Egy félművelt panelproli nagyon szubjektív olvasó-naplója a 21. század negyedéről

Moha olvasó-NAPLÓJA

Moha olvasó-NAPLÓJA

Guy de Maupassant: Egy asszony élete – A Szépfiú – PÉTER ÉS JÁNOS (3. rész)

Maupassant felizgat, de hevülésig, aztán hátat fordít és szó nélkül elmegy

2022. szeptember 22. - Mohácsi Zoltán

maupassant_3_regeny.jpgAz Egy asszony élete értékelése itt található
A Szépfiú című regényé pedig itt. 

  PÉTER ÉS JÁNOS  

Ahogyan a könyv második regényének az értékelésekor, a bevezetésben írtam, Maupassant-ról összefoglalva a sorozat első részében írtam. Ami akkor és ott megjelent, nem ismétlem meg a továbbiakban, mert minek? 

A sorozat harmadik részében, logikus módon a harmadik regényt veszem górcső alá. 

Aminek a magyar címével látatlanban sem vagyok kibékülve. Azért nem, mert az eredeti cím, ugye, Pierre et Jean. Ami ugyanaz, mint a magyar cím, csak franciául. Viszont valahogy piszok fura lefordítva látni. Mert rendben van, hogy Jules Verne az Gyula, Karl May meg Károly, de a sor itt véget is ér. Ők meg azért Gyula és Károly, mert annyira szeretjük őket, hogy adoptáltuk mindkettőt. Ezt bizonyítja fehér holló mivoltuk is. Mert hirtelenjében nem is jut eszembe több, ilyen természetességgel magyarított nevű, külföldi szerző. (Na jó, még Marx és Engels, de őket nem szeretjük, kizárólag ideológiai kötelezőből lettek Károllyá és Frigyessé.

Viszont a Pierre et Jean még csak nem is annyira szerves részei a magyar tömegek által ismert Maupassant-kánonnak. (A Molyon például összesen heten értékelték, és ebben benne van az összes magyar kiadása, akár önálló kötetben, akár más regénnyel kapcsolt áruként. E kötet másik két regényét egyenként száz feletti értékeléssel illették.) Úgy fest, ezt a verziót csak a fordító Justus Pál preferálta. 

Ez volt a Maupassant-regény, aminek száz százalékosan szüzen vágtam neki. Az égvilágon semmit sem tudtam róla. 

Nem kap semmiféle indokot, magyarázatot: a regény előtt olvashatjuk MAUPASSANT ESSZÉJÉT a realista regényről, mint olyanról. Az esszé elején kapnak egy nagy sallert a kritikusok és az olvasók is. Tegyék helyre magukat, amikor véleményt mondanak egy regényről. Olvasóként például ezt kapom: 

A kritikusok legtöbbje azonban tulajdonképpen csak olvasó, s ennek az az eredménye, hogy majdnem mindig alaptalanul hordanak le, vagy pedig fenntartás nélkül és mértéktelenül dicsérnek bennünket.

Az olvasó, aki a könyvben csakis vele született lelki hajlamainak kielégítését keresi, azt kívánja az írótól, hogy alapvető ízlésének feleljen meg, tehát mindig azt a művet vagy részletet minősíti jelentősnek vagy jól megírtnak, ami megfelel idealista, vidám, sikamlós, szomorú, álmodozó vagy realisztikus képzeletének.

Helyben vagyunk. Innen is tudom tehát, hogy nem kritikát, hanem véleményeket írok.

Maupassant nagyon szellemesen helyre teszi a kritikusokat is, konkrétan a regények kritikájával kapcsolatban. Azt mondja, hogy az a kritikus, aki annyi, de annyi nagyszerű, korszakalkotó regény (sokat fel is sorol) elolvasása után (már ha egyáltalán...) bármire azt meri mondani, hogy az nem regény, akkor ő, Maupassant meg azt mondja, hogy aki ilyen véleményt fogalmaz meg, az „olyan éleslátásról tesz tanúságot, amely nagyon hasonlít a hozzá nem értéshez”. Püff neki! Ezek után merjen valaki, bárki és akárki kritikát, határozott véleményt mondani bármiről! Pacsi, monsieur Maupassant! S közben nevetek ám önmagamon is. Mert írogattam én már mindkét, ön által idézett szellemben. 

maupassant_3_regeny_peter_m.jpg

Könnyen meglehet, hogy véleményt írni, vagyis felvállalni a saját szubjektív nézeteimet még mindig becsületesebb, mint kritikusi talárban tetszelegve pofára zuhanni a maupassant-i elvárásokon és kritériumokon. 

Mert a véleményemet még mindig alá tudom támasztani Maupassant meglepően modern ismeretelméleti soraival. 

Különben is gyerekes dolog a valóságban hinni, hiszen mindegyikünk gondolkodásában és érzékszerveiben hordja a maga valóságát. Szemünk, fülünk, szaglásunk, ízlésünk annyiféle valóságot teremt, ahány ember csak él a földön. És mindegyik elme, amely ez érzékszervektől érzeteket vesz át, más-más behatások alatt úgy észlel, úgy elemez és úgy ítél, mintha mindegyikünk más-más fajhoz tartoznék. 

Ez azt jelenti, hogy mindegyikünk csak illúziót alkot magának a világról, költői, szentimentális, vidám, mélabús, szennyes vagy gyászos illúziót aszerint, hogy milyen a természete. S az írónak nincs más hivatása, mint hogy hűségesen visszaadja ezt az illúziót, mindazon művészi módszerek segítségével, amelyeket megtanult, s amelyekkel rendelkezik. 

Itt van például a szépség illúziója, ami puszta emberi konvenció! Vagy a rút illúziója, amely a  vélemények változásának alávetett valami! Az örök és változatlan igaz illúziója! Az aljas illúziója, amely sok ember számára vonzó! Azok a nagy művészek, akik rá tudják kényszeríteni az emberiségre a maguk illúzióját.

*

S akkor mindezek hátterén merjek akár jót, akár rosszat írni a harmadik, általam olvasott Maupassant regényről. VÉLEMÉNYT ÍROK. Mint mindig. 

*

Gondolkodtam már olvasás közben, hogy BELEFÁRADTAM-E MAUPASSANT-ba, vagy ezzel a harmadik regénnyel van a baj? Bármelyik előfordulhat. A regény végére érve döntésre jutottam. 

*

A TÖRTÉNET EGYSZERŰ. Adva vagyon egy család, felnőtt fiakkal. Ők Péter és János. Meg apu és anyu. Péter, hiába felnőtt, még nem tudja, mi legyen, ha egyszer nagy lesz, jelenleg az orvosi pályával kokettál. János jogi pályát választott, ügyvéd. 

Egy napon hivatalos értesítést kapnak: meghalt a család egyik régi barátja, és a teljes vagyonát Jánosra hagyta. Nem a szülőkre, nem a két gyerekre, hanem csak Jánosra. 

Péterben mozgolódik már a kisördög, amit aztán barátja, az öreg, lengyel patikárius meg is erősít: nem jól van ez így, mert ugyan mi mást sugallhat ez a kizárólagos örökösű végrendelet, mintsem azt, amit sugall: anyunak annyira intim köze volt az elhunythoz, hogy abból lett János. Mer' mi másért történhetett volna úgy a dolog, amiképpem megesett? 

maupassant_3_regeny_peter_3.jpg

Péterben jó talajra hullik a gyanúsítás. Az addig sem teljesen felhőtlen kapcsolata Jánossal még inkább megmérgesedik. Amin nem sokat segít, hogy anyu rávetette magát János életére, lakást keres neki, majd amikor talál, elkezdi berendezni az ügyvédúrnak, méltó keretként a jövendő praxisához. 

Apu meg csak van. 

Péternek nem az a baja, hogy neki nem jutott pénz. Bár az is, mert hogy a fenébe be ne...? De elsősorban az eszi a szívét, hogy lám, anyuban sem lehet megbízni, ő is tisztességtelen. ő sem becsületes, habalaba-habalaba...

Volt egy ismerős család. Apu, anyu, két azonos nemű gyerekkel. Amikor megismertem őket, a gyerekek már nem voltak gyerekek. Anyu és a nagyobbik gyerek között szemmel látható, egyértelmű volt a genetikai kapcsolat. S nagyjából egyértelműen hideg a viszony. Legalábbis anyu és apu részéről, bár a karmester anyu volt. 

A kisebbik gyerek volt a kedvenc a kettő közül. Senki sem értette, miért. Ő sem. Őt nem tették félre, vele volt kommunikáció, az ő első gyerekéért elmentek az óvodába a nagyszülők, pesztrálták, hétvégén őrizték, beszélgettek vele, ahogy az kell. 

Az anyura hasonlító nagyobbik egyre érezhetőbben mostoha gyerekké vált. Nem keresték, nem nagyon hívták, a gyerekei sem voltak a nagyszülők körében népszerűek. Továbbra sem értette senki, miért a megkülönböztetés. 

Én vagyok az az aljas, akiben felmerült a Péter és János dilemmája, pedig akkor még nem ismertem a regényt. MI van, ha a szeretett kisebbik nem aputól van, hanem valakitől, akit anyu igazán szeretett, akibe veszettül szerelmes volt. Ez megmagyarázná az ordító dizájn-különbséget a két gyerek között, és megmagyarázhatná a viszony-különbséget is. 

Ez a titok nem kapott feloldást, ahogyan Péter és János története. 

A regény fele azzal megy el, hogy Péter dilemmázik, töpreng, depizik, magánykodik a szobájában, magánykodik a tengerparton, séta közben, be-beszól a tesónak, anyunak, és dúl-fúl, hogy milyen vacak neki, hogy olyan az anyja, amilyen. 

– Kedvesem, te mit szólnál, ha feltéve, de nem megengedve, kiderülne, hogy akár te, akár a bátyád nem az édesapátoktól van? 
– Nem tudom... Mit kéne szólnom? 
– Csökkenne valamit a szemedben édesanyád?
– Tényleg nem tudom... Miért? 
– Gondolkodtam, én miként vélekedtem volna, ha Anyu nem hal meg, ha lett volna tesó, s ha évek múlva kiderül valami furfangosság a genetikánkat illetőn. Ha előáll egy Péter s János-helyzet. 
– És...?
Legyintettem. 
– Ufó vagyok, tudod... – SzFT bólint és mosolyog. – Az sem zavart, hogy Anyu halála után nem tudom mennyivel Apu egy idegen nőt kefélt a lakótelepi szobában, és a néninek hallhatóan kellemes volt az élmény. Nem éreztem, hogy Apu emléket gyaláz, meg mit képzel, hogy Anyu megszentségtelenült, meg egyéb ilyen baromságok. Anyutól miért várnék többet, miért gondolnék rosszabbat?
– Aham...

Aztán előkerül egy medalion, az örökhagyó arcképével. Anyu fiókjában volt. Anyu mismásol vele kapcsolatban. De mondom, csak előkerül. S általa kerül elő. Az arcképen a családbarát ábrázata kiköpött olyan, akár János: szőke, szakállas, arcforma, stimmt.

maupassant_3_regeny_peter_1.jpg

Péter visszapörgeti az eseményeket, és konstatálja, akkoriban tűnt el az addig közös térbe kitett fénykép, amikor Péter férfiasodni kezdett és szőrt kezdett engedni a feje. Mer', gondolja Péter, túl szembetűnővé lett a hasonlóság. 

Eközben János csak azt érzi, hogy Péternek valami baja van. Ő pusztán a pénzre gondol. Aztán beszélnek egymással. Péter megosztja vele a gyanúját az anyjuk tisztességéről.

János annyira kis böcsületes, hogy addig studirozik, amíg azt találja ki, hogy no, neki már úgyis van öröksége, így ha apu, illetve akit eddig az apjának hitt, meghalna, akkor az eddig apunak hitt úriember után maradó teljes örökség majd Péteré lesz. Neki abból semmi nem kell. Egyfelől mert neki már van öröksége, másfelől ahhoz, akit eddig apunak hitt, neki valójában semmi köze nincsen, miért is örökölne hát tőle bármit is? Ilyen kis becsületes ez a tesó! Kár, hogy a jófejségét nem osztja meg a fivérével, talán az is jobban érezné magát. 

De azt még mindig nem tudjuk, hogy mi is az igazság? Anyu tényleg...? S hogy a medalion valóban azért tűnt el szem elől, mert feltűnő lett a hasonlóság? 

Péter nem rest, az első adandó alkalommal beszél anyuval, rákérdez, és megtudja az igazságot... 

Aztán örvendezik, mert hajóorvos lehet egy óceánjárón, kis kabin, kevés levegő, de biztos bevétel, és távol lehet az övéitől. A család kikiséri, mitöbb, a család hajójáról még egy utolsó, plusz integetést is kap, amikor az óceánjáró kifut a nyílt vízre. 

És ennyi... 

maupassant_3_regeny_peter_2.jpg

*

A történet két pad között a földre esett. Használtam már a következő hasonlatot, de most újra megteszem. Amikor a nő a pillantásaival, a szája széle nyalogatásával, a teste macskamozdulataival, az inged kigombolásával, a ruhája ledobásával, nem folytatom, mert innen pornográfia, úgy, de úgy izgalomba hoz, de aztán hozzád nem ér, bugyi marad, alsónadrág nem, majd legnagyobb hökkenetedre hidegen felöltözik, elbúcsúzik, és csukódik is mögötte az ajtó... 

Mert úgy indulunk, hogy van itt  egy titok: miért kapta János az örökséget? Van egy egyre fokozódó gyanú, amely eszi, rágja, tépi, marja Péter lelkét. A gyanú egyre több tápot kap, gyűlnek a jelek, a bizonyítékok. Mi meg várjuk a katarzist, a Nagy Kiderülést, a végső összecsapást, hogy valami történjen. Mert a feszültség egyre fokozódik.  

Aztán jön az a pont, amikor a kíváncsiságunkat felgerjesztő író úgy dönt, rendben, akkor lezárja a sztorit. S ez a lezárás tökéletesen agyonvágja mindazt, amit addig felépített. Egyfelől, mert nagyjából annyi, hogy ja, igen, az van, amit kezdettől gondolsz, nyájas olvasó, nincsen ezen mit ragozni, szevasz tavasz! Vége, haccá'. 

S az döbbenet, hogy tényleg valahogy így. Természetesen nem ebben a stílusban, de a tempó stimmel. S emiatt az egyszeri olvasó meg csak les, hogy vajon miért volt szükség a titokzatosság, a nyomozás felépítésére, ha egyszerre csak hagyjuk a csudába az egészet? Ha se poén, se fordulat, se meglepetés, és főleg katarzis sem? Mintha Maupassant azt mondaná: „Bizony, c'est la vie! Miért, mit vártál?” 

Félreértés ne legyen! A másságos befejezés nem azért hiányzik, mert ilyen vagyok, hanem azért, mert Maupassant egészében teljesen erre utaló magatartással él! Erről szólt a regény teljes „testbeszéde” elejétől fogva. Emiatt a vége hatalmas csalódássá vált. 

*

Gondolkodtam, MIRŐL IS SZÓL EZ A REGÉNY? Az előző kettőnél nem tettem ilyet. Mármint nem kellett ezen gondolkodnom. Azért nem, mert adta magát. Lennének tippjeim, hogy emez miről szól, de olyan kis lapos bármelyik végeredmény, ami eszembe jutott, hogy az már túlzás. Mármint túlzottan lapos dolgok jutottak az eszembe. 

Ami feltűnt, hogy Maupassant milyen fájdalmasan nem hisz a tartós párkapcsolatban. Nem emiatt a könyv miatt tűnt fel, hanem mindhárom miatt. Úgy együtt. Mert mindhárom azt mondja, a házasság mint olyan: reménytelen, biztos kudarc. S hogy nincsen, nem létezik pár- és házastársi kapcsolat titkok, elhallgatott kilengések, félre kufircok nélkül. A „legjobb”, ahogyan ezt az Egy asszony életében Jeanne szülei teszik, ha nem beszélnek róla, csak tudomásul veszik, és ragaszkodnak egymáshoz. Annak ellenére, ami anno történt. Lesújtó. Lehet, hogy Popper Péter túl sok Maupassant olvasott, mert neki, mint Magyarország egyik vezető pszichológusának, megmondó emberének ugyanez volt a véleménye. 

Biztosan velem van a baj, Én határozottan monogámnak tartom magamat. A fiam szerint nem monogám vagyok, csak , hű, hogyan is fogalmazott... bakker, a pontos szó nem jut eszembe... Valami olyasmit mondott, hogy permanens monogám. Nem, nem ez volt. A lényege, hogy lesajnálta a monogámiámat, mert nem egy nő volt az életemben, és akik voltak nem voltak mind a feleségeim. 

Nem értek egyet a fiammal. A monogámia szerintem nem azt jelenti, hogy egyetlen nő van egy ember életében, hanem azt jelenti, hogy aki van, ahhoz teljesen hűséges. Egy kapcsolat megszakadhat, véget érhet, elromolhat, bedögölhet. Váltam már. De tizenhét évig akkor is hűséges voltam. Az utolsó három évünk haldoklás volt, ki lett téve a szűröm a kapcsolatból, úgy, hogy még három, majdnem négy évig együtt éltünk. A harmadik év vége felé lett egy kapcsolatom, meg is bántam, nem az exem hanem egészen más okból, de akkor már a gyakorlatban nem voltunk házasok, a házasságunk már csak papír volt. 

Szerelmetesfeleségtársammal tizenöt éve vagyunk együtt. Eddig még eszembe sem jutott, hogy mellette más nővel kezdjek bármilyen kapcsolatba. S ezt nem csak azért mondom ezt, mert olvassa a blogomat. Hanem mert szeretem, ahogy van, testestül-lelkestül, szőröstül-bőröstül.  

Vagyis úgy döntöttem, számomra nem a házasság, mint olyan kilátástalanságáról, sokkal inkább az értékéről szól ez a regénye is Maupassant-nak. Illetve a kommunikáció, az őszinteség fontosságáról. Meg arról, hogy ami a szőnyeg alá kerül, abba előbb-utóbb úgyis bele botlunk. Vagy szaga lesz. De mindenképpen éreztetni fogja a hatását. Tehát vagy őszintén, vagy sehogy. 

 

A képek a regény 2004-es francia filmváltozatából valók

 Európa, Budapest, 1978, 838 oldal · keménytáblás · ISBN: 9630716801 · Fordította: Justus Pál

7/10

2022 szeptember háromnegyede- Hideg van. Reggel már nagyon. Azért szeptemberben már nagyon régen volt 13 fok. S úgy különben nem történt semmi. Azon kívül, hogy lemaradtunk a Riverside és az Opeth koncertjéről is. A hétvégén Tide From Nebula. Még kétesélyes. 

A bejegyzés trackback címe:

https://mohabacsi-olvas.blog.hu/api/trackback/id/tr617931411

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

látjátok feleim szümtükkel 2022.09.24. 07:49:15

Egyet értek Maupassant gondolatával. A ázasság végül is egy polgári jogi szerződés, valakivel kötött összetartozási szerződés, amibe belefoglaják az érzelmeket is. Pedig tudjuk jól, az érzelem nem megfogató, és változik. Azok közt is, akik sok évtizedet élnek egymás mlle. Mert nem egymással élnek. Egymással élni nem is lehet, az fogalmilag kizárt. De lehet egymás mellett teljes és boldog az élet. Házassággal vagy házasság nélkül.
9, 10 éves korom körül olvastam Az egy asszony életét, majd később sok más elérhető művét is. Szerintem ez a regény alapmű ahhoz, hogy egy házaságh egyben maradjon, mert megtanít arra nem álmokat, hanem reális célokat kell várni a házasságtól ,és főleg a házastárstól. A gond az, hogy ehhez a társat mindenkinek magának kell megkeresni, és ezt Maupassant nem árulta el hogyan tegyük.

Mohácsi Zoltán · https://mohabacsi-olvas.blog.hu 2022.09.24. 23:20:58

@látjátok feleim szümtükkel:
Próbálom megérteni, amit mondasz, de azt hiszem, nem teljesen sikerül.

Lehet azon vitatkozni, mi a házasság. Amit írsz, hogy polgárjogi szerződés, abban egyetértünk. Abban is, hogy van érzelmi vetülete is. Abban is, hogy az érzelmek változhatnak. (Nekem tizenöt éve nem tettek ilyet, biztosan ufó vagyok.)

S persze, egymás mellett élünk Szerelmetesfelségtársammal, de én úgy élem meg, hogy mindketten a másikkal élünk. Mert ahogyan a Biblia fogalmaz, lettünk ketten egy testté. Vagy ahogyan az „Énekek éneke” monjda: „Tégy engem mintegy pecsétet a te szívedre, mintegy pecsétet a te karodra; mert erős a szeretet, mint a halál, kemény, mint a sír a buzgó szerelem”.

Vagyis én őgy gondolom, a házasság egy testi, lelki, szellemi kapcsolat. Mindegyik egyformán lényeges.

Tény, hogy a házasságért, a tartós, tartalmas kapcsolatért dolgozni kell.

Abban viszont nem értünk egyet, hogy Maupassant megoldása (használd ki az alkalmakat, hogy kefélhess a házasságon kívül, aztán hallgasd el, vagyis vágd át a párodat és élj permanens hazugságban) valódi megoldás lehet. Ez szerintem mindössze az összebilincsseltséghez elég. Mert minden szőnyeg alá söpört, kimondatlan, megoldatlan probléma voltaképpen akna, ami előbb-utóbb robbanni fog. Az első házasságomban ezt is megtapasztaltam.

Az utolső mondatodat egyáltalán nem értem. Megmagyaráznád?

látjátok feleim szümtükkel 2022.09.25. 12:14:24

@Mohácsi Zoltán:

Szerintem világos, elég érthető magyasággal írtam, főleg ha az Egy asszony élete két házaspárjára gondolsz. Mindenki mást várt a házasságtól, mint amit kaptak,, de azt nem mondta el az író, hogy kell úgy házastársat társat keresni és találni, hogy mindenki azt kapja a másiktól, amit vár.

Szabó A. Imre · magyarido.blog.hu 2022.09.27. 04:29:08

@látjátok feleim szümtükkel:

"azt nem mondta el az író, hogy kell úgy házastársat társat keresni és találni, hogy mindenki azt kapja a másiktól, amit vár"

Valószínűleg azért, mert tisztában van vele, hogy ez nem lehetséges.

Mohácsi Zoltán · https://mohabacsi-olvas.blog.hu 2022.09.27. 18:01:18

@látjátok feleim szümtükkel:
Minden bizonnyal minden szentnek maga felé hajlik a blogbejegyzése. Mert én Maupassant véleménye alatt, amivel egyetértesz, a magam által levont következtetést gondoltam: nem hisz a házasságban.

Ha te mást értesz alatta, az számomra minden világosan fogalmazott magyarság mellett sem lett világos. Tehát akkor kérdem: mit értesz Maupassant véleménye alatt?

látjátok feleim szümtükkel 2022.09.29. 07:26:17

@Szabó A. Imre:

Többségében igaz, de van olyan házasság is, amelyben mindkét fél tudja, hogy azt kapta, amit várt. Az emberi természet eltérő szerencsére - de ahhoz, hogy a házasságunkkal elégedettek legyünk, tudni kell összecsiszolódni, amit az író nem tudott. Nem ért rá kivárni, mert az összecsiszolódás ideje bezony lehet több tíz év is. Manapság elég kevés a fiatalabb korosztályban ennek felismerése, mert az anyagi biztonság került az első helye az életükben, ezért van, hogy főleg idős emberek élnek tartós házasságban. Ez viszont már Maupassant korában is így volt.

Egyebekben azt is meg kell vizsgálni ki mit tart egy házasság legfontosbb elvárásának. Nos szerintem a biztonság az elsődeges. - Kurva sz* úgy megöregedni, hogy az ember egyedül marad. Ezt a saját rononságomban láttam az elmúlt életemben, de a munkám során is. - Annak biztonságát, ha megöregszem, lesz mellettem valaki, olyan ember, aki hosszú évek óta velem van, és az előttünk élt korosztályok eltűnése után ő képviseli a folytonosságot, a biztonságot ( nem az anyagira gondolok ). Ez a társ persze lehet valamelyik szülő is, és talán ezért nem akar sok fiatal elszakadni a szülői háztól, nem érzi, hogy annak biztonságát mással meg tudná teremteni.

Szerintem Maupassant hitt a házasságban, de hitt a szex erejében is. Ami bizony sok más érzést, elvárást elnyom, legyőz. A szex viszont a tartós házasságban általában második helyre szorul. Ez így volt már az ő idejében is, sőt azóta mióta az emberiség különbséget tud tenni a gyermek nemzésre irányuló közösülés, és az élvezetet nyujtó szex közt. A valóság pedig az, ha valaki egyszer találkozott az igazi szex mámorával, az mindenkitől minden kapcsolatában azt várja., és erről nagyon nehéz lemondani.

Mohácsi Zoltán · https://mohabacsi-olvas.blog.hu 2022.10.08. 05:24:45

@látjátok feleim szümtükkel:
Sok mindenről írtál. A döntő többségével egyet is értek. De leragadnék Maupassant-nál. Illetve annál, ami ebből a három regényeiből ordít. S ez szorosan összefügg az utolsó, a testisgről szóló bekezdéseddel.

Teljesen egyetértek veled abban, hogy a testi intimitás a világ talán legszebb, legfontosabb dolga. Ha szép és fontos, nem csupán kényszer-szükséglet kielégítése. Férfiként azt mondom, nincs is szebb dolog a női testnél, minden más csak megközelíti.

Nem tudom, honnan, mennyi idő után számít egy házasság tartósnak, s mennyi az az idő, ami után másodlagossá válik a másik teste által okozott élvezet. Azt elfogadom, hogy az évek mőlásával a teljesítmény változhat.

(Bár, ha már így magunk között vagyunk, kicsit intimpista leszek. Saját tapasztalati meggyőződésem, hogy még ez sem feltétlenül igaz. Azt mondják, a kamasz fiőgyerek a legyet is rőptében, s hogy még egy női bicikli is izgalomba hozza. Azonban volt tapasztalatom fiatal felnőttként és érett, negyvenes férfiként is. S amit negyvenesként megtapasztaltam, amit kihozott belőlem Szerelmetesfeleségtársam, az messze meghaladta a kamaszkori korlátaimat. Ha érted, mire gondolok... Vagyis az, hogy mire, meddig képes a férfi, döntő részben a nőn múlik. S ebbe benne van „az igazi szex mámora” is, ahogyan a nő iránt érzett szerelem, tisztelet, barátság, minden is.)

Nem tudom viszont, igaz-e Maupassant hőseire, amit írsz. Talán a Szépfiúra... Mármint, hogy megtapasztalták-e „az igazi szex mámorát”, s ahhoz viszonyítva csalták meg a párjukat. Nekem inkább úgy tűnik, mert langyos volt a házasságban a testi viszonylat, éppen azért léptek félre, mert keresték ezt a mámort. Ami egyfelől érthető.

Másfelől elképzelni nem tudom, hogyan élnék abban a tudatban, hogy megcsaltam Szerelmetesfeleségtársamat. Hogy átvágtamőt, hogy hazudok neki. Nincs bennem görcsösség. Simán elismerem, hogy rengeteg kívánatos nő mászkál világszerte. Van, hogy meg is nézem egyiket-másikat, persze. S persze, hogy vannak olyanok, akiknek a teste ebben, abban tökéletesebb mint SzFT-é. De el nem tudom képzelni (s remélem, ezzel nem hívom ki egy próbára az ördögöt!), hogy bárki is annyira megtessen, hogy fizikai szinten lépjek felé. De még azt sem, hogy válaszoljak, ha nem én lépnék először. Nem azért, mert baj lenne így ötvenöt évesen a teljesítmén yel, és amiatt paráznák. Nem is amiatt, hogy rettentő gyakorlati komplikációkat okozna egy ilyen kapcsolat.

Leginkább azért, mert összetörném, a kettőnk közötti egységet. Azért, mert fájdalmat okoznék neki, akit a testem, a lelkem szeret. Mert megbízhatatlan lennék a későbbiekre nézve a számára. Mert egy idegen test kettőnk közé fúrná magát. Mert kettétörném e test által az egy testté lételt, amit megtapasztatunk. Tudod, amiről a Szentírás is beszél, hogy a férfi és a nő lesznek ketten (és nem csupán, pláne nem kizárólag a megfelelő szervek összeillesztése miatt) egy testté.

Szóval ha valaki, legyen a neve akár Maupassant azt mondja nekem, hogy nem az agyunk a legfontosabb nemiszervünk, hogy ha a f@sz föláll az észnek okvetlenül meg kell állnia, akkor azt mondom, nem hisz a házasságban. Ami nem csupán egy papír, nem csupán egy érzés pillanatnyi következménye, nem csupán egy életkor kívánalma. Hanem az egy testté létel hm, túl nagy szó, de mégis: szentsége.
süti beállítások módosítása