ezredes. 

lucky_luke_45_a_mississipin_mozaik_a.jpg

lucky_luke_45_a_mississipin_mozaik3.jpg

*

Szóval, ami miatt jó ez a Lucky Luke-os Mississippis történet az egyfelől az ábrázolás. Amivel soha nem is volt baj, de itt a gőzhajók dobnak még a dolgon. Másfelől viccesek az ötletek, amivel a rossz kapitány meg akarja akadályozni a jó gőzhajójának a haladását. Meg tréfás az is, ahogyan Luke megakadályozza a rossz kapitány gazembereit. Tréfás az is, amikor a folyó babrál ki velük az apadással, áradással. Nem lövöm el a poénokat. 

S az egész Mississippi-dolognak van valami különös zamata, még itt, Közép-Európában is. Talán Mark Twain teszi, Tom Sawyerrel, meg Huckleberry Finn-nel. Nem tudom... Vagy a gőzhajók. Meg a Vadnyugat. Ami itt Vaddéltől Vadészakig tart, Amerika közepén át. 

Meg az is ok lehet, hogy itt, ebben a füzetben teljesen lezárul egy történet, és kerül mindenki, ahová való, ahogyan kell és ahogyan elvárjuk. 

S persze Luke az utolsó képkockán énekelve lovagol el a naplementében...

*

Pesti Könyv, 2022, 48 oldal · puhatáblás · ISBN: 9786155699542

10/10

Unom a munkámat, unom Budapestet, nagyon mennék már Szerelmetesfeleségtársammal kettesben nyaralódni. Pedig még vár ránk a jövő héten egy Pearl Jam és egy KISS koncert is. De a mostani hétvégén még ócskapiacos árusok is leszünk Békásmegyeren, meg este lenne egy kis sörözés az Ebihalban. Vagyis mozgás összeomlásig. Én meg már ülni akarok, mozgás nélkül gyulázni, ott Mirtill és Tibi kertjében, a panziójukban. 

Ma meg azon tűnődtem, hogy SZFT tényleg különleges nő: egy csomó mindennel kapcsolatban nem is ismerem az érzéseit. Hogy mit gondol, azt tudom. De hogy mit érez, azt nem is szokta megfogalmazni... 

A bejegyzés trackback címe:

https://mohabacsi-olvas.blog.hu/api/trackback/id/tr1717873853

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ford Prefect, a Betelgeuse rendszerből 2022.07.11. 09:10:43

Pedig volt gőzhajóverseny Digedagékkal is. Nem a Mozaikban, hanem külön kiadványban jelent meg. Annak idején rongyosra olvastam.
Szerintem erre gondoltál te is:
www.regikonyvek.hu/kiadas/digedagek-amerikaban-1987-mora-ferenc-ifjusagi-konyvkiado?gclid=EAIaIQobChMIt6rx96Lw-AIVQ7TVCh1EDghVEAQYAyABEgJH-fD_BwE

Mohácsi Zoltán · https://mohabacsi-olvas.blog.hu 2022.07.11. 15:20:14

@Ford Prefect, a Betelgeuse rendszerből:
Ez az, hurrá, igazad van! Úgy kezdtem neki a Mozaikok kutatásának, hogy bizonyos voltam benne, hogy abban is versenyeztek. De aztán nem találtam mégsem, azt hittem, megcsalt az emlékezetem. S most, hogy ezt a kötetet levettem a polcról, hát csakugyan igazad van! De jó!

Máris javítom a bejegyzést, és jól beeírlak téged is! :-)
süti beállítások módosítása