Egy félművelt panelproli nagyon szubjektív olvasó-naplója a 21. század negyedéről

Moha olvasó-NAPLÓJA

Moha olvasó-NAPLÓJA

Aldous Huxley: Szép ​új világ

Mennyire jó regény az antiutópia egyik fő klasszikusa?

2023. július 31. - Mohácsi Zoltán

huxley_szep_uj_vilag.jpg

ALDOUS HUXLEY antiutópiája George Orwellé mellett az antiutópiák netovábbja. Vannak követőik bőségesen, de ők lettek, maradtak a legnagyobbak.

Mindkettő a jövőben megvalósuló diktatúrák működéséről fantáziál, mindkettő örök kedvence az olvasó népségnek, mindkettő erősen feketelistás volt a sokak által visszasírt szocializmus idején, s csak annak végre bekövetkező haldoklása kezdetén jelenhettek meg (a Szép új világ négy az 1984 egy évvel a halála előtt), s mindkettő adott halhatatlan felismeréseket, szállóigéket a világnak. 

A tudatomban elválaszthatatlan a kettő. Orwell műve valahogy mégis előrébb van nálam egy orrhosszal. Ez volt úgy negyven évig a benyomásom, blikkem, véleményem. Egészen konkrétan tizenöt évesen olvastam a Szép új világot, amikor harminchét év elteltével újra megjelenhetett magyarul. Az 1984-nek akkor még nem volt hivatalos magyar kiadása, négy évvel később, már nem tudom honnan, kitől sikerült szereznem egy újvidéki kiadást, amelynek a komor, de nem túl jól sikerült borítóján a filmváltozatból kiragadott kínzási pillanatkép van. S ezt a könyvet akkoriban csak a pokróc alatt volt szabad olvasni. Ugyanis az akkori realitásokat, a kommunizmus, a szocializmus bődületes hazugságait, kegyetlenségét, múltfestését, a jelszavai agymosását, a vezetők kötelező szeretetének megkövetelését sokkal jobban bemutatta, mint az inkább a kapitalizmusban rejlő és távlatibb veszélyeket lefestő szép új világ.

Az 1984 sokkal jobban tetszett. Megnéztem: negyvenkét magyar nyelvű kiadása van eddig..A Szép új világnak tizenegy.

Mostanában több mindent olvastam, ami témájában kapcsolódik ehhez a két könyvhöz. Ezeket:Boldogkor, A zsidó szupremácizmus, Hihetetlen! Magazin – Ott vagyunk az elmédben. Az első, egyébként meglepő tartalmú és színvonalú Boldogkor juttatta eszembe a Szép új világot. Próbáltam felidézni az utóbbi történetét, de az a helyzet, hogy semmire nem emlékeztem belőle. Ezért vettem újra a kezembe. Az olvasási indíttatásom ez volt. Tudniillik, hogy vajon miért nem emlékeztem rá, illetve miért csak arra, miről szól, de a hogyanra miért nem?

TUDOM, MANAPSÁG MERÉSZ DOLOG ezekről a könyvekről írni. Mert közhelyes róluk írni. Azért közhelyes, mert újat mondani már nem nagyon lehet. De a félművelt panelproli nem nyugszik, és a nincsen erő, ami a grafomániájának gátat ne szabna, a közösségi oldalak elképesztő belső cenzúráján túl.

*

Huxley 1932-ben jelentette meg a Szép új világot. Orwell 1949-ben az 1984-et. Vagyis Huxley látomásáé az elsőbbség, De mindketten alapul vehették az egykori Oroszországban, az 1922-ben létrehozott Szovjetunióban már a „működő” (értsd: elnyomó, gyilkoló) kommunizmust. Csak Orwell idejére több információ állt már rendelkezésre a tényleges működéséről. (Koestler 1930-ban járt ott, és akkoriban ábrándult ki teljesen a kommunizmusból. Pedig nem így kezdte.) Szóval volt alap, amikre a szerzők építkezhettek. De meg kell adni, előre bosátva, hogy Orwell-é a jobb, frappánsabb megfogalmazású regény, de Huxley több olyan dolgot előrevetített, ami akkor még messze nem volt annyira egyértelmű.

A két könyv gyakorlatilag ugyanarról szól, mennyire élhetetlen, érthetetlen egy agymosó diktatúra, de különböző alapállásokból indulnak ki.

Az 1984 a diktatúra keltette félelemre, múltfestésre, a kívülről irányított társadalomra, a megfigyelésre, feljelentgetésekre, kínzásokra alapoz.

A Szép új világ szintén az agymosásra, ami már a fogantatástól kezdve a kondicionáláson alapszik, amiből a külső egyformaság is fakad, miáltal mintegy klón-ikrek egyenarcú tömege a társadalom. Az egyének fő motiváló ereje itt nem a félelem és a külső megfigyeléstől, az ellenőrzéstől, a büntetéstől való rettegés, nem kötelező elfogadniuk a társadalmukat, annak erkölcseit, élet-diktátumát, hanem egyszerűen szeretik azt amiben élnek: a kasztokra alapozott felépítettséget, a munkájukat, a permanens fogyasztást, a promiszkuitás magától értetődőségét, a sterilitást és a technológiát. A szereplőknek szinte nincsen konfliktusa a külső hatalommal, amely meg sem jelenik a könyvben, ők maguk önnön börtönőrei. Még csak nem is annyira egymáséi. A Szép új világ társadalma ugyancsak hajadzik a mai, fogyasztáson alapuló, neoliberális társadalom értékeket, alapvető emberi mivoltot, biológiai rendet kiforgató, fű alatti, de elemi erővel ható diktatúrájára.

huxley_szep_uj_vilag_03.jpgForrás

Ahogyan ezt leírtam, összeállt a kép: jelenleg a szép új világban élünk. 

  • Például vannak az érinthetetlenek,
  • a fogyasztás istenítése,
  • a parttalan, elvtelen, összetartozás nélküli szexualitás természetessége, propagálása
  • az itt-ott már legalizált és a legalizálásra váró drogok,
  • a szórakozás, a kikapcsolódás mindenekfelettisége,
  • az olvasás elértéktelenedése, a könyvek használatának az elsorvadása, stb.

S mindezt hamarosan belefolyik majd az 1984 külső elnyomásába. Az elsőt magyarázni sem kell a másodikra nagyon egyértelmű jelek vannak. Vagyis ilyen értelemben az 1984 kvázi folytatása a Szép új világ-nak. Tudod, említettem például, hogy az 1984-ben a technológia által teljességre jut az agymosás és a polgárok megfigyelése (volt már úgy, hogy beszélgettél valamiről, majd utána váratlanul a beszélgetésben említett fogyasztási eszközről jelentek meg hirdetések a telefonodon?) S van már külső ellenség, akit, amit egységesen gyűlölni kötelező.

Vagyis a két angol írót úgyszólván simán tekinthetjük prófétának. Képeket keresgélve jöttem rá, úgy fest,most sem találtam fel a spanyolviaszt, itt egy frappáns összefoglalása a két szerző művei közötti azonosságnak és különbségeknek. Nagyon érdemes rákattintanod!

*

MINDKÉT KÖNYV FŐSZEREPLŐJE egy-egy olyan egyed, amely rendelkezik egy, az adott társadalmon belül egyáltalán nem jellemző tulajdonsággal, a másság nem ma közkeletűen értelmezett vonásával: az egyéniséggel.

Az 1984-ben Winston Smith egy teljesen hétöznapi munkás, akiben kétségek támadnak, és a kétségei a maga szintjén bátorrá teszik, hogy újabb kérdéseket tegyen fel, kutasson a kutathatatlan után és veszélyes kapcsolatot ápoljon, tiltott könyveket olvasson.

A Szép új világban gyakorlatilag másfél hasonló személy van. Az egyik egy kondicionálás-hibás, a legfelső Alfa-kaszthoz tartozó, a saját kasztjából külső megjelenésében is kirívó férfi, Bernard Marx. Ő a fél-más. Azért fél, mert amint egy társadalmi siker által elnyeri a többiek teljes elfogadását, azonnal, teljes erőbedobással visszazökken a saját, eredeti helyére.

A másik kívülálló John, az indián rezervátumban megszületett, felnevelkedett vadember. A vademberek a kondicionált társadalmon kívül élők csoportja. Náluk nem szitokszó a tartós párkapcsolat, ahogyan amott, a nők megszülik az utódaikat, nem létrehozzák, programozzák azokat, így van értelme, tartalma az amott ténylegesen pirulásra késztető, trágár anya-szónak.

huxley_szep_uj_vilag_05.jpg

John véletlenül talál egy Shakespeare-összest, és a kedvenc olvasmánya lesz. A klón-társadalomban már nincsen jelentősége és értelme az érzelmeknek, az irodalomnak, így nem tudnak mit kezdeni a John által idézett sorokkal sem. Sőt, John-nal magával sem. Igaz, John sem ezzel a társadalommal. 

A „Szép új világ”-szóösszetétel is Shakespeare-től származik. A vihar című drámája ötödik felvonásának első színjében mondja Miranda, Prospero lánya. Tudod, aki egy szigeten él, magányosan, illetve a lányával és két különös lénnyel, Ariellel és Calibannal élő Prospero, a varázsló, aki eltöri a pálcáját és visszamegy a társadalomba. Nos, az ő lánya, Miranda mondja, amikor hajótöröttek vetődnek a szigetükre és szembesül azzal, hogy rajta és az apján kívül is élnek még emberek.

„Csoda!
Mennyi jóságos teremtmény van itt!
Boldog emberiség! Szép új világ,
ilyen emberek lakják!”

Winston Smith és John között van egy hatalmas különbség. Illetve több, de egy nagyon lényeges. Az általam olvasott kötethez Nagy Péter írt utószót. Bárki is legyen ő, rámutat arra, hogy John bár ellenpólusa a kondicionált, élvhajhász társadalomnak, de igazából semmit nem tud szembeállítani azzal, amivel szembefordult. Csak a Shakespeare-kötetét, a romanticizmusát. S ez bizony meglehetősen kevés. Hiszen a jó irodalom csak problémaforrás. Ahogyan a tartós párkapcsolat, a család és a gyermekvállalás is. 

Winston minden tétova mozdulata, vágya, cselekedete a terrorral szemben maga a megfogalmazás: a kontroll nélküli szabadságA szép új világ működtetőinek a célja maga a működés. Az 1984 urainak a célja a hatalom. Ezáltal, úgy fest, Orwell volt a reálisabb. 

*

TALÁN A VALÓS KONFLIKTUS, ILLETVE A KONFLIKTUS FELOLDÁSÁNAK A HIÁNYA az, ami Huxley múvében olvasóként  elbizonytalanított. Erre már utaltam: nemcsak hőse, de főszereplője sincs a könyvnek. A fókusz először megkeresi Bernardot, majd átsompolyog John-ra, s Bernardot magára is hagyja. Így teljesen feledésbe is merül Bernard problémája a saját társadalmával. Talán az az üzenet, hogy belülről ez már változtathatatlan? Az új fókusz-személy, John ugyanilyen érv- és valós cél nélküli. 

Ezáltal egyikükhöz sem jutottam igazán közel. Nem csupán eszmeileg nem, hanem emberileg sem. Mert annak ellenére, hogy az eszméik zavarosak, talajtalanok, semerre sem vezetők, az ember még lehetne szimpatikus. Legalább a vergődésük váltson ki empátiát. De megfelelő cél nélkül a szembenállásuk csak hiábavaló vergődés, nem hősiesség. 

Egyikük fókuszba kerülő szereplő sem tudja, igazából mit is szeretne elérni, s ahhoz merre is akarna elindulni.

Ahogy kiderül, Bernard-ban a kondicionálási hiba, a mássága egyetlen tiszta célt generált csak: lássák hibátlannak, ugyanolyannak a többiek.

John, a Vadember (tréfás, amikor a tömegek, az újságírók „Vadember úr!”-nak szólítják.) pedig kizárólag a konzervativizmust képes maga elé tartani, de azt is annyira érvek nélkül, annyira csak a saját megszokása erejével, hogy nem lesz ellenpólussá. 

Nem tudom, ezt Huxley nem volt képes, vagy nem is akarta elérni? Lehet, a élja semmi más nem volt, csak felvetni a fogyasztói társadalom kondicionáltságának, arctalanságának, jelszavakban gondolodásának, élvhajhászatának a szörnyűségét? 

huxley_szep_uj_vilag_04.jpg

Orwell Winston-alakjának nincsenek ilyen problémái. Ő sem hőstípus, de mert a felette levő rend alapja az uralom, ahogy mondtam, sokkal tisztább az is, hogy a vágyaival, a tetteivel mi ellen lázad. Még ha nem is lázadó akar lenni, csak a kíváncsiságának az érzéseinek enged. 

Huxley története pacsmagoltabb, elkentebb, részlethiányosabb, kontraszttalanabb. Orwell-é mindezekben sokkal gazdagabb. Ahogyan a végső konfliktus is, bár ugyanolyan tragikus mint Huxley-nál (a kis ember esélytelen a rendszerrel szemben), mégis sokkal megrázóbb, döbbenetesebb. Mert egyenes ívben, a belső logika szerint, felépítve vezet ide az út. Nincsen más lehetőség. Míg Huxley-nál a példabeszédek nagyívűsége, részlettelensége, elnagyoltsága több kérdést is felvet, amelyek John végső tettének, okát, értelmét megkérdőjelezik. 

Azt hiszem, megtaláltam a megfelelő kifejezést: a Szép új világ sokkal inkább példabeszéd mintsem regény. Míg az 1984 egyértelműen az. A Szép új világ felvetései pompásak, elgondolkodtatók, profetikusak, de van baj a szerkezettel, a nézőpontokkal. 

Azt hiszem, teljesen vilá

gossá vált, miért is nem maradt meg kamaszkori olvasásom után semmi sem bennem az elolvasása után, csak egyfajta impresszió. 

 

Kozmosz Könyvek, Budapest, 1982, 214 oldal · puhatáblás · ISBN: 9632115260 · Fordította: Szentmihályi Szabó Péter

7,5/10

2023 júliusának a vége. Újra itthon Óbudán. Tegnap jöttünk haza. Önmagában már ez sem volt boldogító. De Szerelmetesfeleségtársam dereka pár nappal az utazás előtt bedurrant. Elég vaskosan. S annyira, hogy nagyjából semmit sem tudott csinálni. Még ülni és feküdni sem nagyon. Ugyancsak kérdéses volt, hogyan viseli majd a hazafeléig tartó kocsiutat. 

Úgy terveztem az útvonalat, hogy ne kelljen autópályadíjat fizetnünk. Pest megyei matricánk van, az M5-ösön Lajosmizséig le tudunk menni, az odáig jó, Kecskeméten amúgy is meg akartunk állni ebédezni, onnan meg nem kell matrica, mert az M44-es autóút matricamentes. És ugyanez visszafelé. Gondoltam én. 

Éppen Kecskemétről kódorogtunk Lajosmizse felé, amikor a gyulai házigazdánk felhívott, hogy ott felejtettük SzFT e-cigijét, hogyan juttassa el. SzFT kihangosította a hívást, én intettem, hogy nem kellene, mert éppen ott jártunk, ami miatt bekapcsoltuk a GPS-t. Amit persze fél szemmel folyamatosan figyeltem. Csak éppen a táblákat nem, az már sok lett volna az én férfiagyamnak. 

Így csak későn kapcsoltam, hogy a GPS csak felvitt az autópályára, még Lajosmizse előtt, Bács-Kiskunban. Ahová nem volt matricánk... Utólag megnéztem, be volt állítva a „Fizetős utak elkerülése” és az „Autópályák elkerülése” is. A jelenlegi szabályok szerint, ha valaki béna, mint most én, nem figyeli a táblát, és felkóvályog a pályára, bár a tervei szerint nem akart ilyet tenni, olyan nincsen, hogy az első, adandó alkalommal le is jön róla, hanem ha feltévedt, egy órája van a vonatkozó matricát megvenni, és ebben az esetben a büntit megússza. Így is fizet, de csak hatezer körül, nem tizenhetet Vagyis kb. tíz kilométer miatt vennünk kellett egy Bács-Kiskun éves  megyeit. Grrr! Amit valószínűleg nem fogunk használni. Bár SzFT azt mondta, ezek szerint érdemes lenne egy kecskeméti hosszú hétvégét összehoznunk. 

De legalább Füsti, a kis Yarisunk hazavitt bennünket. Mert az utolsó napokban vacakolt, nem akart indulni. Nem vettünk Gyulán aksit, mert rá akartam itthon mérni, hogy valóban az xaraxik-e? 

Hazaértünk, SzFT a cumó felcuccolásának az első fázisában vett részt a dereka miatt, a többit én vittem fel. Gondolj bele, hat kört kellett tennem! Még szerencse, hogy van lift. Aztán mentem bevásárolni. Csak a Pennybe akartam menni, de át kellett mennem az ALDI-ba. Aztán meg a Lidl-be. Már rohadtul untam. Volt vagy kilenc óra, mire leltünk vacsorázni. 

Igaz ebben benne volt az is, hogy SzFT még eszembe juttatta, hogy le akartam menni rámérni Füsti aksijára. Próbálkoztam, de meg se mozdult a digitális kijelző. Férfiemberként végül elővettem a mérő leírását. Mindent jól csináltam... Tök véletlenül vettem észre a leírásban, hogy a képernyő csak a bal alsó sarokban az a kis akkumulátor jel azt jelenti, kezd megfeküdni a műszerben levő elem. Megnéztem, volt itthon másik olyan, ez az a 9V-os, tégla alakú kis elemke, de azt betéve is ott a kis akksi-jel. :-| Vagyis mehetünk az Auchanba elemért...

Mindegy, virágért is menni kell úgyis, mert anyós-pajtás ebédre vár, neki meg névnapközelében vagyunk, és megérdemli... 

A bejegyzés trackback címe:

https://mohabacsi-olvas.blog.hu/api/trackback/id/tr3418180739

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.08.01. 00:28:06

Érdekes könyv ez a Szép új világ. Elég sokáig eltartott, mire kedvet éreztem hozzá, valamikor húsz évvel ezelőtt, de nem bántam meg. Ad az embernek elgondolkodnivalót. Az irodalombarát széplelkek és a hithű sznobok, ha valamiért rákényszerülnek arra, hogy a tudományos-fantasztikus irodalomban értéket találjanak, megfelelő olvasottság híján mindig ezt a regényt veszik elő példának, pedig sokan egész biztosan végig sem olvasták. Hallottam már elérzékenyülten szónokolni valakit arról, hogy Huxley milyen megrendítően írta le a rosszat, a disztópiák csúcsát, de nyilvánvalóan nem jutott el odáig, hogy elolvassa a Vadember úr szavait is, akkor ugyanis tudta volna, hogy Huxley rajta keresztül MEGVÉDTE a disztópikus világot. Megmagyarázta, hogy a modern emberiségnek erre van szüksége, korlátozott mennyiségű értelem és a saját helyén megteremtett fogyasztói igények, ez a kiegyensúlyozottan működő társadalom lényege. Egyesek szeretik baljóslatúan recegtetni a "szép új világ"-ról szóló félmondatot, hogy mindenki gondoljon olyan sötétre, amilyenre csak akar, de ez a világ már velünk van. Igaz, a magzatvízbe még nem adagolunk alkoholt, de nem is tiltjuk el a terhes anyákat a fogyasztásától, van is elég, aki bőven alkalmazza. Arról pedig, hogy az intelligencia szerint a népességeloszlás piramidális legyen, gondoskodunk a tanulatlanok korlátozás nélküli szaporodásának "humanista" támogatásával, meg a szellemi sérültek gondos kinevelésével. Megoldjuk mi ezt, kérem, hiszen mi jó emberek vagyunk. 1932-ben ez egy pesszimista író szatirikus pamfletje volt, ma meg egy leírás a Földről.

Mohácsi Zoltán · https://mohabacsi-olvas.blog.hu 2023.08.02. 16:39:46

@Androsz:
Nem tudom, hogy a Vadember megvédte-e a neki idegen világot, vagy csak nem adott helyette alternatívát, és ez a védelem? Illetve, hogy miközben nagyon szimpatikus értékeket vall, aközben ostoba módon önkorbácsolást végez, mintha a konzervatív értékek vállalása büntetést érdemelne.

Viszont az tény, hogy valószínúleg senki nem gondolta még évtzedekkel a könyv megjelenése után sem, hogy amiket Huxley leírt, az nem is emberöltőnyi időben mérve lesz reális vérvaló.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.08.03. 01:01:26

@Mohácsi Zoltán: Várjál, Moha bácsi, mert lehet, hogy én beszélek félre. Úgy látszik, túl régen volt már, hogy olvastam, meg hát öregszem is titokban. Megnéztem az elejét, és máris kiderült, hogy a szándékos selejttermeléses dolgot összekevertem valamivel, aminek a címére nem emlékszem, egy régi Galaktikában olvashattam, abban kevertek alkoholt a magzatvízbe, itt meg az oxigénnel játszanak. Úgyhogy inkább végigolvasom az egészet újra, megbánni nem fogom, mert jó, Huxleynak csípős volt a humora, legalábbis ebben, mást nemigen olvashattam tőle. Valamikor még visszatérek ide, friss emlékezettel.

Mohácsi Zoltán · https://mohabacsi-olvas.blog.hu 2023.08.03. 19:58:34

@Androsz:
Valószínűleg azért emlékeztél a baba-alkoholra ebből a könyvből, mert van benne ilyen momentum. Igaz, csak az egyik főszereplő, Bernard Marx kapott egy adagot, s attól lett fizikailag az Aéfáltól eltérő testalkatú.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.08.04. 20:24:30

@Mohácsi Zoltán: Igazad lehet, de én azt hiszem, mégiscsak keveredik bennem két írás. Mindegy, hamarosan le fog tisztázódni.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.08.11. 17:54:13

Nos, itt vagyok újra. A palackba csepegtetett alkoholról valóban szó esett később, nem csak Bernard Marx kapcsán, hanem Delták és Epszilonok kapcsán általában, vagyis erre nem emlékeztem teljesen rosszul. (Mindemellett még mindig úgy tartom, hogy olvastam valahol hasonló ötletről, amely akár ebből a regényből is származhatott, a lombikba juttatott méreggel, talán alkohollal, talán nikotinnal tettek magzatot butábbá.)

Most, újra olvasva már nem éreztem a legvégén azt, hogy John, a Vadember elfogadta Mustapha Mond érvelését, hogy meghajolt a súlyuk alatt. Sok évvel az előző olvasása után ez az érzet élt bennem, most másképp éreztem, a Vadember elhárította az érveket, de nem szállt vele szembe tovább, inkább úgy döntött, hogy kivonul belőle, mert megváltoztatni nem tudja. Mond nem engedte őt elmenni, kísérletnek tekintette őt, a Vadember pedig nem akart kísérlet lenni, és megpróbált kiszállni. Ezt szerintem felfoghatjuk egy döntetlennek, de nem fontos, hogy erre mindenképpen találjunk egy minősítést.

Azt viszont most is úgy érzem, hogy Mustapha Mond hosszú érvelése, amelyben sorra magyarázatot tudott adni a szép új világ egy-egy jellemzőjére, megvédve azokat a Vadember támadásai elől, egyben az író kiállása a szép új világ mellett. A regény 1931-ben készült el, nem tudjuk, mióta formálódva, abban az időszakban Európa eszmei válságokkal küzdött, amelyek Huxleyra is hatással lehettek. A regény által ábrázolt világban a lombiktenyésztés, az anyaság és a gyermeknemzés tabusítása kisebb jelentőségű dolog, bár aki akarja, párhuzamot kereshet közte és a nyugatias világban mostanában kialakult, drasztikusan csökkenő gyerekszülési hajlandóság között. Amellyel nem lenne kimondottan nagy baj, hiszen eddig a túlnépesedés volt jellemző, de súlyos társadalmi és gazdasági ütközést fog jelenteni néhány nagyon szegény régió, India, Pakisztán, Közép-Afrika mértéktelen túlnépesedése, és az ebből eléggé valószínűnek sejthető újabb népvándorlás. Ismerjük a problémakört a migráció körül, indulattól, irányultságtól függetlenül elfogadható annyi, hogy ebből még lesznek problémák a mi vidékünkön.

Amiben Huxley merészet álmodott, az az öt kaszt beállítása a magzat egészségének különböző szintű rongálásával. Az Alfa-pluszoktól az Epszilon-félmajmokig, ahogy ő fogalmazott. A lombiktenyésztés az ehhez szükséges eszköz. Nemigen olvastam filozófiai, társadalomtudományi írásokat, sejtelmem sincs, hogy ez az eszme akkoriban felbukkant-e másokban is, de a regénybeli, kirívóan művelt és bölcs Mustapha Mond szavai szerint a beszabályozott képességek és igények, valamint a munkaerő és a fogyasztóréteg eszerinti elosztása a társadalom stablititásának a feltétele. Hihetőnek hangzik. Nem új probléma a munkakeresők körében a túlképzettség, amely azt eredményezi, hogy egy iskolázott ember még az ambíciói feláldozásával sem kaphat meg alantasabb munkakört, mert a munkaadók ódkodnak ettől, feszültség forrását sejtve benne. Hihetőnek látszik Huxley érvelése, hogy az alantasabb munkára az alacsonyabb intelligenciájú ember az ideális, aki meg van elégedve a munkája okozta szerény próbatétellel, és nem maradnak kihasználatlan képességei. A munkaadók gondolkodásmódja azt mutatja, hogy az újkori evolúcióban kialakult a műveltebb, intelligensebb munkavállaló távol tartása az alantasabb munkától, ezek szerint Huxley elvét igazolja a gyakorlat, a különbség csak annyi, hogy most az állás és a dolgozó kicsit nehézkesen talál egymásra, míg a regénybeli jövőben már kimondottak a munkakörökre termelik a dolgozókat. Ha úgy tetszik, mondhatjuk azt, hogy ez egy praktikusabb, hatékonyabb jövő.

Azok, akik intelligensek és végigolvassák ezt a regényt, berzenkednek a gondolattól, hogy esetleg ők is elszenvednék azt a bánásmódot, amiben az alacsonyabb kasztok részesülnek. Erre persze nem kerülne sor, mert akik ilyen regényeket olvasnak, azok, sajnos, már eleve a magas kasztokba tartoznak, bárcsak ne lenne ez ilyen biztos mérce a mi világunkban. Az etikailag érzékenyebbek esetleg azon boronganak, hogy milyen csúnya dolog a közepesek és félhülyék lenézése, primitív munkákra való kényszerítése. Az ilyen emberek szoktak szót emelni a húsevés embertelensége ellen, esetleg követelik, hogy szabályozzuk törvényekkel a fák jogait. Elfelejtik, hogy a regényben, a szép új világban a primitívebb képességű emberek elégedettek a munkakörükkel és az életmódjukkal, megkapják azokat a szórakozási lehetőségeket, szolgáltatásokat, amelyek megteremtik bennük a kiegyensúlyozottságot. Ma is ez történik, csak spontán módon, nem tervezett szelekcióval. Egyesek talán háborognának rajta, de fel kell hívnom a figyelmet arra, hogy statisztikai nagyságú tömegeket nézve a magasabb iskolázottságú rétegben a legkisebb a népszaporulat, ami a gyakorlatban egyértelműen azt jelenti, hogy az emberiség genetikailag romlik. Az emberi világban már nem érvényesülnek az evolúció szabályai.
...

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.08.11. 18:17:35

...
Ma tömegesen termeljük az alacsonyabb intelligenciájú embereket, és ez nem izmus, ez pusztán a számokból következő egyenes megállapítás. Ha hiszünk az evolúció elméletének, évezredekkel ezelőtt talán még érvényes volt, hogy a sikeresebb egyedek sikeresebben neveltek fel utódokat a szaporodási korig. Ehhez hozzájárult az a kétségtelen tény is, hogy a sikertelenebbek sok helyen éltek olyan rossz egészségi körülmények között, amelyek részt vettek a szaporodás szabályozásában. Ez egy kegyetlen szabály, de a világ ennek a betartásával érte el a prokariótáktól az emberig (és tovább?) tartó fejlődést. Ma az erkölcs nevében óriási erőkkel segítjük a túlélést a rossz körülmények között élők körében, az evolúció értelmében jellemzően alacsonyabb képességűek szaporodásának esélyét megnövelve. Valószínűleg nemesnek és erkölcsösnek érzi mindenki ezt a tevékenységet, de rideg, józan ésszel belátható, hogy ez romlás. Ilyen körülmények között egyre fontosabb lesz a kasztosodás, mint alapszabály, mert a túlsúlyban levő primitívebbek kiszolgálása javakkal és szolgáltatásokkal ki fogja zsigerelni a világot.

Nem is fontos az, hogy szerintünk a világ milyen most és milyen lesz, én csak annyit állítottam, hogy az egyértelmű érzésem szerint Huxley a regénybeli bölcs vezető szavaival azonosulni lehetett képes, a fogalmazás, a tálalás módja, az ellenérvek elapadása mind ezt sugallják nekem. Ami csak olyan szempontból érdekes itt, hogy napjaink széplelkei egy ijesztőnek leírt világot látnak (vagy hisznek) ebben a regényben, én viszont azt látom, hogy Huxley, maga által is nyilvánvalóan felismert cinizmussal, felvázolja a jövő, a talán beavatkozás nélkül is kialakulni képes, praktikus, pragmatikus jövő alapjait. A cinizmus azért is nyilvánvaló, mert Huxley végtelen gúnnyal rajzolja meg a kondicionálás természetét és a leegyszerűsített igényeket, ezeket ő sem vágyja, csak valószínűnek mutatja az eljövetelüket. Kondicionálás végül is mindig is folyt, az iskola egy rossz hatásfokú, de némiképp működő alapeleme, a tévéműsorok, a mindenkori erkölcsi és polkorrektségi szabályok közé kényszerített mozi- és tévéfilmek már gazdaságosabban és erőteljesebben dolgozzák meg az agyakat, mostanában pedig kiegészíthető az eszköztár a közösségi média manipulálásával. A világ tulajdonképpen undorító, Bernard is kiszállna belőle, ahogy a Vadember is, de a világot nem egyének elképzelései terelik az útján, hanem a tömeg, ahogy azt, ha már irodalomról beszéltünk, Asimov pszichohistóriája is megjeleníti.

Szabó A. Imre · magyarido.blog.hu 2023.08.13. 02:16:50

@Androsz: "a világot nem egyének elképzelései terelik az útján, hanem a tömeg, ahogy azt, ha már irodalomról beszéltünk, Asimov pszichohistóriája is megjeleníti" --- írod.

Felhívom becses figyelmedet, hogy a pszichohistória már Asimovnál sem működik. Először az Öszvér kutyul bele, ami bedönti Sheldon jóslatait, majd az Alapítvány számára is gyanússá kezd válni, hogy manipulálják őket és elkezdi keresni a Második Alapítványt, de kiderül, hogy a Második Alapítványt is manipulálja a Gaia, míg végül fény derül arra is, hogy a radioaktív, élettelenné vált Föld Holdján található egy húszezer éves robot, ő kavarja a kását, ő irányítja a Galaxis történelmét. :-)

Szabó A. Imre · magyarido.blog.hu 2023.08.13. 02:32:05

@Mohácsi Zoltán: @Androsz:

Hogy Huxleynak mi a hozzáállása az általa leírt szép új világhoz, szerintem, egyértelművé teszi a regény mottójjául választott Nyikolaj Bergyajev-idézet: "Úgy tetszik, az utópiák sokkal inkább megvalósíthatók, mint ahogyan azt hiszik. S voltaképpen egy sokkal nyugtalanítóbb kérdés előtt találjuk magunkat: hogyan kerüljük el határozott megvalósulásukat?... Az utópiák megvalósíthatók. Az élet az utópiák felé halad. És talán egy új évszázad kezdődik el, egy olyan század, amikor az értelmiségiek és a művelt osztály majd olyan módozatokról álmodozik, amelyekkel el lehet kerülni az utópiákat, és vissza lehet térni egy nem utópista társadalomhoz, amely kevésbé 'tökéletes' és szabadabb."

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.08.14. 13:06:26

@Szabó A. Imre: "Felhívom becses figyelmedet, hogy a pszichohistória már Asimovnál sem működik."

Azt, hogy működik, maga Seldon (így, h nélkül) demonstrálja nekünk a Gaal Dornickkal való első találkozásakor. Elvégez a szeme láttára egy matematikai műveletsort, amelynek az eredményét, Trantor teljes pusztulását Dornick maga olvassa le. Arra is jó volt, hogy jó előre kijelöljék maguknak a Terminust, mint a leendő száműzés várható helyszínét. Pedig ekkor még nem volt Második Alapítvány, nem volt pszichomanipuláció. Az Időkripta első megnyílásáig az út le volt kövezve, és a Második Alapítvány akkor még csak bontogathatta a szárnyait.

Működik, csak nem mindenható. És ezt Seldon is tudta, épp ezért hozta létre a Második Alapítványt, hogy amikor a pszichohistória segítsége kevés, akkorra legyen még egy támasz. A Második Alapítvány, ahogy Gaia és Daneel is, azt az elvet követték, hogy a lehető legkevesebbszer kelljen beavatkozni. Az, hogy néha mégis szükség volt rá – félretéve most azt, hogy különben nem készültek volna el a regények –, az magyarázza, hogy felbukkanhatnak egyedi, nem statisztikus tényezők, egyébként pedig a pszichohistória a jövő kiszámítására szolgál, nem a manipulálásra. Csak arra használható, hogy becsléseket adjon a különféle eseményváltozatokhoz, kiválasztandó a legjobbat, de van, amikor a legjobb változatnak is elkél egy kis rásegítés.

Quindor Shandess, az első szóló is tartott nekünk egy demonstrációt, amikor Stor Gendibal szólóval áttekintették az Alapítvány ötszáz éves történelmét az Ősradiáns által kivetített matematikai vázlaton. Gendibal sem azt mondta, hogy ez nem működik, hiszen naponta foglalkozott vele minden szóló, hanem azt, hogy értelmetlen. Mert taktikai hibát követtek el azzal, hogy az Öszvér okozta kavarodás ellenére is visszatértek a Seldon által előrejelzett útra.

Gaia, aki(ke)t a legenda szerint a robotok teremtettek, már az Alapítvány keletkezéséhez vezető úton is figyelt, de beavatkozni sokáig nem tudott, Daneel szerepéről pedig valójában nem tudunk meg túl sokat, így aztán a fantáziánk nem ütközik szoros korlátokba.

Huxley álláspontjára még visszatérek, megtaláltam a saját előszavát egy angol kiadásban, azt majd elolvasom, aztán kiderül.

Szabó A. Imre · magyarido.blog.hu 2023.08.15. 01:51:08

@Androsz: Mindez nagyon érdekes. De azon kijelentésedből indultunk, hogy "a világot nem egyének elképzelései terelik az útján, hanem a tömeg, ahogy azt, ha már irodalomról beszéltünk, Asimov pszichohistóriája is megjeleníti". Márpedig ha mindaz igaz, amit itt fentebb mindketten leírtunk, azaz, a történelem menete akár egyének által is elterelhető (vagy éppen visszaterelhető egy kívánt mederbe), akkor a világot sem a tömeg tereli az útján és a pszichohistória sem működhet. :-)

Szabó A. Imre · magyarido.blog.hu 2023.09.04. 02:23:58

@Androsz: Legyen úgy. :-) De azt azért szerintem itt többen is szívesen megtudnánk, hogy mit is írt Huxley előszavában egy angol kiadásban. Érdeklődéssel várjuk válaszod!
süti beállítások módosítása